کد خبر: 250702140719
روزنامه

وزیر دارایی اکراین: غرب از تامین مالی اوکراین خسته شده است

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته سرگئی مارچنکو، حواس کمک کنندگان کیف به طور فزآینده ای به مشکلات داخلی و تنش ها در خاورمیانه پرت شده است.

وزیر دارایی اوکراین روز شنبه به رویترز گفت که تامین حمایت مالی برای کی‌یف سخت‌تر شده است، زیرا حامیان غربی این کشور تمرکز خود را به مسائل داخلی و تنش‌های ژئوپلیتیکی معطوف کرده‌اند.

سرگئی مارچنکو در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی در مراکش گفت که کی‌یف در حال حاضر باید دو برابر تلاش کند تا شرکای خود را در مقایسه با آخرین نشست‌های سالانه متقاعد کند که از ما حمایت کنند.

این وزیر با اشاره به درگیری با روسیه گفت: «خستگی زیادی می بینم، در بین شرکایمان ضعف زیادی می بینم، آنها دوست دارند جنگ را فراموش کنند، اما جنگ همچنان به صورت تمام عیار ادامه دارد».

این مقام عالی از عواملی که توجه غرب را از اوکراین منحرف می‌کند، خصومت‌های بین گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس (که کنترل غزه را در دست دارد)، و نیروهای دفاعی اسرائیل نام برد.

بسیاری بیم آن دارند که این درگیری گسترده‌تر شده و به خاورمیانه سرایت کند و کل اقتصاد جهانی را مختل کند. این منطقه یک تامین‌کننده مهم انرژی و یک مرکز مهم کشتیرانی است.

مارچنکو همچنین به انتخابات سال آینده در آمریکا و اروپا به عنوان عامل دیگری اشاره کرد. او تاکید کرد که «تغییرات ژئوپلیتیکی و زمینه های سیاسی داخلی در کشورهای مختلف» باعث می‌شود که دولت‌های متحد بر حمایت از اوکراین تمرکز نکنند.

کیف در حال حاضر برای پوشش هزینه های جنگ به حمایت مالی بیشتر از ۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ از سوی غرب نیاز دارد.

مارچنکو گفت: «ما قبلاً تعهداتی مانند ۵.۴ میلیارد دلار از برنامه صندوق بین‌المللی پول داریم و از ژاپن و بریتانیا انتظار داریم و البته به شرکای کلیدی و متحدان خود یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپا متکی هستیم». این مقام گفت که اوکراین همچنین به دنبال راه‌هایی برای بازسازی بدهی بین‌المللی خود و تامین منابع مالی جدید است.

اوایل این هفته، مارچنکو در ایکس (توئیتر سابق) نوشت که اوکراین ۱.۲ میلیارد دلار کمک از واشنگتن دریافت کرده است که حمایت آمریکا از کیف را در سال جاری به ۱۰.۹ میلیارد دلار رسانده است.

اتحادیه اروپا در سال جاری به اوکراین ۱۸ میلیارد یورو (۱۸.۹ میلیارد دلار) قول کمک مالی داده است و بروکسل در حال حاضر روی بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی دیگر کار می کند که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ توزیع می شود.

همچنین، بلژیک در اوایل این هفته اعلام کرد که درآمد مالیاتی به ارزش ۱.۷ میلیارد یورو را که از دارایی های مسدود شده روسیه توسط اتاق پایاپای یوروکلیر ایجاد می شود، به اوکراین منتقل می کند.

این گام در مراکش مورد بحث قرار گرفت و بر اساس بیانیه پس از نشست روسای بانک مرکزی و وزرای دارایی G7 در روز پنجشنبه، (با وجود نگرانی‌های حقوقی)، ممکن است توسط سایر کشورهای غربی نیز تکرار شود.

مارچنکو گفت که این تصمیم نشان می‌دهد که برای کشورهای غربی، واگذاری دارایی‌های روسیه به اوکراین اکنون “به نظر یک طرح می‌آید.”

روسیه به شدت مخالف استفاده از دارایی های مسدود شده خود به عنوان کمک به اوکراین است و استدلال می کند که این کار خلاف قوانین بین المللی است و آن را “سرقت” آشکار می خواند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا