کد خبر: 15119914754
سلامت و رفاه

وزیر بهداشت مطرح کرد: تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا به ایران در کمتر از یک ماه آینده

وزیر بهداشت گفت: تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از ماه فوریه در قالب سبد کوواکس آغاز می‌شود.

به گزارش مهر، سعید نمکی در خصوص آمار کرونا در جهان طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: متأسفانه باز هم جهان در التهاب بیماری کووید -۱۹ گرفتار است و طی ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا ۳۶۳۲ مرگ، انگلیس ۱۴۴۲ و برزیل ۱۲۴۰ مرگ به ثبت رسیده که بیشترین آمار را این سه کشور داشتند.

وی ادامه داد: گرچه با تلاش بی‌وقفه توانسته‌ایم آمار فوتی‌ها را دو رقمی نگه داریم اما متأسفانه در شبانه‌روز گذشته ۷۲ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در قالب طرح «شهید سلیمانی» اقدامات مهمی برای جلوگیری از شیوع کرونا در حال انجام است و توانستیم تا حدی این بیماری را کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: آنچه باعث نگرانی ما می‌شود، کاهش رعایت پروتکل‌ها و عدم پایبندی به موازین بهداشتی است به طوری که خیز ملایمی در میزان بیماران سرپایی در برخی از استان‌ها مشاهده می‌کنیم و در تهران نیز در بیماران سرپایی شیب ملایمی آغاز شده و پس از آن نیز آمار بستری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است با افزایش مرگ و میر در هفته‌های بعد در مراکز درمانی مواجه شویم.

نمکی بیان کرد: امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها، اضطراب جامعه درمانی را کمتر کنیم و در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها به شدت به میزان قابل قبولی که انتظار داشتیم، رسیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ویروس انگلیسی نیز گفت: مورد جدیدی از این ویروس مشاهده نشده و تعداد مبتلایان همان آماری است که در گذشته ارائه شده است.

وی گفت: همه همّ و غمّ ما کنترل در مرزها و گذرگاه‌های کشور است تا بتوانیم از ورود این بیماری به کشور جلوگیری کنیم و اقدامات سختگیرانه‌ای را در ترددها و محدودیت‌ها شروع کرده‌ایم.

نمکی در خصوص واکسن کرونا اظهار داشت: عده‌ای با بداندیشی، کج‌فکری یا حتی خیراندیشی، بدبینی را در ذهن مردم ایجاد کرده‌اند اما مردم باور دارند که وزیر بهداشت سیاسی نبوده و وابسته به جناح خاصی نیست بلکه همه اقشار از جمله اصولگرا، اصلاح‌طلب، معتدل، بدون خط، مسلمان و اقلیت‌های دینی و حتی زندانیان محکوم به اعدام و … برای ما مهم هستند و خودمان را مکلف به سلامت آنها می‌دانیم. خواسته ما آن است که مسائل مربوط به واکسن و سلامت را سیاسی نکنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: بزرگترین هدف ما این بود که واکسن ایرانی را بسازیم چرا که ظرفیت همه واکسن سازان جهان ۱۰ درصد مردم دنیا هم نیست، پس باید واکسن تولید می‌کردیم. به همین دلیل تولید واکسن را با قدرت شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مجموعه آسترازنکا به ما اعلام کرد که تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا را به ما از ماه فوریه در قالب سبد کوواکس آغاز می‌کند. همچنین در مورد واکسن روسی که حرف و حدیث‌هایی ایجاد شد، سیاست ما این بود که واکسنی که می‌خواهیم ثبت کنیم، در چند کشور دنیا استفاده و ثبت شده باشد و واکسن روسی نیز در کشورهای نپال، آرژانتین، برزیل، روسیه و … مصرف و ثبت شده باشد. علاوه بر این، واکسن مربوط به کشورهای چین در کشورهای عراق، اردن، اندونزی و…. در دنیا ثبت شده است

نمکی افزود: دو کمپانی هندی نیز جزو مواردی بوده که می‌خواستیم از آنها واکسن بگیریم که به ثبت رسیده و امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری رئیس‌جمهور و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه هر چه سریع‌تر این واکسن‌ها وارد کشور شده و تزریق به گروه‌های آسیب‌پذیر را با رعایت عدالت شروع کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم ایران بدانند که حاضریم برای آنها حتی جانمان که کمترین ارزش را دارد، فدا کنیم. همچنین اطمینان داشته باشند که واکسن را از مطمئن‌ترین منابع می‌آوریم و ان‌شاءالله در بهار نیز واکسن تولید ملی خودمان به بازار عرضه خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا