کد خبر: 031001114015
جهانروزنامه

متا با حل و فصل پرونده کمبریج آنالیتیکا موافقت کرد

ترجمه: سلیم حیدری

فیس بوک به اشتراک گذاری غیرقانونی داده های کاربران با این شرکت تحقیقاتی متهم شده است.

شرکت مادر فیسبوک (متا) با پرداخت ۷۲۵ میلیون دلار برای حل و فصل یک دعوای دسته جمعی که در آن غول رسانه های اجتماعی متهم به دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات کاربران بدون رضایت آنها شده است، موافقت کرده است.

این رسوایی مربوط به شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا بود.

بر اساس یک پرونده قضایی در روز پنجشنبه، این توافقنامه اقدامات حقوقی طولانی مدت ناشی از افشاگری در سال ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه فیس بوک به شرکت مشاوره اجازه دسترسی به داده های ۸۷ میلیون کاربر را داده است، را حل می کند.

وکلای شاکیان توافق پیشنهادی را بزرگترین توافقی که تا به حال در یک دادرسی مربوط به حریم خصوصی داده ها در ایالات متحده به دست آمده است، و بیشترین مبلغی را که متا تا به حال برای حل و فصل یک دعوای دسته جمعی پرداخت کرده است، نامیدند.

آنها در بیانیه ای گفتند: “این اتفاق تاریخی در این پرونده پیچیده و جدید مربوط به حریم خصوصی، تسکین معناداری را به  موارد اینچنینی ارائه می دهد.”

گزارش شده است که این پرونده برای تمرکز بر رویه های کلی به اشتراک گذاری داده توسط این غول رسانه های اجتماعی گسترش یافته است.

شاکیان ادعا کردند که فیس بوک “به اشخاص ثالث متعددی بدون رضایت آنها اجازه دسترسی به محتوا و اطلاعات فیس بوک آنها را داده است و فیس بوک نتوانسته به اندازه کافی دسترسی و استفاده اشخاص ثالث از اطلاعات آن‌‌ها را نظارت کند.”

قضات ناظر بر این پرونده اکنون باید توافق را تأیید کنند.

ما به دنبال حل و فصل شدیم زیرا به نفع جامعه و سهامداران ما است. یکی از سخنگویان متا به CNBC گفت: در سه سال گذشته رویکرد خود را در ارتباط با حفظ حریم خصوصی اصلاح کردیم و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را اجرا کردیم.

با این حال، این شرکت به عنوان بخشی از تسویه حساب، تخلف را نپذیرفت.

در سال ۲۰۱۹، فیس بوک موافقت کرد که ۵ میلیارد دلار برای حل و فصل تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال در مورد اقدامات حریم خصوصی خود بپردازد و ۱۰۰ میلیون دلار برای تسویه ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر گمراه کردن سرمایه گذاران پرداخت نمود.

کمبریج آنالیتیکا، که پس از این اتهامات در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد، طبق گزارش‌ها به اطلاعات شخصی میلیون‌ها حساب کاربری فیس‌بوک با هدف ایجاد پروفایل و هدف قرار دادن رأی‌دهندگان دسترسی پیدا کرد.

این شرکت اطلاعات را بدون رضایت کاربران از محققی به دست آورد که فیس بوک به آن اجازه داده بود تا اپلیکیشنی را در شبکه رسانه اجتماعی خود برای جمع آوری داده ها مستقر کند.

این شرکت که اکنون منحل شده است همچنین برای موفقیت کمپین انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ کار می کرد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا