کد خبر: 270103156256
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهصنعت و معدن

آرامش قیمت نفت با اما و اگر!

بررسی سمت و سوی تحولات احتمالی و آتی نفت ایران و جهان

مهرداد ابراهیمیان

شامگاه شنبه گذشته، ایران بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سمت اهدافی در اسرائیل پرتاب کرد که تاریخ بی سابقه بود. به نحوی که حمله ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته باعث افزایش نگرانی سرمایه گذاران در مورد گسترش درگیری در خاورمیانه و تهدید عرضه نفت در منطقه شد که منجر به افزایش قیمت طلای سیاه با ثبت ۹۲.۱۸ دلار در هر بشکه به بالاترین سطح در شش ماه گذشته شد. اما با پاسخ معقول ایران آرام گرفت اما در معاملات روز دوشنبه نفت برنت در لحظه تکمیل گزارش به زیر ۹۰ دلار کشیده شد.

به گزارش عصر اقتصاد- پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرده بود که تشدید نگرانی‌های امنیتی در مورد عرضه نفت در شرایطی است که تقاضای جهانی نفت به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول رشد داشته و انتظارات خوش‌بینانه‌تر برای اقتصاد جهانی وجود دارد.

علاوه بر این در صورت عاقل بودن اسرائیل می توان پیش بینی کرد که با کاهش حق بیمه ریسک ژئوپلوتیکی قیمت نفت روند رو به صعودی ناشی از تقاضا را برای مدتی متوقف کند.

وارن پترسون، رئیس بخش استراتژی‌های کالا در ING، در اظهارنظری به رویترز گفت که این حمله در روزهای قبل از وقوع آن به طور گسترده‌ای انتظار می‌رفت، اما اثرات محدود آن ممکن است به این معنی باشد که واکنش طرف مقابل سنجیده تر خواهد بود هر چند هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و همه چیز به واکنش اسرائیل بستگی خواهد داشت.

تحلیلگران انتظار داشتند قیمت نفت در معاملات صبح دوشنبه و هم زمان با زگشایی بازارها بعد از تعطیلات هفتگی میلادی، حداقل افزایش کوتاه مدتی داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد زیرا سایه محدودیت های عبور کشتی ها از تنگه هرمز کم رنگ شده است.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه سیتی ریسرچ گفتند: تنش‌های ژئوپلیتیکی در طول سه ماهه دوم امسال، قیمت نفت را در بازه ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه نگه داشته است. از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار، در طول سه ماهه اول سال، تا حد زیادی متوازن بوده است، با تنش زدایی، قیمت نفت می‌تواند به ۸۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه نزول کند.

بالاجی سرینیواسان، مدیر ارشد فناوری سابق کوین بیس، همچنین گفت که بازارهای مالی بابت نشانه هایی که نشان می دهد حمله ایران ممکن است کوتاه مدت باشد، احساس آرامش می کنند

قیمت نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار یا بیشتر برسد

در مقابل اما دو تحلیل گر پیش بینی کرده بودند که که قیمت نفت ممکن است تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا بیشتر افزایش یابد و هر گونه اختلال در توانایی ایران – که خانه منابع عظیم نفتی است – برای تامین بازارهای جهانی می‌تواند قیمت‌ها را بالاتر ببرد.

اندی لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل اسوسیشن به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: هرگونه حمله به تاسیسات تولید یا صادرات نفت می تواند قیمت نفت خام برنت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند و بسته شدن تنگه هرمز قیمت ها را به ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار می رساند.

جاش یانگ، مدیر پورتفولیوی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز Bison Interests، نیز گفت: «تحولات ژئوپلیتیک اخیر همراه با سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه نفت، ذخایر نفت خام را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

جان افزود: سرمایه گذاری ناکافی عرضه را شکننده تر می کند و در صورت اختلال در عرضه، احتمال افزایش قابل توجه بالای ۱۰۰ دلار را افزایش می دهد.

موقعیت استراتژیک مهم هر دو طرف بر روی نقشه جهان، در صورت گسترش دامنه درگیری، پیامدهای بزرگی بر اقتصاد و تجارت در سراسر جهان خواهد داشت.

کریس وستون، رئیس تحقیقات Pepperstone Group، معتقد است که تنش ها در هفته جاری همچنان بالا خواهد بود، اما اگر موضوع تشدید نشود، بازارها به سرعت به تمرکز بر روی عوامل بنیادی باز خواهند گشت.

وستون خاطرنشان کرد که تشدید بی‌سابقه روز شنبه آنچه را که بازارها در پرتو گزارش‌های منتشر شده آخر هفته گذشته انتظار داشتند، تایید می‌کند.

به طور کلی، محمد الاریان، مشاور ارشد اقتصادی آلیانز، معتقد است که تنش های اخیر ممکن است به افزایش قیمت طلا و نفت و کاهش بازده اوراق قرضه و سهام آمریکا فراتر از حد انتظار منجر شود، اگر این تشدید اتفاق نیفتد.

بالاجی سرینیواسان، مدیر ارشد فناوری سابق کوین بیس، همچنین گفت که بازارهای مالی بابت نشانه هایی که نشان می دهد حمله ایران ممکن است کوتاه مدت باشد، احساس آرامش می کنند.

به نظر می رسد بازار نفت می تواند بیشترین تاثیر را تنش های منطقه ای بپذیرد و رکوردهای فرودین ماه امسال نفت نیز موید این ادعا است. لذا بعید است که اسزائیلی ها حماقت جدی ای را از خود نشان دهند

نفت بیشترین آسیب دیده؟

به نظر می رسد بازار نفت می تواند بیشترین تاثیر را تنش های منطقه ای بپذیرد و رکوردهای فرودین ماه امسال نفت نیز موید این ادعا است. لذا بعید است که اسزائیلی ها حماقت جدی ای را از خود نشان دهند.

تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت ممکن است با توجه به تسلط خاورمیانه بر سهم بزرگی از عرضه نفت، عواقب بزرگی داشته باشد.

تاماس وارگا، تحلیلگر BVM، گفته بود: انتظار افزایش قیمت نفت در زمان از سرگیری معاملات در روز دوشنبه منطقی است، اما او خاطرنشان کرد که این واکنش ممکن است کوتاه مدت باشد مگر اینکه عرضه از منطقه به طور قابل توجهی مختل شود.

در حالی که جیوانی استانوو، تحلیلگر UBS، گفت که قیمت نفت ممکن است در روز دوشنبه افزایش یابد زیرا این اولین بار است که ایران مستقیماً مناطقی در اسرائیل را مورد حمله قرار می دهد.

با این حال، این تحلیلگر خاطرنشان کردند: ادامه افزایش قیمت نفت به واکنش اسرائیل بستگی دارد و باید بر این موضوع تمرکز کرد که آیا کشورهای بزرگ صادرات نفت تهران را هدف قرار خواهند داد یا خیر.

آجای باگا، کارشناس بازار نیز گفت: بزرگترین خطری که نفت با آن مواجه است، بستن تنگه هرمز توسط ایران است که ممکن است جریان حدود ۱۷ میلیون بشکه در روز را مختل کند و قیمت نفت برنت را تهدید به فراتر رفتن از ۱۰۰ دلاردر هر بشکه کند.

اما باجا خاطرنشان کرد که اگر تنش ها بیشتر تشدید نشود، توجه احتمالاً به سود شرکت ها و انتظارات از مسیر نرخ بهره ایالات متحده معطوف خواهد شد.

ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی در CEBC Private Wealth، همچنین خاطرنشان کرد که ورود مستقیم ایران به مناقشه، احتمال اختلالات احتمالی در عرضه انرژی در منطقه را افزایش می‌دهد که مسئول یک سوم عرضه نفت جهان است.

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک، معتقد است که قیمت نفت در حال حاضر شامل یک حق بیمه ریسک است و خاطرنشان می کند که گسترش این حق بیمه به تحولات مربوط به تنگه هرمز بستگی دارد.

سوتیتر: تاکنون، علاقه به خرید نفت ایران در میان پالایشگاه‌های شاندونگ، تغییری نکرده است. نفت ایران، بخشی از تامین خوراک این پالایشگاه‌ها است و محموله‌هایی که تاکنون سفارش داده شده اند، ارسال شده اند یا به طور عادی، تحویل داده می‌شوند

آخرین وضعیت تولید و بازارهای نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش ماهیانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه مارس ۲۰۲۴ با ۲۸ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳.۱۸۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

کل تولید نفت خام اوپک ۳ هزار بشکه در روز در ماه مارس نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و به ۲۶ میلیون و ۶۰۴ هزار بشکه در روز رسیده است. در همین حال منابع بازرگانی و پالایشگاهی به «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس» گفتند: در حالی که پالایشگاه‌های سراسر آسیا به فکر منابع جایگزین برای تامین نفت مورد نیاز در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی هستند، پالایشگاه‌های مستقر در شاندونگ چین، هیچ عجله‌ای برای تغییر برنامه خرید خود و فاصله گرفتن از خرید نفت ایران را ندارند. در نتیجه، با وجود پاسخ ۱۴ آوریل ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که سوالاتی را درباره آینده تامین محموله‌های نفت در بازار مطرح کرد، نفت ایران همچنان به این پالایشگاه‌های مستقل، صادر می‌شود.

سیجیا سان، معاون مدیر تحقیقات و تحلیل پایین دستی شرکت «اس اند پی گلوبال» اظهار کرد: تاکنون، علاقه به خرید نفت ایران در میان پالایشگاه‌های شاندونگ، تغییری نکرده است. نفت ایران، بخشی از تامین خوراک این پالایشگاه‌ها است و محموله‌هایی که تاکنون سفارش داده شده اند، ارسال شده اند یا به طور عادی، تحویل داده می‌شوند.

یک منبع پالایشگاهی در چین گفت: به احتمال زیاد، آمریکا، تحریم‌های بیشتری را وضع خواهد کرد که واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر خواهد کرد. با این حال، یک تحلیلگر چینی در شاندونگ اظهار کرد: پالایشگاه‌های مستقل احتمالا به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد و همچنان خریدار بزرگ این محموله‌ها خواهند ماند.

بعلاوه، پالایشگاه‌های مستقل، گزینه‌های متعدد دیگری ندارند زیرا میزان زیادی خوراک با قیمت رقابتی که بتواند نیاز پالایشگاه‌های خصوصی چینی را مانند نفت ایران، تامین کند، وجود ندارد.

طبق داده‌های «اس اند پی گلوبال»، برآورد شده است پالایشگاه‌های مستقل چین پس از واردات ۵.۴۷ میلیون تن در فوریه، حدود ۴.۱۸ میلیون تن (۱.۱۴ میلیون بشکه در روز) خوراک ایرانی را در مارس وارد کردند که شامل نفت خام و نفت کوره بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا