کد خبر: 28060046862
روزنامهسلامت و رفاه

حذف «شرط سنی» در صورت افزایش مراکز تزریق واکسن کرونا

وزیر بهداشت اعلام کرد با توجه به جمعیت زیاد تهران، استاندار محترم قول داده‎اند که از روز سه شنبه تعداد پایگاه‎ها را به مقدار زیادی افزایش دهند و به احتمال زیاد اگر تعداد پایگاه‎ها افزایش یابد شاید شرایط سنی برای همه حذف شود.

بهرام عین‎اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ایسنا در تشریح اقدامات صورت گرفته برای تسهیل بازگشایی مدارس، گفت: در این راستا و براساس مطالعات علمی، تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت و همچنین واکسن‎هایی که در کشور داریم، تایید شد که از امروز و در تمام مراکز کشور، دانش‎آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده ای که انجام می‎شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.

انجام واکسیناسیون به معنای بازگشایی مدارس نیست

وزیر بهداشت با اشاره به الزامات بازگشایی مدارس و با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه ها فراهم می شوند، افزود: برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود، بنابراین توصیه ما این است که دانش‎آموزان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و به این ترتیب ان شاءالله واکسیناسیون آنها نیز آغاز و انجام شود.

واکسیناسیون دانش‎آموزان در اولویتِ مراکز

عین‎اللهی با بیان اینکه به مراکز توصیه کرده ایم که واکسیناسیون دانش‎آموزان را در اولویت قرار دهند، افزود: بنابراین براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.

تزریق ۴۲ میلیون دُز واکسن کرونا تا کنون

وی تصریح کرد: به لطف خدا تاکنون ۴۲ میلیون دُز واکسن تزریق کرده‎ایم که این اقدامی بی‎سابقه و رکوردی بسیار خوب است؛ چراکه تا پایان تیر تنها پنج میلیون از مردم واکسن دریافت کرده بودند.

عین‎اللهی ضمن تشکر از همراهی مردم با وزارت بهداشت، عنوان کرد: از دانشجویان عزیز، نیروهای بسیج و داوطلب در همه سازمان‎ها و نهادها که به ما کمک کردند تا آمار مرگ و میر در موج پنجم کاهش یافته و جمهوری اسلامی ایران این رکورد را که در ۴۵ روز ۳۷ میلیون واکسن تزریق کند و به ثبت برساند، تشکر می‎کنم.

انجام واکسیناسیون به معنای پایان بیماری کرونا نیست

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون به معنای پایان بیماری کرونا نیست، افزود: ویروس کووید ۱۹ در محیط وجود دارد و واکسیناسیون قدرت دفاعی فرد را افزایش می‎دهد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است همه افرادی که واکسینه می‎شوند حتی پس از اینکه دو دوز واکسن را هم دریافت می‎کنند، حتما فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. به این ترتیب در صورت تایید بازگشایی مدارس که البته هنوز زمان آن مشخص نیست، باید این موارد در نظر گرفته شوند.

بازگشایی دانشگاه‎های علوم پزشکی تا ۳ هفته آتی

عین‎اللهی درادامه صحبت‎هایش با اعلام اینکه طی ۲ تا ۳ هفته آینده دانشگاه‎های علوم پزشکی بازگشایی می‎شوند، در عین حال درباره مراکز و پایگاه‎های واکسیناسیون در کشور، گفت: براساس هماهنگی که استانداری‎ها در سراسر کشور انجام داده‎اند، پایگاه‎های واکسیناسیون افزایش پیدا کرده‎اند. بالغ بر ۳۰ درصد تعداد پایگاه‎ها افزایش پیدا کرده و نزدیک به هزار و ۹۰ مرکز تجمیعی در سراسر کشور ایجاد شده است.

آمادگی مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت تزریق واکسن در مراکز و پایگاه‎ها در صورت کاهش محدودیت سنی واکسیناسیون، گفت: در بازدیدهایی که از ۹ استان داشتم، متوجه شدم که آمادگی کامل برای واکسیناسیون مردم در مراکز وجود دارد.

وی درباره تهران نیز گفت: با توجه به جمعیت زیادی که در تهران داریم استاندار محترم این قول را داده‎اند که از روز سه شنبه تعداد پایگاه‎ها را به مقدار زیادی افزایش دهند و به احتمال زیاد اگر تعداد پایگاه‎ها افزایش یابد شاید شرایط سنی را برای همه حذف کنیم.

واکسن به میزان فراوان موجود است

وی با بیان اینکه به استان‎ها اختیار داده‎ایم که با توجه به شرایط موجود، محدوده سنی واکسیناسیون را مشخص کنند، گفت: محدوده سنی عمدتا برای جلوگیری از تجمع است؛ چراکه ما مشکلی از نظر تامین واکسن نداریم و الحمدالله واکسن به مقدار فراوان در کشور وجود دارد. اگر هر استانی بتواند محدوده سنی را به شرط اینکه صف ایجاد نشود، حذف کند، ما مشکلی نداریم و این اجازه را به آنها خواهیم داد.

استانها واکسن را ذخیره نکنند

عین‎اللهی ادامه داد: البته این شرط را برای استان‎ها گذاشته‎ایم که هیچ واکسنی نباید ذخیره کنند. ما مقداری واکسن را به عنوان علی‎الحساب یا تنخواه در اختیار استان قرار می‎دهیم و هرچه که مصرف کنند دوباره به آنها واکسن می‎دهیم. به عنوان مثال در مرحله اول ۱۰۰ هزار دز واکسن به یک استان می‎دهیم و در مرحله بعدی اگر حجم قابل توجهی از واکسن‎ها را تزریق کرده باشند، مجددا شارژ خواهند شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین در استان ها به شرط اینکه تعداد پایگاه ها را افزایش دهند، صف ایجاد نشود و احترام مردم حفظ شود، تعیین محدوده سنی واکسیناسیون برای ما مطرح نیست.

وی گفت: مردم عزیز هم با توجه به شرایط هر استان می‎توانند به مراکز مراجعه کنند. پیشنهاد ما این است که واکسیناسیون هرچه سریع‎تر انجام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا