کد خبر: 10070048480
اقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

کمبود انرژی جهانی یا بحران‌های منطقه‌ای؟

ترجمه: سلیم حیدری

ایستگاه‌های بنزین در انگلیس در حال تعطیل شدن است. همچنین افزایش هزینه‌های برق در اتحادیه اروپا پیش از آغاز زمستان، محدودیت اجباری در استفاده از انرژی در چین، افزایش قیمت نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ، اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است.

ممکن است، فکر می‌کنید جهان به ناگهان دچار کمبود انرژی شده است؛ اما قطعا در اشتباه هستید. این اختلالات در تامین انرژی به آنچه فکر می‌کنید شبیه نیست. فشارها بر مصرف‌کنندگان و مشاغل بسیار شدید است.

با جمع‌بندی اتفاقات به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق افزایش تقاضای انرژی پس از بحران کروناست که باعث افزایش قیمت نفت، گاز و زغال سنگ شده است. همچنین محدودیت‌های مداوم عرضه توسط کارتل نفتی اوپک و تنگناهای حمل و نقل جهانی که توزیع سوخت را دچار اختلال کرده است، از دیگر عوامل تاثیر گذار است.

اما لیستی که عوامل کمبود انرژی را به طور جداگانه و مورد به مورد بررسی می‌کند،  طولانی‌تر است و نشان می‌دهد که این اختلال ها بیشتر از کمبود در عرضه جهانی انرژی به سیاست‌های محلی و پویایی منطقه‌ای وابسته است.

قیمت نفت در هفته جاری برای اولین بار در سه سال اخیر نرخ ۸۰ دلار در هر بشکه را شکست و گاز طبیعی و زغال سنگ نیز قله‌های قیمتی چندساله را فتح کردند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای هم‌پیمان هفته آینده گرد هم می‌آیند تا تصمیم بگیرند که آیا تولید مازاد خود را برای کاهش قیمت‌ها رها کنند یا در سطح تولید گذشته نگه دارند.

در ادامه خلاصه ای‌از آنچه باعث اختلال در بازارهای انرژی می شود آورده شده است:

صدای شکستن چین

پکن به دلیل دشوار شدن عرضه زغال سنگ که ناشی از بررسی‌های شدید ایمنی در معادن چین است، سهمیه‌بندی برق برای مشاغل تشنه انرژی را آغاز کرده است. این بررسی‌های ایمنی تولید را در نیمه‌های اول سال به زیر سطح سال گذشته رسانده است.

کاهش تولید زغال سنگ به نوبه خود باعث افزایش شدید قیمت زغال سنگ حرارتی محلی شد که امسال رکورد پیاپی را ثبت کرده و بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت یافته است.

از آنجا که پکن قیمت برق را تعیین میک‌ند، نیروگاه‌های زغال سنگی نتوانسته‌اند با هزینه های بالای زغال سنگ از لحاظ اقتصادی برق تولید کنند و در حال تعطیلی هستند.

گلدمن ساکس تخمین زده است که ۴۴ درصد از فعالیت‌های صنعتی چین با کمبود برق مواجه شده است.

شورای برق چین که نماینده تامین‌کنندگان برق است روز دوشنبه گفت که شرکت‌های تولید برق با زغال سنگ، کانال‌های تأمین ذغال سنگ خود را به هر قیمتی گسترش می‌دهند تا بتوانند تامین گرما و برق زمستانی را تضمین کنند.

اما معامله‌گران زغال سنگ می‌گویند یافتن منابع تازه برای واردات ممکن است راحت‌تر باشد؛ زیرا روسیه بر تامین نیاز برق اروپا تمرکز کرده است، باران باعث قطع تولید اندونزی شده است و محدودیت‌های حمل‌ونقل مانع واردات از مغولستان می‌شود.

صورت‌حساب‌های برق اروپا

قیمت روشن نگه داشتن چراغ‌ها در اسپانیا سه برابر شده است، که نشان‌دهنده افزایش قبض‌های برق در سراسر اتحادیه اروپا در طی هفته‌های اخیر است. افزایش هزینه‌های برق نگرانی برای یک زمستان سخت را افزایش داده است؛ زیرا خانوارها گرما می‌خواهند و مصرف را به اوج فصلی می‌رسانند.

دلیل افزایش هزینه‌ها در اروپا، تلاقی عوامل متعدد محلی است؛ از جمله ذخایر کم گاز طبیعی و محموله‌های خارجی، تولید ناچیز از نیروگاه‌های بادی و مزارع خورشیدی منطقه و تعمیر و نگهداری نشدن که باعث نیمه خاموش شدن ژنراتورهای هسته‌ای و دیگر نیروگاه‌ها شده است.

زمان‌بندی سخت است و انتظار می رود تقاضا در ماه‌های آینده افزایش یابد. اما بازگشت نیروگاه‌ها از تعمیر و نگهداری و راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲، که اخیراً از روسیه به آلمان تکمیل شده است، می‌تواند در نهایت بازارها را تعدیل کند.

در همین حال، اسپانیا، ایتالیا، یونان، بریتانیا و دیگر کشورها در حال برنامه‌ریزی برای پاره‌ای از اقدامات ملی هستند. این اقدامات از یارانه گرفته تا تعیین سقف قیمت با هدف حمایت از شهروندان در برابر افزایش هزینه‌هاست. این حمایت‌ها به دلیل بهبود اقتصاد پس از همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده است.

ایستگاه‌های بنزین انگلیس بدون سوخت کار می‌کنند

افزایش خرید وحشتناک رانندگان باعث خشک شدن پمپ‌های سوخت در شهرهای بزرگ بریتانیا شده است که یکی از بدترین اختلالات انرژی در بریتانیا در طی دهه‌های اخیر است. در حالی که دولت درخواست حفظ آرامش کرده است، در ایستگاه‌های پمپ بنزین درگیری آغاز شده است.

اما مشکل کمبود بنزین نیست؛ این مشکل ناشی از کمبود کامیون‌داران برای انتقال سوخت از پالایشگاه‌ها به خرده‌فروشان است؛ یکی از عوارض جانبی عجیب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که باعث کمبود اشخاص دارای گواهینامه حمل سوخت شده است. همچنین تعویق آموزش کامیونداران در دوران همه‌گیری کرونا باعث این کمبود شده است.

کی درست می شود؟ دولت نخست‌وزیر بوریس جانسون به هزاران راننده کامیون خارجی برای رساندن سوخت به بازار روادید موقت داده است. ارتش برای کمک آماده‌باش اعلام کرده و امیدوار است قبل از تعطیلات نظم در پمپ‌های بنزین برقرار شود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا