کد خبر: 06020023770
روزنامهسلامت و رفاه

آغاز تزریق نخستین واکسن مشترک ایران و کوبا با شرکت ۲۴ هزار داوطلب

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی و کوبایی با حضور وزیر بهداشت آغاز شد.

مراسم سومین مرحله کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برگزار شد که این فاز با شرکت ۲۴ هزار داوطلب در شهرهای اصفهان، بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد آغاز شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در این مراسم، بیان کرد: در زمان شیوع کرونا، در دنیا فکر می‌کردند دیگر تیر خلاص جمهوری اسلامی کرونا است و همه چیز تمام می‌شود، اما در فروردین سال ۹۹ ما در رابطه با واکسیناسیون به بحث‌هایی پرداختیم که یکی از آنها سبد کووکس بود.

وی ادامه داد: ما سفارش کووکس را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز رساندیم، اینها در صورتی است که من می‌دانستم تعداد تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان دنیا به چه صورت است.

۴ ماه مانند آوارگان دنبال واکسن بودیم

وزیر بهداشت ادامه داد: ۴ ماه برای انتقال پول ما را اذیت کردند و مانند آوارگان که سفره خودمان را باید کوچه به کوچه می بردیم تا یک جا پهن کنیم و نان خودمان را بخوریم، دنبال واکسن بودیم.

نمکی افزود: در این شرایط می دانستیم که نیاز به تولید داخلی واکسن داریم و رایزنی با کشورهای مختلف را شروع کردیم. ۳ هزار و ۱۲۰ صفحه مکاتبه دارم، به عنوان نمونه اردیبهشت ۹۹ با وزیر بهداشت روسیه صحبت کردم. با هند، چین هم جلو رفتیم و ۹ ماه طول کشید تا با روسیه قرارداد ببندیم و ۱۱ ماه طول کشید تکنولوژی واکسن را بیاوریم.

وی گفت: یک نفر تماس گرفت که کسی واکسن اسپوتنیک دارد و می‎خواهد به ایران بفروشد، شبکه مخوفی شکل گرفته بود و در این دام نیفتادیم و خودمان به طور مستقیم وارد عمل شدیم. پس از آن دنبال واردات رفتیم، اما واردات واکسن غیر از کوواکس همین است که می بینید یعنی قطره چکانی! ۸۵ درصد را چند کشور مصرف کردند و اگر سفره سر ریز شد برای بقیه می ریزند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر راهی باز باشد تولید داخلی با تکیه بر دانشمندان این مرز و بوم است که یکی از اینها پاستور است، تصریح کرد: ۳۰ سال پیش مسئول بهداشت این کشور بودم همیشه دنبال این بودم کشور باید تکان بخورد. اعتقاد ندارم باید دانش بومی را نفی و دست به بیرون دراز کرد.

نمکی گفت: اعتقاد داشتم حداقل ۳ سال گرفتار کووید هستیم، هر ۶ ماه باید واکسن بزنیم، موتاسیون‎های سرزمینی داریم که از موتاسیون های دیگر کشورها متفاوت است، ما باید موسساتی داشته باشیم که برای این موتاسیون ها گام به گام قدم بردارند البته نیاز به زیرساخت خوب دارد.

وی ادامه داد: ۹ میلیون ارز وزارت بهداشت را به جهاد کشاورزی دادم که خط تولید واکسن راه بیفتد. ۵ بورس دادیم اما متاسفانه هم در رازی و هم پاستور اتفاقی که باید می افتاد نیفتاد. اکنون یک بار دیگر این خودباوری را در کشور زنده کردیم. خیلی ها به ریش ما خندیدند اما مگر به این سادگی است، گفتیم به سادگی نیست اما میسر است.

نمکی افزود: اگر کشوری واکسن ساز شد، بسیاری از فناوری‌های جدید را در اختیار دارد و ما از سرافرازترین کشورها در این زمینه هستیم و امروز ژنرال‌های عرصه تولید واکسن کار خود را کردند، ترمزی برای آن نیست و ایران، درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ در منطقه است.

وزیر بهداشت گفت: امروز داوطلبان تزریق واکسن کرونا پاستور به دنیا نشان دادند که به این کار ایمان دارند. مرحله یک و ۲ واکسن کرونا پاستور را به دقت مطالعه کردم و واکسن بسیار خوبی است و این مراحل به خوبی انجام شده و با اطمینان خاطر اجازه اجرای مرحله سوم را دادم.

نمکی افزود: امروز دیگر من باشم یا نباشم ژنرال های عرصه تولید کار خود را کرده اند و دیگر نمی شود آنها را متقف کرد. دیگر ترمزی برای این قطار نیست و راه افتاده است. اکنون با ۶ پلت فورم متفاوت در کشور کار می کنیم و هرکسی کار خودش را می کند. هر ۶ مورد به نتیجه نزدیک شده است. یک کار زیباتری در آینده نزدیک در پاستور پرده برداری می کنیم که از این کار هم زیباتر و شکیل تر است.

وزیر بهداشت گفت: عده ای ما را تخطئه کردند چرا فاز سوم کارآزمایی بالینی بقیه را استفاده نکردید که تحت پوشش آن واکسن بزنید. نکردیم، نامه ها موجود است که اگر راضی می شوید در این سرزمین بسازیم من مردم را راضی می کنم، اما به این حقارت وا نمی‎دارم برای یک ماه زودتر، عامل آزمایش واکسن کشور دیگری شوند.

نمکی ادامه داد: سخت‌ترین لحظات را در دوران کرونا به دلیل از دست دادن همکارانمان داشتیم و متاسفانه در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، کیت تشخیص کرونا نداشتیم و عده‌ای آن را از سازمان جهانی بهداشت آوردند تا اینکه از انستیتو پاستور خواستم تا کمک کردند و با کار شبانه روزی این کیت‌ها را ساختند، همه باید بدانند که ما یکی از ظریف‌ترین و علمی‌ترین شیوه‌های مدیریت کرونا را با دستان بسته و چشمان باز با وجود همه فشارها و تحریم‌ها داشتیم.

کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کوبا و ایران بر روی ۲۰ هزار داوطلب در هشت استان انجام می‎شود، که سهم شهر اصفهان، سه هزار داوطلب است.

در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا، انستیتو پاستور ایران_انستیتو فینلای کوبا در اصفهان آغاز شد. ثبت نام برای احراز داوطلبی تزریق این واکسن از روز پنج شنبه گذشته شروع شد و بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روز گذشته، ۸۵۰ داوطلب اصفهانی برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کونژوگه ثبت نام کرده اند.

اولین تزریق به دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران به صورت نمادین انجام شد. دکتر کمال حیدری معاون علوم پزشکی اصفهان سومین داوطلب تزریق، دکتر آرش نجیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چهارمین داوطلب، دکتر فارسی مدیر اجرایی کارآزمایی واکسن پنجمین داوطلب تزریق واکسن شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا