کد خبر: 16060045404
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا بدون تعلیق حق اختراع

تسهیل دسترسی فقرا در جهان به واکسن کرونا یکی از دستورکارهای وزرای بهداشت گروه بیست بود. این وزرا دوشنبه، ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور)، در رم، پایتخت ایتالیا، گردهم آمدند تا در مورد تعلیق ضرورت ارائه گواهی ثبت تولید واکسن در کشورها به نتیجه‌ای برسند که با مخالفت اکثریت، این تعلیق تصویب نشد.

این در حالی است که بسیاری از کشورها می‌توانستند در این صورت به تولید واکسن بپردازند.

بر اساس گزارش فرستاده ویژه یورونیوز به این اجلاس، برخی نکات مطرح‌شده در کنفرانست خبری پایانی وزاری بهداشت گروه بیست به این شرح است:

«جامعه جهانی با تمرکز بر حمایت از نظام‌های سلامت ملی باید به مبارزه بیشتر با  همه‌گیری کرونا بپردازد و همبستگی در واکسیناسیون باید به یک ضرورت ژئوپلیتیک تبدیل شود.»

روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا، بر این نکته تأکید کرد که واکسن ضد کرونا به عنوان تنها سلاح حقیقی برای مبارزه با کرونا باید در همه کشورها تولید شود و محدود به چند کشور باقی نماند. اروپا چند صد میلیون دوز واکسن به سایر کشورها صادر کرده است.

با این حال هنوز در برخی کشورها هنوز واکسن وجود ندارد. از طرف دیگر استلا کیریاکیدز، کمیسر اروپایی بهداشت، موضوع تعلیق گواهی ثبت تولید واکسن را مطرح کرد و گفت بسیاری از  کشورها به منظور تولید آسانتر تقاضا کرده اند ضرورت ارائه این گواهی لغو شود.

این امر موجب می‌شود تولید واکسن در تمام کشورهای جهان افزایش یابد و همه دراین مهم مشارکت کنند.»

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا