کد خبر: 23060046307
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهبورسروزنامه

«صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال بخشی از عملکرد آنها است»

به گفته مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی، برخی شرکت‌ها اقدامات صورت‌گرفته در بازارهای سودآور در قالب سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری‌های پرسود را اعلام نمی‌‌کنند

به گفته مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی، بانک‌ها در ارائه صورت‌های مالی، عملکرد کلی خود را منتشر نمی‌کنند که این موضوع نیازمند بررسی در راستای شفاف‌سازی است.

به گزارش بازار، سامانه کدال به عنوان مرجعی رسمی برای دسترسی عموم به صورت‌های مالی شرکت‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و…، اگر چه جایگاهی برای شفاف‌سازی عملکرد آنها محسوب می‌شود اما آن گونه که مشخص است خیلی از شرکت‌ها به‌خصوص بانک‌ها و بیمه‌ها در ارائه گزارش عملکرد تمام و کمال خود همه فعالیت‌ها را در این سامانه بارگذاری نمی‌کنند.

با نگاهی به سامانه کدال مشخص می‌شود حتی برخی بانک‌ها و بیمه‌ها نمی‌خواهند عملکرد خود را به صورتی دقیق منتشر کنند و یا چنانچه اقدام به انتشار صورت‌های مالی خود می‌کنند، بعضی از فعالیت‌ها را که معمولا در قالب سفته‌بازی و… است را پنهان می‌کنند.

این اقدام که شفافیت عملکرد شرکت‌ها را زیر سئوال می‌‌برد بیانگر آن است که هنوز خیلی از بانک‌ها به جای انجام رسالت کاری خود به دنبال سودآوری با استفاده از منابعی که در دست دارند، هستند بدون اینکه توجهی چندانی به اقتصاد کشور به خصوص بخش تولید کنند.

چنین موضوعی حتی صدای وزیر اقتصاد را هم در آورده است. احسان خاندوزی اخیرا اعلام کرد صورتحساب تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی باید از ماه آینده شفاف شود.

شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها

او با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان نماینده شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی در هفته‌های پیش‌رو این موضوع را پیگیری و محقق می‌کند، می‌‌گوید: برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی اطلاعات صورت مالی و عملکرد آن‌ها و یا ارزیابی صلاحیت عزل و نصب‌ها و … همانند اتفاقی که برای شرکت‌های بورسی رخ می‌دهد، اعلام و منتشر شود.

در چنین اوضاعی هر چند بانک‌ها و بیمه‌ها با ترفندهای خاص نمی‌‌خواهد همه فعالیت‌های اقتصادی که انجام می‌‌دهند را به صورت شفاف در معرض دید عموم قرار دهند اما گویا دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی که دارد درصدد است تا مانع از انجام فعالیت بانک‌ها و بیمه‌های دولتی در این زمینه شود چراکه برخی از آنها از رسالت کاری خود فاصله گرفتند و به جای کمک به اقتصاد کشور و…، مسیر زراندوزی و سرمایه‌گذاری‌های سودآور را در پیش گرفتند و فعالیت‌های خود را پنهان می‌‌کنند.

صورت‌های مالی که ارائه نمی‌‌شود

یوسف کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی در این باره به «خبرگزاری بازار» گفت: صورت‌های مالی منتشرشده فعالیت برخی شرکت‌ها نظیر بانک‌ها و بیمه‌ها که در سامانه کدال منتشر می‌‌شود بخشی از عملکرد آنهاست، زیرا یک سری اقداماتی که در بازارهای سودآور در قالب سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری‌های پرسود انجام می‌‌دهند را هیچ‌گاه ارائه نمی‌‌کنند.

او با یادآوری انتشار ناقص صورت‌های مالی بانک کشاورزی که اخیرا منتشر شد، افزود: نمونه این بی‌توجهی‌ها صورت‌های مالی بانک کشاورزی است که در ۴صفحه خلاصه شده بود در حالی که همه اطلاعات لازم عملکرد این بانک که باید در ۱۴۰صفحه باشد، گزارش نشده است.

عملکرد شرکت‌های بورسی

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: بحث شفافیت عملکرد شرکت‌های بورسی به‌خصوص فعالیت بانک‌ها و بیمه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌‌دهند اما نمی‌‌خواهند به وضوح دیده شوند آنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های فراوانی دارند و از این طریق بازارها را به دلیل منابع مالی که در دست دارند تا حدی قرق کرده‌اند.

کاووسی درباره تاکید وزیر اقتصاد در شفاف‌سازی صورتحساب شرکت‌ها به‌خصوص بانک‌ها و بیمه‌ها بیان کرد: هر چند چنین اقدام درستی حرکتی مطلوب در راستای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها است اما بعید می‌‌دانم این اتفاق به این زودی‌ها اتفاق بیفتد چراکه به طور مثال بانک‌ها این روزها در همه جا فعالیت دارند اما آن فعالیت‌ها دیده نمی‌‌شود.

حضور در مال‌سازی، مسکن، ورود در بورس و بنگاهداری همچنین شراکت در پروژه‌های بزرگ و کوچک به دلیل برخورداری بانک‌ها از منابع مالی بخشی از فعالیت بانک‌ها و بعضا بیمه‌ها است که در صورتحساب‌ها و ترازهای مالی آنها نمی‌‌آید.

یک سوم فعالیت بانک و بیمه‌ها در کدال بارگذاری می‌‌شود

او افزود: معمولا شرکت‌هایی که صورت حساب‌های مالی خود را منتشر می‌‌کنند (به‌خصوص بانک‌ها و بعضا بیمه‌ها) شاید یک سوم آن را پنهان و ارائه نکنند و فقط برخی سرفصل‌های که وجود دارد چون سرمایه‌گذاری‌های اشتراکی و … را ارائه دهند در حالی که باید ریز ریز و جز به جز همه فعالیت‌ها در صورت‌های مالی گنجانده و منتشر شود.

مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی ادامه داد: از آنجایی که شرکت‌های خیلی از بانک‌ها، بیمه‌ها در بورس حضور دارند، بنابراین درصورت شفاف‌سازی این احتمال وجود دارد که برای آنها مشکل آفرین شود، اما توجه به شفاف‌سازی امور شرکت‌ها و مبارزه با فساد در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.

هر چند به این زودی‌ها و به آسانی این موضوع نمی‌‌تواند، اتفاق بیفتد مگر اینکه اصلاح ساختاری کلی در همه بخش‌های اقتصادی به‌خصوص در بخش بانک و بیمه ایجاد شود.

بنا به این گزارش، وزارت اقتصاد عزم خود را برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها به‌خصوص بانک‌ها و بیمه‌ها جزم کرده است این اقدام درست در صورت اجرای دقیق می‌‌تواند به فساد، رانت و سودآوریهای غیر متعارف پایان دهد و از طرفی نتیجه آن به اختصاص منابع بانک‌ها به جای ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری سودآور به بخش تولید و رونق اقتصادی منجر شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا