کد خبر: 30060047271
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

شرکت های انرژی بریتانیایی به دنبال حمایت دولتی در بحران گازی

ترجمه: سلیم حیدری

همزمان با افزایش نگرانی از کاهش عرضه مواد غذایی، برخی منابع خبری در شرکت‌ها گفته‌اند که بزرگترین شرکت‌های انرژی در بریتانیا از دولت درخواست کمک کرده‌اند تا بتواند از شرکت‌هایی که به دلیل افزایش قیمت عمده گاز دچار مشکل شده‌اند، حمایت کنند.

قیمت‌های فروش گاز در ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛ زیرا اقتصادهای جهانی از قرنطینه خارج شده‌اند و افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در آسیا باعث کاهش عرضه به اروپا شده است. این مساله همچنین منجر به کمبود دی اکسید کربن (CO2) در صنایع غذایی شده است.

رئیس گروه لابی این صنعت هشدار داده است که عرضه CO2 در برخی از کارخانه‌های پروسس گوشت در بریتانیا (CO2 همچنین برای گازدار کردن آبجو، آب سیب و نوشابه‌ها استفاده می شود) طی پنچ روز آینده متوقف شده است که تولید آنها را دچار اختلال می کند.

افزایش قیمت‌ها باعث شد تا چهار تامین‌کننده انرژی در هفته‌های اخیر تجارت خود را متوقف کنند. کواس کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا، روز دوشنبه با روسای شرکت‌های انرژی ملاقات کرد. او بعداً مجلس را درباره این موضوع مطلع خواهد کرد.

وزیران بریتانیایی در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها برای کمک به شرکت‌هایی مانند National Grid (NG.L) ، Centrica (CNA.L) ، EDF (EDF.PA) هستند؛ زیرا با قیمت‌های سرسام‌آور و تعداد زیادی از مشتریان رانده‌شده از تامین‌کنندگان ناموفق روبه‌رو هستند.

منابع خبری شرکت‌های انرژی بریتانیا می‌گویند که گزینه‌های تحت بررسی شامل ارائه وام‌های تحت حمایت دولت، پذیره‌نویسی بدهی تامین‌کنندگان و ایجاد یک بانک به اسم «بانک بد» برای پذیرش مشتریانی است که به دلیل بدهی نمی‌توان آنها را پذیرفت.

کوارتنگ گفت، آف‌جم (Ofgem) که تنظیم کننده جریان انرژی در این کشور است، تامین گاز و برق مشتریان را تضمین می‌کند.

کوارتنگ می گوید: «مصرف‌کنندگان حرف اول را می زنند. ما در حال بررسی گزینه‌هایی برای محافظت از مصرف‌کنندگان هستیم.»

قیمت عمده گاز انگلیس در سال جاری بیش از سه برابر افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده است که به دلایل متعددی از جمله سطح پایین سهام، تقاضای زیاد در آسیا، جذب محموله‌های LNG و مسائل مربوط به نگهداری زیرساخت‌های کلیدی است.

یکی از منابع نزدیک به شرکت‌های تامین‌کننده انرژی می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم مصرف کنندگان هزینه این وضع را بپردازند، اما به همان اندازه شرکت ها نمی‌توانند همه این هزینه را بپردازند، بنابراین (مصرف‌کنندگان) مجبورند بخشی از آن را بدهند.”

مشکل تامین دی اکسید کربن و مواد غذایی

یک منبع در یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ انرژی به رویترز گفت که شرکت‌ها در مورد تامین انرژی برای مشتریان جدید از طریق تامین‌کننده آف‌جم (Ofgem) به عنوان آخرین راه حل، تردید دارند.

شرکت‌ها معمولاً نیاز مشتریان خود را ماه ها قبل تحت بررسی قرار می دهند. بنابراین جذب مشتریان جدید در این مرحله به احتمال زیاد به معنای خرید انرژی آنها به قیمت فروش عمده کنونی است که بسیار بیشتر از حد مجاز است.

افزایش قیمت گاز باعث ایجاد تنش در بازارهای دیگر شده است، از جمله کمبود دی اکسید کربن که منجر به تعطیلی کارخانه های تولید کود شده است.

دی اکسید کربن برای بیهوش کردن حیوانات قبل از سر بریدن و طولانی شدن ماندگاری غذا استفاده می‌شود.

نیک آلن، مدیرعامل انجمن پروسس گوشت بریتانیا گفت، ممکن است تنها پنج روز دیگر CO2 باقی مانده باشد و آنها را مجبور به توقف تولید کند.

آلن می‌گوید: «حیوانات باید در مزرعه باقی بمانند، آنها کشاورزان مزرعه را با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌کنند. همچنین گوشت خوک و مرغ انگلیسی در قفسه‌های فروشگاه‌ها کمیاب خواهد شد.»

او می‌افزاید: «ما دو هفته با دیدن تاثیرات واقعی این مشکلات روی قفسه‌های فروشگاه‌ها فاصله داریم. ما می‌شنویم که تامین مرغ هر روز سخت تر می شود، بنابراین ممکن است شاهد باشیم که عرضه ماکیان در قفسه‌های فروشگاه‌ها حتی زودتر از موعد متوقف شود.»

کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) که نمایندگی خرده‌فروشان از جمله گروه‌های بزرگ سوپرمارکت را بر عهده دارد گفت، بحران دی اکسید کربن بر فشارهای موجود بر تولید و توزیع افزوده است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا