کد خبر: 20030031492
فناوری اطلاعات و ارتباطات

تخریب‌هایی با مبنای مشکوک بررسی تخصصی هجمه‌ها علیه اکسکوینو

 فضاسازی‌ها علیه یکی از قدیمی‌ترین وبسایت‌های فعال حوزه رمزارزها از نظر علمی و کارشناسی مبنایی ندارد.از آغاز فعالیت و توسعه کسب و کار در زمینه رمزارزها در داخل کشور زمان آنچنان زیادی نمی‌گذرد. با این حال ظرفیت‌های ویژه این حوزه باعث شده تا توجه علاقمندان بسیاری جلب شود؛ چه در زمینه سرمایه‌گذاری و چه راه‌اندازی کسب و کار و فعالیت تخصصی!

فعالیت در زمینه رمزارزها به دلایل مختلف مثل کمبود آگاهی تخصصی عمومی همواره حاشیه‌های خاص خودش را نیز داشته است. حاشیه‌هایی که گاه با انگیزه‌های رقابتی و در دست گرفتن انحصار بازار ایجاد شده‌اند و گاه ریشه‌های فرامرزی و امنیتی دارند.

شاید عجیب به نظر برسد اما پلتفرم‌های معتبر رمزارز ایرانی مثل اکسکوینو که در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه غربی و آمریکایی در حال ارائه خدمات به کاربران ایرانی هستند، پیش از این بارها توسط ابزارهای رسانه‌ای غربی و شرکت‌هایی از رژیم اشغالگر قدس مورد هجمه قرار گرفته بودند که خبر آنها در رسانه‌های رسمی منتشر شده است.

اما اینبار ماجرا کمی متفاوت است؛ از هفته گذشته برخی بلاگرها که در بعضی موارد خود در ترویج خرید ارزهای خارجی بدون پشتوانه نقش دارند از طریق صفحات غیر رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی با اهداف مشکوک در حال هجمه به برندهای معتبر رمزارز و صرافی‌های این حوزه هستند.

انتقاد، دلسوزی، رقابت، کمک به انحصار یک شرکت رقیب یا هر انگیزه دیگری که باشد نتیجه تخریب برندهای ملی رمزارزها با اتهام‌های سنگین بدون پشتوانه علمی چیزی نیست جز همراهی و همدستی ناآگاهانه (یا حتی تعمدی) با سرویس‌ها، رسانه‌ها و شرکت‌های غربی و اسراییلی.

اهداف پشت پرده هم متاسفانه می‌تواند در آشفته نشان دادن اوضاع رمزارزها داخل کشور و بر هم زدن امنیت روانی مردم تاثیرگذار باشد. همینطور ممکن است انگیزه فعالان و کارآفرینان این حوزه برای تولید رمزارزهای بومی در شرایط تحریم و پیگیری اهداف ملی تحت تاثیر قرار گیرد.

اما چرا هجمه‌های غیررسمی علیه اکسکوینو مبنای علمی و تخصصی ندارند؟ در ادامه بخوانید:

یک رمز ارز با کاربرد داخلی و قرارداد هوشمند

بنابر اطلاعات و اسناد رسمی منتشر شده، اکسکوین یک توکن است که در شبکه اتریوم تعریف شده است. این رمزارز عرضه عمومی ندارد و تنها به عنوان سیستم پاداش‌دهی برای کاربران صرافی اکسکوینو تعریف شده؛ یعنی تنها داخل اکسکوینو قابل استفاده است.

اصولا کاربران هیچ پولی برای دریافت اکسکوین پرداخت نمی‌کنند که مبنای کلاهبرداری باشد. از طرفی هیچ توکنی بدون قرارداد هوشمند نمی‌تواند تحت شبکه‌های بلاکچین ایجاد شود. به همین دلیل از طریق وب سایت «Etherscan»، جزئیات قرارداد هوشمند توکن اکسکوی نیز  که یک پروژه فنی-علمی است را می‌توان مشاهده کرد.

پس تا اینجا به راحتی می‌توان مشاهده کرد که اتهامات اولیه علیه این رمزارز داخلی کاملا بی‌اساس، از روی آگاهی کم است و یا با سو استفاده از عدم آگاهی تخصصی تمامی مخاطبین جریاندهی شده است.

دلیل عدم ارائه سپیدنامه چیست؟

در زمینه مواردی مثل عدم ارائه وایت‌پیپر یا سپیدنامه هم هجمه‌ها و اتهاماتی صورت گرفته که آنها هم به راحتی قابل پاسخدهی هستند. سپیدنامه (White Paper) دورنمایی از پروژه رمزارز است که توسط موسسان آن تهیه می‌شود تا مشتریان را متقاعد به خرید آن کنند.

اما درباره اکسکوین تا کنون تمایلی به عرضه عمومی و بین‌المللی و فروش این توکن وجود ندارد و همانطور که اعلام شد صرفا برای سیستم پاداش دهی طراحی شده است.

طبیعتا تا زمانی که چنین برنامه ای وجود نداشته باشد،  ارایه سپیدنامه هم معنی پیدا نمی‌کند.

ارزش‌گذاری برای حفظ منافع کاربران

یکی دیگر از اتهامات مطرح شده این است که چرا ارزش اکسکوین (به عنوان یک رمزارز با کاربرد داخلی) معادل یک فرانک سوئیس (ارز بین‌المللی) است؟

در این زمینه هم پاسخ روشن است؛ ‏ارزش اکسکوین معادل ریال در نظر گرفته نشده زیرا اصولا مبنای محاسبه ارزش رمزارزها غیرریالی است چون در این صورت منافع کاربر در تبدیل به سایر رمزارزها با توجه به نوسانات ریال حفظ نمی‌شود. از طرفی سیستم‌های پاداشدهی می‌تواند معادل هرنوعی ( FIATریال، تومان، دلار، یورو و …) باشد.

با بررسی سایت etherscan می‌توان ملاحظه کرد که از ابتدای تولید این توکن تا کنون تنها ۲۸۵ تراکنش در شبکه اتریوم روی این توکن انجام گرفته است که غالباً یا تست‌های تیم فنی اکسکوینو بوده است یا انتقال‌های داخلی است که برخی از کاربران اکسکینو به ولت‌های دیگری داشته‌اند.

همچنین توکن اکسکوین در هیچ یک از بازارها یا صرافی‌های بین‌المللی لیست نشده و فقط در پلتفرم اکسکوینو و در ازای عملکرد کاربران و در قالب پاداش و به صورت کاملاً رایگان به آنها تعلق می‌گیرد.

تراکنش بسیار محدود اکسکوین، تاییدی بر «عدم عرضه عمومی» این توکن است. به دلیل رعایت موازین قانونی داخل کشور، اکسکوین عرضه عمومی ندارد و در هیج مارکت یا صرافی خارجی نیز لیست نشده است.

نقد منصفانه به جای اتهامات پرخاشگرانه

انتقادات منصفانه علیه کسب‌وکارهای داخلی همواره موجب رشد آنها شده است. انتقاد به همراه انصاف و ارائه راهکار؛ اما زمانی که اتهام‌زنی و اطلاق عناوینی مثل کلاهبرداری بدون اطلاعات تخصصی یا از روی آگاهی کم صورت می‌گیرد، دیگر نقد منصفانه و دلسوزانه نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اکسکوینو یک صرافی رمزارز داخلی است که طی سال‌ها فعالیت تمامی خدمات فنی و زیر ساخت‌های خود را بومی کرده و با تکیه بر تیم فنی و پتانسیل داخلی کشور از هیچ خدمات واسط و صرافی بین‌المللی استفاده نمی‌کند. ضمن اینکه تمام کیف پول‌ها و ابزارها توسط تیم این شرکت ایرانی تولید و بومی‌سازی می‌شوند.

همچنین اکثر زیرساخت‌های کیف پول توسط تیم‌های اکسکوینو ایجاد شده و همین امر به رشد و ترقی دانش فنی تیم جوان اکسکوینو منجر شده است.

هیچ‌جای دنیا علیه کسب و کارهای داخلی کاربرهراسی و ایجاد لیست هشدار معنی ندارد. و اگر اسناد مستدل و کافی بر علیه یک کسب و کار دال بر کلاهبرداری وجود داشته باشد، مراجع قانونی و نهادهای مسئول به آنها رسیدگی می‌کنند. با این حال سوال اصلی این است که چرا برخی گروه ها و انجمن های غیر صنفی که به عنوان مرجع قانونی نیز شناخته نمی شوند در یک اقدام غیر قانونی و با ورود به حوزه صنفی، دست به چنین اقدامی زده اند؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا