کد خبر: 17020180888
جهانروزنامه

اتحادیه اروپا طرح تحریم‌های نفتی روسیه را به منظور جلب نظر کشورهای مخالف، تغییر می‌دهد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته منابع اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا تغییراتی را در تحریم نفت روسیه پیشنهاد کرده‌است تا مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک فرصت بیشتری برای تغییر منابع انرژی خود داشته‌باشند.

اگرچه اعضای این کمیسیون در نشست خود در روز جمعه نتوانستند به پیشرفت قابل توجهی دست‌یابند.

اتحادیه اروپا این هفته اجرای تحریم‌ها را به عنوان بخشی از سخت‌ترین بسته تحریمی خود علیه روسیه به دلیل درگیری در اوکراین اعلام‌کرد. اما مجارستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفتند که نگران تأثیر آن بر اقتصاد خود هستند.

به گفته منابع، این پیشنهاد مورد بازبینی قرار‌گرفته (که نمایندگان اتحادیه اروپا صبح روز جمعه بدون دستیابی به توافق در مورد آن بحث کردند) و به این سه کشور کمک می‌کند تا پالایشگاه‌های خود را برای فرآوری نفت و دریافت آن از کشورهای دیگر ارتقا دهند و بی‌نیازی آنها از نفت روسیه را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق می‌اندازد.

پیشنهاد اولیه این توافق خواستار توقف واردات نفت خام و محصولات نفتی از روسیه بوسیله کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان سال‌جاری بود.

یکی از منابع افزود، همچنین یک بازه زمانی انتقال سه‌ماهه قبل از ممنوعیت خدمات کشتیرانی اتحادیه اروپا از حمل‌و نقل نفت روسیه به جای ممنوعیت یک ماهه اولیه وجود خواهد‌داشت.

این امر به این دلیل است که نگرانی‌های یونان، مالت و قبرس در مورد شرکت‌های کشتیرانی خود برطرف شود.

دیپلمات‌ها گفتند که مذاکرات پیچیده بود اما بسیاری ابراز اطمینان کردند که همه ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا می‌توانند تا قبل از هفته آینده به توافق برسند.

یک منبع آگاه گفت که کمیسیون بعد از ظهر جمعه در حال مذاکره برای یافتن مصالحه با بوداپست و احتمالاً براتیسلاوا است.

این منبع که یک دیپلمات است افزوده: «فکر نمی‌کنم امروز شاهد پیشرفتی باشیم، به احتمال زیاد آخر هفته».

براساس پیشنهاد اولیه این توافق، اکثر کشورهای اتحادیه اروپا باید شش‌ماه پس از تصویب این توافق، خرید نفت خام روسیه را متوقف می‌کردند و تا پایان سال واردات تمامی محصولات نفتی پالایش شده از روسیه را متوقف می‌شد.

البته به مجارستان و اسلواکی تا پایان سال ۲۰۲۳ فرصت داده شد تا خود را با این شرایط تطبیق دهند.

براساس این تغییرات، مجارستان و اسلواکی می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۴ نفت روسیه را از خطوط لوله خریداری کنند و جمهوری چک می‌تواند تا قبل از ژوئن (تیر) ۲۰۲۴ به جای دریافت نفت از طریق خط لوله از جنوب اروپا ، به خرید نفت از روسیه ادامه دهد.

یکی از مقامات گفت، بلغارستان نیز در صورتی که دیگران معافیت دریافت کنند، برای معافیتی که پیشتر درخواست کرده بود اقدام می‌کند.

درخواستی که مورد قبول واقع نشده بود، “زیرا آنها امتیاز واقعی (برای دریافت معافیت) ندارند.” این مقام افزود: سه کشور دیگر که آزادی عمل بیشتری به آنها داده شد «مشکلاتی واضح دارند».

یکی از منابع اذعان کرد که معافیت‌ها و زمان‌های داده شده براساس زمان احتمالی ساخت و ساز جهت ارتقاء خط‌لوله محاسبه شده است. این مقام گفت مجارستان و اسلواکی تنها ۶ درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه را به خود اختصاص داده‌اند و این معافیت‌ها تاثیری بر تحریم‌ها و اثرات آن بر اقتصاد روسیه نمی‌گذارد.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفت در صورت عدم دستیابی به توافق تا آخر این هفته، طی هفته آینده  در نشستی فوق العاده وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا را فرا خواهد خواند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، اوایل روز جمعه گفت که مجارستان به پنج سال زمان و سرمایه‌گذاری هنگفت در پالایشگاه‌ها و خطوط لوله خود نیاز دارد تا سیستم فعلی خود را متحول کند. این کشور درحال حاضر حدود ۶۵ درصد نفت خود را از روسیه می‌گیرد.

یکی از دیپلمات‌های آشنا با مذاکرات میان نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل، اظهارات اوربان را « مبهم خواند» و رد کرد. وی در عوض فضای مذاکرات را سازنده توصیف کرد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا