کد خبر: 07040188954
جهانروزنامهسیاست

لوموند: تحریم های روسیه، تاثیری بر توقف جنگ اوکراین ندارد

ترجمه: نواب مطلق

روسیه به رغم وجود موانع بسیار در پرداختهایش، نظام مالی خود را به وضعیت پایداری رسانده، نرخ بهره این کشور به سطح قبل از جنگ بازگشته و همچنین میزان کنترل گردش سرمایه‌ها نیز کاهش یافته است.

یکشنبه ۲۶ژوئن(۵تیر) سررسید بازپرداخت دیون روسیه بود که انتظار می رفت با مشکلات جدی در پرداختهای خود مواجه شود. این روز از حیث تاریخی بسیار مهم است.

چراکه ازبحران سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) تاکنون چنین موردی سابقه نداشته است. اما به عقیده کارشناسان اقتصادی «احتمال آنکه  تحریمهای فعلی بر اقتصاد روسیه مؤثر باشند بسیارکم است.»

از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴فوریه (۵اسفند ۱۴۰۰) روابط مالی بین‌المللی روسیه با جهان خارج به دلیل اعمال تحریمهای غرب قطع شد. این کارشناسان همچنین بر این باورند: «قطع ارتباط مالی با جهان اقدامی نمادین است اما روسیه عملا امکان مدیریت بدهی‌های خود را با دلار از دست داده است».

از ۲۷ مه (۶خرداد) زمان سر رسید باز پرداخت دیون روسیه که این کشور امکان بازپرداخت بدهی۱۰۰ میلیون دلاری( ۴/۹۷میلیون یورویی) خود را از دست داد روند قطع پرداخت‌ها آغاز شد. مهلت سی روزه نیز برای بازپرداخت بدهی تمام شد ولی بازهم اتفاقی نیفتاد.

دولت روسیه اعلام کرده‌است که توانایی مالی پرداخت بدهی خود را دارد اما به دلیل تحریمها این امر ناممکن شده‌است. این کشور برای اثبات حسن نیت خود مبلغ بدهی خود را به روبل در اختیار صندوق روسی سپرده گذاری تسویه ملی گذاشته تا بدین وسیله با تبدیل پولی بدهی خود را پرداخت کند. اما این صندوق نیز در فهرست تحریمهای غرب قرار دارد. بنابراین انتقال بدهی از طریق آن نیز ناممکن شده‌است. بنابراین مسکو هرگونه مسئولیت را در این خصوص از خود سلب کرده است.

«آنتون سیلوآنوف» وزیر دارایی روسیه در این خصوص می‌گوید:« همه شواهد حاکی از آنست که ایجاد مانع برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی روسیه به شکل نمادین با هدف مقصر جلوه دادن این کشور در این امر است.

شما هرچه می‌خواهید می‌توانید بگوئید اما کسانی که موقعیت اقتصادی روسیه و جهان را می فهمند می دانند که در این مورد مسئولیتی متوجه دولت روسیه نیست».

وضعیت عجیبی است. به رغم تحریمهای بسیار سنگین بر ضد روسیه این کشور موفق شده‌است نظام‌های مالی خود را تثبیت و موقعیت اقتصادش را پایدار کند. حتی کارشناسان آمریکایی نیز به این نکته اذعان کرده‌اند که چهارماه پس از آغاز جنگ « روسیه صاحب مقادیر زیادی وجوه نقد شده است که توانایی خرج کردن آنها را ندارد.»

بانک مرکزی روسیه در آغاز جنگ نرخ بهره خود را دو برابر کرد و آن را به ۲۰ درصد رساند و نظامهای کنترلی محکمی برای سرمایه‌ها وضع کرد. درحال حاضر نرخ‌بهره به ۵/۹ درصد یعنی همان نرخ قبل از جنگ بازگشته است.

گردش سرمایه‌ها نیز بتدریج روانتر شده‌است. شرکت‌های روسی که صادرات دارند نیزدیگر مجبور نیستند ارز حاصل از صادراتشان را مانند اوایل جنگ به روبل تبدیل کنند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا