کد خبر: 1108995891
تولید و بازرگانیروزنامه

مهندسی بازار؛ بهانه گشودن باب واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰تومانی

این روزها از برخی اخبار زمزمه واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد؛ اما طرح واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی این پرسش را در ذهن مطرح می‌کند که وقتی از نبود ارز برای تامین نهاده‌های دامی برای تولید دم می‌زنند از کجا ارز برای واردات مرغ پیدا می‌شود؟ به اعتقاد تولیدکنندگان این تنها یک پاسخ دارد؛ کمبود نهاده‌های دامی در بازار به بهانه نبود ارز مهندسی‌شده است تا باب واردات محصولاتی دامی برای عده‌ای برخوردار از رانت با ارز ۴۲۰۰تومانی باز شود.

به گزارش ایلنا، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، اعلام کرد: عده‌ای به هوای دستیابی به ارز  ۴۲۰۰ از واردات گوشت مرغ و سرکوب تولید داخل سخن می‌گویند. به گفته وی این گروه از تجار، به یاد خاطرات شیرین گذشته که صنعت مرغداری از رشد کمی و کیفی کنونی برخوردار نبود و اقدام به واردات پرسود مرغ منجمد می‌کردند، اکنون هم خیال می‌کنند واردات گوشت مرغ در همان وضع قبلی است.

به اعتقاد غلامحسین جافر این خیالی باطل است. کشور به ۲میلیون تن گوشت مرغ نیاز دارد و اگر تولید داخل سرکوب و از میدان خارج شود هیچ کشوری با قیمت‌های متعارف جهانی به ما گوشت مرغ منجمد نمی‌فروشد. شاید در حد محموله‌های ۵۰ تا ۱۰۰هزار تنی بازار جهانی آشفته نشود، ولی بیش از این قیمت گوشت مرغ برای ایران افزایش می‌یابد، تازه اگر بتوانیم به موقع ارز مورد نیاز را جابجا کنیم.

نایب رئیس کانون سراسری مرغ‌داران گوشتی کشور گوشزد می‌کند که یکی از دلایل کمبود نهاده با قیمت مصوب در بازار نبود ارز برای واردات عنوان می‌شود.

حبیب اسدالله‌نژاد ادامه داد: اگر ارزی برای واردات نهاده و استمرار تولید داخل و حفظ اشتغال وجود ندارد چگونه می‌توان پذیرفت که امکان تامین ارز برای واردات مرغ فراهم است؟

او نتیجه گرفت درصورت صدور اجازه واردات مرغ، ایجاد کمبود نهاده‌های دامی در بازار مهندسی‌شده بوده است تا باب واردات برای برخی از افراد برخوردار از رانت باز شود.

به گفته او به رغم اینکه میزان تولید مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید اندکی کاهش داشته، اما همچنان تامین‌کننده نیاز کشور است.

اسدالله‌نژاد افزود: در صورت تامین ارز، نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد. مرغ نیز با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی تاکید کرد: حرف از واردات بی‌راهه رفتن است؛ چراکه فعالان این حوزه خوب می‌دانند ثبت سفارش و واردات بیش از سه‌ماه طول می‌کشد، ضمن اینکه مرغ‌های یخ‌زده وارداتی کیفیت و سلامت مرغ‌های تازه داخلی ندارند.

اسدالله‌نژاد اظهار کرد: اگر دولت به دنبال حفظ استمرار تولید و اشتغال است، نسبت به مهندسی بازار برای باز کردن باب واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰تومانی هوشیار باشد.

وی یادآور شد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور ما بالغ بر ۳میلیون تن و میزان نیاز ما کمی بیش از ۲میلیون تن است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا