کد خبر: 25070050189
جهانروزنامهسیاست

مواضع مبهم احزاب راست ایتالیا در مواجهه با نئوفاشیست‌ها

ترجمه: محمود نواب مطلق

در آستانه دومین دور انتخابات شهرداری‌ها در ایتالیا حزب چپ طی فراخوان‌های متعدد خواستار انحلال احزاب افراطی مستقر در رم شد.

در تمام حکومت های مردم‌سالار در جهان هنگام انتخابات شهرداری‌ها زمانی متمایز در زندگی مدنی هر کشور محسوب می‌شود.

در این زمان رقبا عمدتا از موارد مبتلابه و مورد علاقه  شهروندان از قبیل محیط زیست، سرمایه‌گذاری‌های گوناگون در بخش‌های مختلف شهری در مبارزات انتخاباتی خود سخن می‌رانند؛ اما در پایتخت ایتالیا بر خلاف سایر نقاط جهان چنین نیست، همچنان که بسیاری دیگر از موارد در این شهر نیزبا سایر نقاط جهان متفاوت است.

چهارشنبه ۱۴ اکتبر (۲۲مهر) در حالیکه تنها چند روز به برگزاری انتخابات در روزهای ۱۷ و ۱۸ اکتبر( ۲۵ و ۲۶ مهر) باقی مانده بود، دو تن از نامزدهای رقیب  برای شهرداری یعنی روبرتو گالتیِری، وزیر سابق اقتصاد از حزب چپ دموکرات و اِنریکو میشه تی، نامزد مدنی مورد حمایت مجموعه احزاب راست، در یک مناظره تلویزیونی زنده که از شبکه ری یک ایتالیا پخش می‌شد، در تمام زمینه ها به بحث و گفتگو پرداختند.

اما مطالب مورد بحث بسیار پراکنده و دور از ذهن بود. در حقیقت در این روزها موضوعی دیگر در مباحث انتخاباتی مطرح شده که سایر موضوعات را تحت تأثیرخود قرار داده است و آن بی توجهی در برابر گروهک‌های نئوفاشستی است که چندین سال است در رم ریشه دوانیده‌اند ونسبت به آنها برخورد لازم و در خورشان از سوی سایر احزاب به ویژه احزاب راست  میانه رو و حاکم بر ایتالیا صورت نمی پذیرد.

گویا آنها خاطره فاشیسم را به فراموشی سپرده‌اند و در برخورد با این گروهک‌ها دچار ابهاماتی شده‌اند. ماجرا از تظاهرات۱۰ اکتبر (۱۸مهر)  برضد تعمیم گذرنامه سلامت  در تمامی محیط‌های کاری در این کشور آغاز شد.

اجباری شدن گذرنامه سلامت در تمام محیط‌های کاری از ۱۵ اکتبر(۲۳مهر) موجبات خشم فراوان بسیاری را فراهم آورد و هزارن نفر از مخالفان این طرح را به شرکت در تظاهرات در ۱۰ اکتبر (۱۸مهر) ترغیب کرد.

پس از چند برخورد با نیروهای انتظامی، صدها تن از تظاهرکنندگان که به نظر می رسید قصد دارند به سمت قصر شیگی، مقر دولت بروند، به طرف مقر بزرگترین سندیکای ایتالیا CGIL کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا رفتند.

آنان وارد ساختمان آن شدند و به چندین دفتر کاری در آن خساراتی وارد کردند. رهبر این افراد روبرتو فیوُر،۶۲ ساله از بنیانگذاران سابق سازمان تِرِزا پوزیزیون در سال ۱۹۷۹(۱۳۵۸) است. او به دنبال کشف مواد منفجره در مقرسازمان خود در آن زمان تحت تعقیب دستگاه قضایی ایتالیا قرار گرفته و مجبور به فرار از ایتالیا به انگلستان شده بود و سال‌ها در آنجا فعالیت می‌کرد.

فیوُر اکنون حزب جدیدی به نام فورزا نووا تأسیس کرده و دبیر کل آن است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا