کد خبر: 060801106059
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

مارک زاکر برگ در مهلکه «متاورس»

ترجمه: محمود نواب مطلق

ارزش سهام گروه «متا» مالک «فیس بوک، اینستاگرام وواتساپ» در بورس ظرف یکسال به یک سوم کاهش یافت. دلیل آن افزایش هولناک قیمتهای «متاورس» بوده‌است که بازارها را بهم ریخته است.

قیمت ناقابل ۲۱میلیارد دلاری(۹/۲۰میلیارد یوروی) «متا»، شرکت «مارک زاکر برگ » را در دو سال به قعر نابودی کشانید. «متاورس» دنیای مجازی سه بعدیست که به تعبیرمالک آن مرز جدید بشریت است.

ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری «متا ورس» از قبیل «ریالیتی لَبز» در سه ماهه سوم سال میلادی صرفا ۶/۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته اشت.

این هزینه ها در بازار بورس والستریت به هیچ عنوان ملاک ارزشیابی قرار نمی گیرند زیرا بازگشت سرمایه آنها تحت هیچ عنوان تضمین شده نیست.

در پی اعلام نتایج کاری سه ماهه سوم  شر کت «متا» در چهارشنبه۲۶ اکتبر(۴ابان) ارزش سهام  آن درمعاملات خارج از ساعات بورس اوراق بهادار نیویورک۲۰درصد کاهش یافت.

ارزش هزار میلیارد دلاری سهام «متا» از سپتامبر۲۰۲۱ (شهریور۱۴۰۰) تاکنون به یک سوم کاهش یافته است.

گامهای اجباری«مارک زاکربرگ» به سوی پیشرفت با سقوط ارزش سهام شرکتش منجربه کاهش ثروت او از۱۲۵ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار خواهد شد.

بدین ترتیب ماشین تولید نقدینگی او که روزی« فیس بوک» بود و سپس به «متا» تغییر نام داد متوقف می شود.

جریان نقدینگی که درآخرین سه  ماهه سال۲۰۲۱(پائیز ۱۴۰۰) به ۱۲میلیارد دلار رسیده بود تا کنون به طور منظم در هر سه ماهه ۴میلیارد دلار کاهش یافت و در تابستان۲۰۲۲ به کلی صفر شد.

این شرکت برای دستیابی به هدف سخت خود یعنی «متاورس» به روزگار سختی افتاده است تا حدی که برای گذران امور روزمره خود ناچاراست از محل فروش تبلیغات هزینه کند.

«مارکزاکربرگ» مالک این گروه در یک کنفرانس خبری تلفنی می گوید:«میزان کاربران ما هرگز تا این اندازه افزایش نیافته بود.

این تعداد در حال حاضر۲میلیاردنفر است و با احتساب همه فضا های متا یعنی اینستاگرام و واتساپ حتی به۱۷/۳ میلیارد نفر می رسد.

اما با اینحال گردش مالی ۲/۲۷ میلیارد دلاری این شرکت در سومین سه ماهه سال ۲۰۲۲(تابستان۱۴۰۱) در مقایسه با زمان مشابه سال قبل خود ۴درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب درآمد خالص آن با کاهش ۵۲درصدی به ۴/۴ میلیارد دلار رسید. مشکلات فراوانی بر سر راه این گروه قرار گرفته است. بالا رفتن ارزش دلار بازار های خارجی این گروه را به کلی بهم ریخته است.

از طرف دیگر بروز رکوداقتصادی جهانی ، ایجاد الزامات حریمهای خصوصی در امر تبلیغات برای گوشیهای آی فون شرکت اَپِل و وجود رقبایی چون «تیک تاک» چینی در این امر همگی بر مشکلات فراروی گروه «متا» می افزایند.

«تیک تاک» رقیب «ریلز» از متاست. اما تصاویر«تیک تاک» جذابیت بیشتری برای نسل  جوان دارد.

کاربران اینستاگرام یک دهم «تیک تاک» برای آن وقت می گذارنند. برای «تیک تاک» ۲۰۰ میلیون ساعت و برای اینستاگرام۶/۱۷ میلیون ساعت وقت می گذارند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا