کد خبر: 27070050594
اقتصادبازاربازرگانیروزنامهصفحه یک

ابتکار جدید فیس بوک در ایجاد«متاورس»

ترجمه: محمود نواب مطلق

غول آمریکایی دنیای دیجیتال قصد دارد در ابتکاری جدید با ایجاد «متاورس» ۱۰ هزار تن از بهترین مهندسان رایانه را در کشورهای اتحادیه اروپا به کار گیرد. متاورس از ترکیب دو کلمه «متا» به معنای ماوراء و «ورس»، کوچک‌شده یونیورس به معنای جهان درست شده است.

به عبارت دیگر، فیس‌بوک به دنبال ایجاد یک ماوراء جهان است. متاورس دنیای موازی با دنیای دیجیتال برای مارک زوکربرگ بنیانگذار و رئیس آمریکایی شبکه‌های اجتماعی همانند جام مقدس عیسی مسیح است که ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌کند.

 او معتقد است: «متاورس رأی اعتماد فیس‌بوک به صنعت فناوری در اروپا با به کارگیری ۱۰ هزار تن از بهترین مهندسان رایانه آن ظرف پنج سال آینده خواهد بود.» این مطالب را دو تن از عالی‌رتبه‌ترین مسئولین فیس‌بوک یعنی نیک کِلِگ انگلیسی و خاویِر اولیوان اسپانیایی روز دوشنبه ۱۸ اکتبر(۲۶مهر) طی پستی در شبکه‌های خود اعلام کردند. این دو تن اکنون ۶۳ هزار حقوق‌بگیر را مدیریت می‌کنند. هیچ جزئیات بیشتری در مورد کشور مورد نظر برای استقرار این فعالیت یا شغل‌هایی که در این خصوص ایجاد خواهد شد، منتشر نشده است. اما آنان تأکید کرده‌اند: «ضروری‌ترین نیاز فیس‌بوک، برجسته‌ترین مهندسین رایانه است.»

متاورس در حقیقت یک پوشش دیجیتالی برای جهان فیزیکی است که به کمک اینترنت قابل دسترسی خواهد بود. به کمک متاورس با استفاده از واقعیت‌های مجازی پیشرفته بسیاری از محدودیت‌های دنیای فیزیکی در تعاملات میان مردم از طریق اینترنت برطرف و امکان بیشتر و متنوع‌ترشدن این تعاملات میسر خواهد شد. متاورس این امکان را فراهم می کند که هر فردی بتواند با هر فرد مورد نظر خود در کیلومترها دورتر ارتباط برقرار کند با این تفاوت که در او این احساس ایجاد می‌شود که این ارتباط از نوع ارتباط فیزیکی است.

همچنین کسی که از متاورس استفاده می‌کند، می‌تواند خرید و فروش کند و از خدمات دیجیتالی گوناگون که همگی در حال اختراع‌اند بهره‌مند شود. مارک زوکربرگ در صفحه شخصی خود در ماه جولای (تیر) در این باره چنین توضیح می‌دهد: «مهمترین وجه تمایز متاورس همان احساس حضور فیزیکی است. فرد احساس می کند واقعا در آن مکان حضور دارد.»

او همچنین در ماه ژوئن(خرداد) در یک مصاحبه تصویری در نمایشگاه ویوا تک در این باره گفت: «مسئله فقط  محدود به وجود آمدن یک احساس خوشایند به کمک متاورس نیست، بلکه متاورس در حقیقت یک موج اقتصادی در جهان به وجود می‌آورد که همگان می‌توانند از فرصت‌های شغلی  ناشی از آن بهره‌مند شوند.»

 اعلام نیاز فیس‌بوک کالیفرنیایی زمانی مطرح می شود که این شبکه اجتماعی متهم به نادیده گرفتن آثار منفی اجتماعی فعالیت‌هایش است و در تلاش است برای جبران این نگاه دست به ابتکارتی بزند. یکی از آخرین این نوع نگاههای منفی به فرانس هوگن خانم کارمند سابق  فیس بوک مربوط می شود که هشدار داده است استفاده نوجوانان از برنامه های فیس بوک به مرز اعتیاد رسیده است. نیک کِلِگ  و خاویِر اولیوان در پیامی از تلاش اروپا برای قانون مند کردن استفاده از اینترنت قدردانی کرده اند. آنها معتقدند:« اروپا با به کارگیری ارزشهایی چون آزادی بیان، حریم خصوصی، شفافیت و حقوق افراد در استفاده از امکانات اینترنت راه را برای فعالیت درست و سلامت  در استفاده از آن هموار می کند.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا