کد خبر: 29080056404
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

اعتراض کارگران بوش به تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش مشاغل

ترجمه: سلیم حیدری

روز جمعه چندین هزار کارگر تولیدی خودرو رابرت بوش در آلمان علیه تعطیلی کارخانه‌ها و تغییرات شغلی اعتراض کردند. به گفته شرکت بوش این تغییرات برای انطباق بیشتر با تغییر تقاضای ناشی از انتقال به خودروهای الکتریکی لازم است.

اتحادیه «آی جی متال» گفت که حدود ۳۰۰۰ کارگر از کارخانه‌های مختلف در خارج از کارخانه بوش در بوهل جمع شدند. جایی که به گفته این شرکت، حدود ۱۰۰۰ کارمند در آلمان تا سال ۲۰۲۵ در نتیجه جابجایی، تعدیل نیرو یا استخدام‌های جدید شغل خود را از دست خواهند داد.

کارگران همچنین در شهر آرنشتات تجمع کردند. جایی که کارخانه تولید تنظیم ‎کننده ژنراتور است (بخشی از خودرو که دیگر در وسایل نقلیه الکتریکی مورد نیاز نیست).

قرار است این بخش در پایان سال به دلیل کمبود مشتری تعطیل ‎شود که صدها شغل با تعطیلی آن از بین می‎رود.

تظاهرات همچنین در خارج از کارخانه بوش در مونیخ برگزار شد. جایی که ۲۵۰ شغل باید به خارج از کشور منتقل شود، هرچند تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

جورج لونتز، مدیر کارخانه در ایمیلی به رویترز گفت: «به ازای هر پمپ سوختی که در مونیخ تولید می‌شود، ما ضرر می‌کنیم.»

فرانک سیل، رئیس شورای کاری بخش راه ‎حل‌های بوش گفت: «هیچ کس منکر این نیست که تغییرات ساختاری در بوش به تلاش زیادی نیاز دارد. اما تحول باید منصفانه باشد و کارگران در کانون توجه قرار گیرند.»

سخنگوی بوش، بزرگترین تامین ‎کننده قطعات ایمنی خودرو در جهان گفت: «هدف ما همیشه طراحی تدبیری در گفت‎ وگو با نمایندگان اجتماعی برای ادامه اشتغال است. در عین حال به فرصت‌هایی برای مشاغل جدید در خارج از شرکت نیز اشاره می‎ کنیم.»

اتحادیه‌ها در آلمان و جاهای دیگر هشدار داده‌اند که در صورت آموزش ندیدن مجدد کارگران، انتقال به تولید خودروهای الکتریکی می‌تواند حذف میلیون‌ها شغل را به همراه داشته باشد.

یک مطالعه در ماه مه (خرداد) تخمین می‌زند که با این امر ۱۰۰هزاز موقعیت شغلی تنها در آلمان از بین می‌رود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا