کد خبر: 0207992707
آموزش

مدارس به جز مناطق قرمز حضوری بازگشایی می‎شود

به گفته وزیر آموزش و پرورش، تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) گفت: امسال محرم و عاشورای متفاوتی داشتیم و بلوغ فکری و مسئولیت‎پذیری و نظم‎پذیری مردم را دربرگزاری محرم شاهد بودیم. مردم تمام مقررات را برای حفظ سلامت عزاداران رعایت کردند و ایران تبدیل به یک حسینیه بزرگ شد. مدارس هم در این مدت فضای مناسبی برای استقرار هیات مذهبی بود و فضاهای مدارس در مناطقی که مورد نظر بود در اختیار هیات‌ها قرار گرفت.
حاجی میرزایی اظهار کرد: اصولی که در شروع بازگشایی مدارس مورد تاکید ما است، در ابتدا ارائه آموزش به همه دانش‎آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش محروم شود. نکته دوم این است که ما تجربه‌های کشورهای مختلف را بررسی کردیم و همه کشورهایی که در این فصل آموزش را آغاز می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم.
وی افزود: آموزش حضوری با هیچ روش دیگری قابل جایگزین نیست، تنها چیزی که می‌تواند حضور را محدود کند مقررات بهداشتی است که اگر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نکته‌ای اعلام شود ما آن کار را انجام خواهیم داد، اما در هر صورت ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‎آموزان بسیار مورد اهمیت است، به خصوص در پایه ابتدایی که باید رعایت شود. ما از ۱۵ شهریور برنامه آموزشی را از طریق تلویزیون برای تمام پایه‌ها و تمام دوره‌ها عرضه خواهیم کرد و تلویزیون‌های استانی و رادیو هم در این زمینه می‌تواند به کمک ما بیایند. امسال ایران باید سراسر مدرسه شود، ما ۱۰ هزار مدرسه داشتیم که به دلایلی این مدارس دچار محدودیت شدند، حتی همه خانه‌های ما باید تبدیل به مدرسه شوند.
حاجی میرزایی گفت: محتوای کلیه دروس از درس اول تا آخر و همچنین محتوای پایه اول تا پایه دوازدهم را تولید کردیم و در اختیار دانش‌آموزان خانواده‌ها و معلمان قرار می‌دهیم همه این برنامه‌ها روی شاد بارگذاری شده است. ما روز پنجشنبه از برنامه شاد جدید رونمایی خواهیم کرد.
وی افزود: ما شیوه‌های متفاوت آموزش‌ها را به کار گرفتیم تا آموزش‌ها به خوبی انجام شود اما تاکید بر حضور داریم و اگر تعداد دانش‎آموزان متناسب با مساحت کلاس و مساحت مدرسه به گونه‌ای باشد که موجب تراکم و عدم رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی باشد ما باید دانش‎آموزان را گروه‎بندی کنیم.

روز شنبه ۱۵ شهریور مدارس باز هستند

حاجی میرزایی گفت: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بناست در تمام مدارس به صورت حضوری مدارس دایر باشد مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند آن مناطق قرمز هستند. حتما قبل از روز شنبه از سوی مدرسه اطلاع‎رسانی به والدین انجام می‌شود.
اصل بر برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری است
وی تاکید کرد: اصل بر این است که کلاس‎ها به صورت حضوری باشد مگر اینکه رعایت پروتکل‎ها امکان‎پذیر نباشد. دانش‎آموزان پایه اول ابتدایی اهمیت ویژه‌ای دارند و تاکید ما این است که حتی به صورت محدود حتما با معلم ارتباط داشته و با معلم آشنا شوند.
حاجی میرزایی گفت: ما حضور فعالی در ستاد ملی مقابله با کرونا داشته و داریم و هرچه که آنجا مطرح می‌شود ما هم موافقیم. اما درباره حاشیه شهرها باید بگویم که هر جایی که تعداد افراد در مدرسه بیش از حدی باشد که امکان رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی را فراهم نکند، دانش‎آموزان گروه‎بندی خواهند شد.

سیم کارت ایمن به دانش‎آموزان ارائه می‎شود

وی افزود: دانش‎آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند و قطعا حاشیه شهرها از این جهت مشکلی نخواهند داشت و اگر این امکان نباشد ما بسته‌های مکتوب را برای آنها فراهم خواهیم کرد.
وی درباره تامین اینترنت دانش‎آموزان گفت: قرار شده که سیم کارت ایمن به دانش‎آموزان برای استفاده از اینترنت ارائه شود اما امسال همکاری خانواده‎ها سهم به‎سزایی دارد. ما برای آموزش خانواده‌ها هم برنامه داریم.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارائه تبلت ارزان به دانش‎آموزان گفت: ما تلاش می‌کنیم در این زمینه تبلت‌هایی را ارائه کنیم اما ظرفیت تولید در کشور پایین است و امکان واردات هم فعلا وجود ندارد.

در خصوص رتبه‎بندی معلمان تابع قانون هستیم

وی درخصوص رتبه‎بندی معلمان گفت: این کار انجام شده و سال گذشته در مهر ماه ۹۸ به دلیل اینکه در قانون بودجه مبلغی برای این کار منظور شده بود با هماهنگی مجلس رتبه‎بندی انجام شد و معلمان در رتبه‌های مختلف توزیع شدند. سپس در خرداد ۹۹ احتساب فوق‎العاده تخصصی برای معلمان مورد نظر قرار گرفت. در زمانی که بودجه بیشتری اختصاص یابد این کار انجام خواهد شد اما در عین حال ما تابع قانون هستیم.
پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریور

حاجی میرزایی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا قبل از پایان شهریور پاداش بازنشستگان را به طور کامل پرداخت کنیم. همین امروز بخش اعظم منابع این کار به ما اختصاص پیدا کرده است تا قبل از مهر ماه این پاداش‌ها داده خواهد شد.
وی درباره تامین نیرو آموزش و پرورش گفت: برای امسال۲۰ هزار نفر تامین دانشجو معلم از سوی دانشگاه فرهنگیان تامین خواهد شد، همچنین ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ از طریق کسانی که تحصیلات عالیه دارند پذیرش خواهند شد و کسانی که پذیرفته شدند، می‌توانند با گذراندن یک سال دوره در دانشگاه فرهنگیان به استخدام در بیایند.

تزریق ۷۳ هزار نیرو به بدنه آموزشی کشور

حاجی میرزایی گفت: ۲۵ هزار نفر مربی پیش دبستانی و نیروی نهضت سوادآموزی امسال استخدام می‌شوند ولی باید تبدیل وضعیت آنها طبق قانون انجام شود. امسال ۷۳ هزار نیرو به بدنه آموزشی کشور جذب خواهند شد همچنین ظرفیت هشت هزار نیرو به مربیان تربیتی اختصاص داده شده که این تعداد طی سال‌های گذشته کم سابقه است.

درج شهریه مدارس غیردولتی در سایت آموزش و پرورش

وی همچنین درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: از خانواده‎ها درخواست می‎کنم توجه داشته باشند که شهریه مصوب مدارس غیردولتی در سایت‎های آموزش و پرورش درج شده و اگر مدرسه‎ای بالاتر از این میزان را درخواست می‎کند باید به مراجع نظارتی مناطق گزارش کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مسکن فرهنگیان نیز اظهار کرد: ما برای مسکن فرهنگیان گام‌های بزرگی برداشتیم و افراد واجد شرایط شناسایی شدند. تاکنون ۷۵ هزار نفر از این افراد واجد شرایط تایید شده‌اند و واحدهای آپارتمانی برای ۲۰ هزار نفر مشخص شده است.

بازگشایی غیرحضوری مدارس پایتخت از ۱۵ شهریور

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که بازگشایی مدارس پایتخت از پانزدهم شهریورماه به علت وضعیت قرمز تهران به لحاظ کرونا، کاملا غیرحضوری خواهد بود.

مسعود ثقفی در گفت‎وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در پایتخت از پانزدهم شهریورماه اظهار کرد: اولویت ما برگزاری کلاس‎ها به صورت حضوری است، اما از آنجا که طبق اعلام ستاد کرونا، تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و پیش از این نیز اعلام شده است فعلا دانش‎آموزان را به صورت غیرحضوری پذیرا خواهیم بود.

وی افزود: البته مدارس دایر هستند و همکاران به مدرسه می‎روند اما فعلا حضور دانش‎آموزان را نخواهیم داشت.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره حضور کلاس اولی‎ها در مدرسه گفت: از آنجا که برقراری ارتباط عاطفی و شناخت معلم از دانش‎آموز بسیار مهم است اعلام کردیم بچه‎های کلاس اول و دومی با هماهنگی مدرسه در دوهفته اول، چند ساعتی را با رعایت پروتکل‎های بهداشتی در مدرسه حضور پیدا کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا