کد خبر: 30060047270
انرژیجهانروزنامه

فرانسوی‌ها سال نو را با افزایش بهای برق آغاز می‌کنند 

پس از گاز و سوخت‌های مایع، نهاد حمایت از  مصرف‌کنندگان فرانسه در نظر دارد بهای برق را نیز به میزان بالایی افزایش دهد. از ابتدای سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) افزایش قیمتی معادل ۳/۱۱ درصد بدون احتساب مالیات و ۱۰ درصد با احتساب مالیات در تعرفه برق مصرفی پیش بینی شده است.

این افزایش بهای برق به افزایش قیمت دیگر حامل‌های انرژی همچون گاز و سوخت‌های مایع در ماه‌های اخیر اضافه می شود. بدین ترتیب شاهد افزایش تصاعدی قیمت‌ها درحامل‌های انرژی هستیم.

بر اساس اطلاعیه  نهاد حمایت از  مصرف‌کنندگان فرانسه که در ۲۰ سپتامبر (۲۹شهریور) منتشر شده است، افزایش ۱۰ درصدی بهای برق با افزایش ۱۵۰ یورویی به طور متوسط در صورتحساب سالانه برق مصرفی خانواربرای مصارف گرمایشی اعمال خواهد شد.

 این افزایش قیمت بر اساس تعرفه‌ها محاسبه‌ شده است. در این محاسبات تأثیرات افزایش بها در بخش‌های مختلف عمده‌فروشی و خرده فروشی نیز ملاحظه شده است.

با احتساب کمک ۱۰۰ یورویی برای دیگر حامل‌های انرژی در سال که ۸۰ درصد خانوارها از آن بهره نمی‌برند، افزایش ۱۵۰ یورویی بهای برق مصرفی خانوار در سال برای مصارف گرمایشی بسیار زیاد است. بدین ترتیب صورتحساب ۱۵۵۰ یورویی سال ۲۰۲۱ به صورتحساب ۱۷۰۰ یورویی سال۲۰۲۲ تبدیل می شود.

از طرف دیگر در این اطلاعیه تصریح شده است این چشم انداز تاریک می‌تواند اجتناب‌ناپذیر نباشد و برای رفع آن دولتمردان اهرم‌هایی در اختیار دارند.

دولت با افزایش سقف خرید برق هسته‌ای برای مردم با تعرفه‌ای متعادل می‌تواند در زمینه کاهش بهای برق مصرفی نقش ایفا کند. بدین ترتیب دیگر از افزایش مالیات که منجر به سنگین شدن صورتحساب سالانه برق می‌شود، خبری نخواهد بود.

 این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که بهای برق مصرفی از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تا کنون ۶۰ درصد افزایش یافته است. بهای برق در اوایل سال ۲۰۲۲ در حالی افزایش می‌یابد که مردم شاهد افزایش قیمت بنزین و گاز در سال جاری بوده‌اند. تعرفه فروش گاز شرکت اینژی فرانسه در اول سپتامبر (۱۰ شهریور) ۷/۸ درصد افزایش یافت.

این درحالیست که این تعرفه در اول اوت (۱۰ مرداد) ۵ درصد و در اول جولای (۱۰ تیر) نیز ۱۰ درصد به دنبال افزایش جهانی بهای حامل‌های انرژی  افزایش یافته بود. البته کمیسیون  محاسبات بهای انرژی این شرکت معتقد است این افزایش بی‌سابقه هم در اروپا بوده است و هم در آسیا. قیمت گازوئیل دراول سپتامبر ( ۱۰ شهریور) ۴۴/۱ یورو و قیمت بنزین سوپر بدون سرب ۵۵/۱ یورو بوده است. یعنی به ترتیب ۱۳ و ۱۵ درصد افزایش قیمت به نسبت شروع سال ۲۰۲۱ (دی ۹۹).

در این حال نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که هنوز این افزایش قیمت‌ها به سطح افزایش قیمت سه سال پیش در فرانسه به دنبال ناآرامی‌ها و اعتراضات جلیقه‌زردها نرسیده است.

در اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰مهر ۱۳۹۷) قیمت گازوئیل به ۵۳/۱ یورو رسید. البته مسئله جلیقه‌زردها همچنان در صدر مشکلات دولت فرانسه قرار دارد. دولت فرانسه همچنین از افزایش بهای برق نگران است. کمک‌های ۱۰۰ یورویی برای حامل‌های انرژی نمی‌تواند مرهمی بر این درد باشد.

این کمک‌ها صرفا برای ۸/۵میلیون خانوار در نظر گرفته شده است و هیچ تأثیری  ندارد. آلن بازوت، رئیس نهاد حمایت از مصرف‌کنندگان  معتقد است: «این مبلغ در ژانویه ۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰) حتی برای افزایش قیمت برق این خانوارها نیز کفایت نمی‌کند. این در حالیست که افزایش بهای سایر حامل‌های انرژی نیز در راه است.آنچه باید حتما مورد بازنگری قرار گیر نظام تعرفه‌بندی و محاسبه بهای انرژی است.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا