کد خبر: 04030029139
جهانروزنامهصفحه یک

آغاز دوباره احداث خط لوله نورد استریم ۲ در آب‌های آلمان

مترجم: علی اسدی خمامی

با وجود اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه خط لوله نورد استریم ۲، احداث این خط لوله در آب‌های آلمان از سر گرفته شد.

بر اساس گزارش‌های نظام جهانی پایش عملکرد کشتیرانی «مارین ترافیک» و آژانس فدرال کشتیرانی و دریاشناسی آلمان، کشتی لوله‌گذار «فورچونا» فعالیت خود برای توسعه خط لوله نورداستریم ۲ را در آب‌های آلمان از سر گرفته است.

نهاد تنظیم‌کننده دریایی آلمان در این باره گفت که کشتی فورچونا از ۲۲ ماه مه تا ۳۱ ژوئن در آب‌های آلمان فعالیت خواهد کرد. بر اساس اطلاعات مارین ترافیک، این کشتی آب‌های دانمارک را، که پیش از این در آن فعالیت می‌کرد، به همراه کشتی «آکادمیک چرسکی» ترک کرده است و اکنون در محدوده آب‌های آلمان قرار دارد.

دی‌پی‌ای، آژانس خبری آلمان، نیز با استناد به کاربر این پروژه، روز یکشنبه گزارش کرد که فورچونا فعالیت لوله‌گذاری را در آب‌های آلمان دنبال خواهد کرد.

آژانس فدرال دریانوردی آلمان در تاریخ ۱۷ ماه مه  اجازه دو کیلومتر لوله‌گذاری را برای تکمیل این پروژه در آب‌های آلمان صادر کرد. خط لوله نورد استریم ۲، که احداث آن تقریبا به اتمام رسیده است، طراحی شده بود که صادرات گاز روسیه به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را به میزان ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. این خط لوله آلمان را مستقیما از طریق دریای بالتیک به روسیه متصل خواهد کرد. استریم ۲ از یک سو، امنیت انرژی آلمان را تضمین می‌کند و از سوی دیگر، با کاهش وابستگی به دیگر کشورها برای ترانزیت گاز، قیمت این فرآورده را کاهش خواهد داد.

ایالات متحده آمریکا به طور مداوم به دنبال آن است که با اعمال تحریم‌های گوناگون علیه شرکت‌هایی که در احداث، نگهداری، بیمه و اهدای گواهی صلاحیت در این پروژه شرکت دارند، از تکمیل این خط لوله جلوگیری کند. این تحریم‌ها باعث شده است که برخی از شرکت‌های فعال از مشارکت در پروژه نورد استریم ۲ کنار بکشند. با این حال، روسیه از کشتی‌های خود برای تکمیل چند کیلومتر باقی‌مانده از این خط لوله استفاده کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه، با انتشار یک فهرست سیاه جدید، چند کشتی و شرکت روسی فعال در این پروژه را مورد تحریم قرار داد. ۱۳ کشتی، از جمله کشتی آکادمیک چرسکی و یک سرویس امداد و نجات دریایی شامل این تحریم‌های جدید می‌شوند.

کاخ سفید پیشتر در این هفته اذعان کرده بود که نتوانسته است جلوی تکمیل این خط لوله را بگیرد؛ به طوری که سخنگوی کاخ سفید، جن ساکی، گفت هنگامی که بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، ۹۵ درصد از این خط لوله تکمیل شده بود.

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی که به منظور دریافت گاز ارزان‌تر از روسیه میلیاردها دلار در خط لوله نورد استریم ۲ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با وجود فشارها و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا همچنان از این پروژه حمایت می‌کنند.

پروفوسور ریچارد ولف، مجری برنامه اکونومیک آپدیت، در این باره گفت: ایالات متحده از حمله به اروپایی‌ها در این پروژه واهمه دارد؛ چراکه این کشورها پیشتر و در دوران زمامداری دونالد ترامپ مغلوب فشارها نشده‌اند.

او با بیان اینکه تکمیل این خط لوله نشان داد که فشارهای ایالات متحده آمریکا بی‌اثر شده‌ است، گفت: این فشارها تنها به نزدیکی بیشتر چین و روسیه به یکدیگر منجر می‌شود که سعی در خوداتکایی دارند. این اتفاق ایالات متحده را در وضعسختی قرار می‌دهد؛چراکه چین و روسیه مشعول فعالیت با یکدیگر برای دور کردن کشورهای جهان سوم از نفوذ آمریکا هستند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا