کد خبر: 31030187895
انرژیجهانروزنامهسیاست

فروش انفجاری نفت روسیه به چین

واردات نفت چین از روسیه در ماه مه (اردیبهشت) ۵۵ درصد افزایش یافت. این امر حکایت از عزم جدی دو کشور بر تحکیم هرچه بیشتر روابط اقتصادیشان دارد. به‌رغم هشدار کشورهای غربی از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، پکن همواره از روسیه حمایت کرده‌است.

درحالیکه اروپا در اواخر ماه مه (اوایل خرداد) نفت روسیه را تحریم کرد، چین با استفاده از این موقعیت به افزایش واردات نفت از روسیه پرداخت. براساس ارقام منتشرشده گمرک چین در دوشنبه ۲۰ژوئن (۳۰ خرداد) واردات نفت چین از روسیه در ماه مه (اردیبهشت) افزایش ۵۵درصدی در یکسال داشت.

غول اقتصادی آسیا ۴۲/۸ میلیون تن نفت از روسیه خریداری کرده و این به مراتب از میزان خرید معمول این کشور از عربستان‌سعودی به عنوان اولین فروشنده نفت به چین بیشتر است.

براساس آمار بانک استرالیا و نیوزلند؛ سال گذشته و قبل از افزایش واردت نفت از روسیه میزان صادرات نفت روسیه به چین ۱۶درصد نیاز او یعنی۵۹/۱ میلیون بشکه در روز بود.

گرچه چین ۵درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد اما در فوریه (بهمن۱۴۰۰) دو کشور توافق کردند ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز از شرق دور روسیه به چین صادرشود. دو کشور همچنین چندین برنامه احداث خط لوله گاز با یکدیگر توافق کرده‌اند که اولین آنها در سال۲۰۱۹(۱۳۹۸) به بهره‌برداری رسیده‌است.

استحکام روابط اقتصادی دوکشور همچنین در میزان صادرات چین به روسیه متبلور شده‌است. چین اولین شریک تجاری مسکو است. روابط‌تجاری دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است.

براساس ارقام منتشره گمرک چین در دوماه ابتدای سال میزان صادرات چین به روسیه افزایش ۵/۴۱ درصدی در سال داشته؛ البته جزئیات اقلام صادراتی منتشر نشده‌است.

از ابتدای شروع درگیری روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند۱۴۰۰) پکن همواره به مناسبتهای مختلف حمایت خود را از روسیه اعلام کرده‌است. براساس اخبار خبرگزاری چین نو در آخرین این موارد چهارشنبه ۱۵ژوئن(۲۵خرداد) «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در یک تماس تلفنی با ولادیمیرپوتین همتای روس خود گفت: «چین همچنان بر حمایت از روسیه در تمامی زمینه‌های حاکمیتی، امنیتی و هرآنچه مربوط به منافع مشترک دو کشور می‌شود قاطعانه اصرار می‌ورزد.»

کرملین نیز به نوبه خود معتقد است: «در وضعیت پیچیده اقتصادی که به دلیل تحریمهای غیرقانونی غرب، جهان گرفتار آن شده همکاریهای دو کشور در تمامی زمینه‌های انرژی، مالی، صنعتی، حمل ونقل و سایر موارد مورد نیاز دو کشور باید گسترش یابد.»

رهبران دو کشور همچنین بر توسعه مناسبات «نظامی و نظامی-فنی» تأکید کردند. به تعبیر پوتین این مناسبات «گرم ودوستانه» بوده است.

رهبران دوکشور بر« بنای یک نظام روابط بین‌المللی به معنای واقعی چند قطبی و منصفانه» تأکید کردند. از آغاز درگیری روسیه و اوکراین چین از بکارگیری لفظ حمله در این مورد امتناع کرده‌است.

این کشور همچنین در رسانه‌های مجازی خود محتویات مورد علاقه کشورهای غربی در مورد روسیه را نیز حذف می‌کند. چین ضمن به رسمیت شناختن حاکمیت اوکراین بر وجود دغدغه‌های قانونی روسیه در حوزه امنیت ملی تأکید می‌کند و معتقد است عامل اصلی این درگیری را باید در آمریکا و اهداف توسعه‌طلبانه ناتو جستجو کرد.

کشورهای غربی به صورت مستمر در این خصوص به چین هشدار می‌دهند و این کشور را از عواقب نزدیکی با روسیه بر حذر می‌دارند. به ویژه آنکه حمایت از روسیه و ریاست جمهوری آن در بی‌اثر کردن تحریم‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا در نیمه مارس (اسفند۱۴۰۰) گفت: «ما نگران هستیم که چین قصد دارد مستقیما به روسیه و با استفاده از تجهیزات نظامی در اوکراین کمک کند.» او همچنین چین را به اقدامات مقابله به‌مثل دراین خصوص در صورت «حمایت از حمله به اوکراین» تهدید کرد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا