کد خبر: 0509963108
تولید و بازرگانیکشاورزی

فارغ التحصیلی ۲۷۰۰ دانشجو از دانشگاه گروه صنعتی نان سحر

ساناز بردبار

عصراقتصاد: گروه صنعتی نان سحر فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ در زمینه تولید نان و تحت عنوان نان بولکی پزی سحر آغاز نموده و از همان سال ضمن برقراری ارتباط با کمپانی های معظم بین المللی تولید کننده نان در کشورهای اروپایی، گامی بلند در راستای ارتقا سطح کیفی، ایجاد تنوع و کاهش ضایعان نانهای حجیم و نیمه حجیم برداشته است.

همچنین دانشگاه علمی-کاربردی صنعت نان به همت گروه صنعتی نان سحر در زمینی به مساحت ۱۶۰۰۰ مترمربع و۳۶۰۰مترمربع فضای آموزشی مسقف در حوزه شهرستان ملارد احداث شده و در مهرماه ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز می کند.

گروه صنعتی نان سحر به عنوان پیشگام در صنعت تولید نان، ماشین آلات و مواد بهبود دهنده در کشور از سالیان گذشته فعالیتهای خود را در  چهار زیر مجموعه صنایع پیشرفت پخت سحر  سازنده انواع ماشین آلات تولید نان حجیم و شیرینی از سال ۱۳۶۳، شرکت ثمین نان سحر تهیه و تولید انواع بهبود دهنده و مواد افزودنی برای صنایع نان و شیرینی  از سال ۱۳۷۶ ،  شرکت نان سحر  تولید انواع نان حجیم و نیمه حجیم  از سال ۱۳۵۰و آموزشگاه نان سحر اجرای دوره های تخصصی تولید نان از سال ۱۳۸۵آغاز نموده و روند فعالیتهای تولیدی و تحقیقاتی خود را با رشد فزاینده ای دنبال می نماید.

شرکت ثمین نان سحر به عنوان تنها مجموعه تخصصی آموزش صنعت نان، تولید بهبود دهنده ها و انواع نان همچنان در این عرصه یکه تاز است. خانمحمدی که فعالیت خود در زمینه تولید نان را حدود ۴ دهه قبل در کارگاهی کوچک در جاده شمیران – پل رومی شروع کرده بود در سال ۱۳۵۴ با خرید یک خط آلمانی تولید نان به ظرفیت یک تن در روز فعالیت خود را گسترش داد.

او درواقع اولین تولید کننده نان فانتزی در کشور بود و خرید این خط نقطه عطفی در فعالیتش شد. از آنجا که در آن زمان تکنسین تعمیر و نگهداری این خط در ایران وجود نداشت، خانمحمدی خود دست به آچار شد تا ایرادات این دستگاه و نقائص گاه و بیگاه آن را برطرف سازد.

پس از آن شعبه مرکزی نان سحر در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت حدود ۸۵۰ مترمربع روزانه حدود ۱۶۰ نوع نان تولید و به فروش می رساند. در حال حاضر تعداد شعب نان سحر به ۶ شعبه در سطح تهران می رسد. شایان ذکر است که علاوه بر تولید انواع نانهای حجیم، تولید انواع نانهای رژیمی با معیارهای علمی و تغذیه ای از مجموعه فعالیتهای این واحد تولیدی است که تولید و عرضه انواع نانهای با فیبر بالا، نانهای رژیمی برای بیماران دیابتی و کسانی که از فشار خون رنج می برند از شاخص ترین آنهاست.

خانمحمدی با هدف تولید انبوه نان صنعتی، کارخانه نان سحر را در شهرک صنعتی نصیرآباد در زمینی به مساحت ۲۷۷۰ متر در ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ با ظرفیت تولید ۲۴ تن نان در دو شیفت کاری افتتاح نمود.

ماشین آلات این واحد تلفیقی از ماشین آلات داخلی و خارجی است و طراحی آن نیز تلفیقی از بچ و پیوسته است که به علت این نوع طراحی خاص، قادر است انواع نانهای حجیم و نیمه حجیم را تولید کند که در حال حاضر حدود ۱۰۰ نوع نان با طعمهای مختلف تولید می شود. شرکت نان سحر به عنوان یکی از ماهرترین و فنی ترین واحدهای تولید نان در سطح کشور مطرح است و با بهره گیری از پرسنل کارآزموده تجربی در مجاورت کارشناسان فنی و ورزیده صنایع غلات به تولید انواع نانهای حجیم و نیمه حجیم با کیفیتی بسیار مطلوب مبادرت نموده و ضمن ارائه الگوهای نوین انواع نان همواره در جهت ارائه روشهای مطلوب تولید نان به متقاضیان و کاربران اقدام نموده است، به طوری که با ایجاد و احداث مرکز آموزش و تحقیقات تولید نان، ارائه آموزشهای آکادمیک و کاربری به منظور ارتقا مهارت کارگران بخش تولید نان را عملی ساخته است.

حوزه فعالیت خانمحمدی علاوه بر تولید نان به تعمیر و نگهداری خطوط صنعتی تولید نان هم گسترش یافت تا آنجا که او امروز یک شرکت تولید ماشین آلات خطوط نان در رباط کریم را هم مدیریت می کند که قابلیت تولید خطوط با ظرفیت ۲۴ تن نان در روز را دارد. امروز گروه صنعتی نان سحر به یمن همت خانمحمدی مجموعه ای بزرگ با ۴۲۰ نیرو است که ۱۶۰ نوع نان، انواع بهبود دهنده ها و ماشین آلات تولید نان را عرضه می کند و در کنار آن به کارهای آموزشی و پژوهشی هم اشتغال دارد.

بهبود دهنده ها نیز یکی دیگر از تولیدات کلیدی ثمین نان سحر است که متقاضیان زیادی در بازار دارد و نقشی مهم در ارتقای کیفیت نانی که به دست مردم میرسد ایفا می کند. ثمین نان سحر در کنار ۱۴ قلم بهبود دهنده محصولات دیگری چون بیکینگ پودر، پودر کیک قنادی و پودر خمیر نان پیتزا را هم تولید و عرضه می کند.

گروه صنعتی شرکت سحر هم اکنون ۱۷۰ نوع نان تولید می کند و از پیشرفته ترین مرکز تحیقات را در کشور داراست. همچنین ۹۳۰نفر در این مجموعه با مشغول فعالیت هستند که در این میان ۴۶ نفر از این افراد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی هستند.

تولید ۱۷۰نوع نان در گروه صنعتی نان سحر

 رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی نان سحر در گفتگو با عصر اقتصاد در خصوص برگزاری یازدهمین نمایشگاه آرد و نان گفت : این نمایشگاه حاصل ۱۰ سال  تلاش اعضای این صنف است که زمان های سخت و تحریم  با همت مضاعف به کشورهای دیگر نشان دادند که تحریم ها بر صنعت ایران اثرگذار نیست و سعی بر آن داشته ایم این صنعت را حفظ کنیم.

مهدی خانمحمدی  نمایشگاه امسال را در مقایسه با سال های گذشته با کیفیت تر عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال در غرفه های ماشین آلات صنعتی بیشتر غرفه ها تولیدات داخل بوده اند و می توان گفت کیفیت ماشین ها نسبت به سالهای پیش ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص گروه صنعتی سحر گفت : این گروه صنعتی شامل ۴ شرکت در راستای صنعت نان است که وجود کارخانه تولید نان صنعتی و ۱۵ شعبه در تهران ، همچنین ساخت ماشین آلات نان برای استفاده داخلی و خارجی تولید می کنیم.

خانمحمدی همچنین وجود  آموزشگاه و دانشگاه نان  و تولید بهبوددهنده های نان را نیز در گروه صنعتی سحر عنوان کرد و ادامه داد: به حول و قوه الهی زنجیره نان و تولید آن در کشور  افزایش کیفی داشته که شرکت تولیدی سحر در آن نقش بسزایی را ایفا کرده است.

گروه صنعتی نان سحر همچنین  از ۴ سال گذشته اقدام به تاسیس دانشگاه و آموزشگاه کرده است که تاکنون ۲۷۰۰نفر اموزش داده شده اند و در حال حاضر در دانشگاه مقطع فوق دیپلم به اتمام رسیده  و در مقطع لیسانس دانشجو پذیرش می شود.همچنین با تجمیع اتحادیه های نان در کشور اقدام به تاسیس آکادمی نان شده که تا چند روز دیگر افتتاح م خواهد شد.

وی با عنوان اینکه متاسفانه در ایران مانند سایر کشورها هدفمند به صادرات پرداخته نمی شود ، گفت : در حوزه ماشین آلات در کشور موفق نبوده ایم  و به صرف فروش ماشین آلات به چندکشور نمی توانیم بگوییم که در این حوزه صادرکننده شده ایم.

خانمحمدی با تاکید به اینکه در حوزه صارات می توانیم موفق عمل کنیم ، افزود: متاسفانه در کشور ما صادرات به شرکت مستقیما صورت نمی پذیرد و به وسیله صادرکنندگان انجام می شود ،شرکتی در حوزه صادرات موفق است که  حداقل ۳۰درصد تولیدات خود را صادر کند .

وی امیدواری تولید کنندگان در راستای تولید را از مسایل مهم صنعت عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا دولت بایستی راهکار مناسب و سیاست گذاری های درست اعمال کند.

خانمحمدی با بیان اینکه صرف ارایه تسهیلات به تولیدی ها کفایت می کند ، افزود: در این بخش نیاز به کنترل بیشتر وجود دارد تا تسهیلاتی دریافتی صرفا در تولید صرف شود.

وی همچنین از  دولت خواهان برنامه در زیرساخت های صادرات و تولید شد و تاکید کرد : تولیدکننده بایستی  امیدوار به تولیدات خود  باشد و دایما در او نگرانی گرانی دلار، افزایش مالیات و یا گرانی مواد اولیه وجود نداشته باشد.

تولیدکنندگان معاف از مالیات شوند

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی نان سحر  همچنین یکی از راهکارهای موثر دولت را معافیت تولیدکنندگان از مالیات عنوان کرد و ادامه داد: دولت در راستای رسیدن به برنامه کاهش بیکاری و ایجاد ۷۰۰هزار فرصت شغلی بایستی از تولیدکنندگان حمایت بیشتری کند.

وی با تاکید به اینکه در نان صادرات چندانی نداریم اما در مواد اولیه نان  به کشورهای دیگر صادرات داشته ایم ، گفت : نیاز به ساماندهی صادرکننده ها در دولت وجود دارد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات بسیار قوی ای این مجموعه باعث شده تا از جدیدترین اطلاعات روز دنیا اطلاع داشته باشیم ، گفت : همچنین همین مساله نیز یکی دیگر از دلایل موفقعیت گروه تولیدی نان سحر بوده است.

خانمحمدی در پایان گفت :گروه تولیدی نان سحر از تولید یک نوع نان بولکی که همان ساندویجی های امروزی است کار خود را آغاز کرده و با فر آجری ، امروزه بیش از ۱۷۰ نوع نان برای  استفاده کودکان ۳ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله تولید می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا