کد خبر: 16030030831
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

تعیین ضوابط تملک سهام شرکت تأمین سرمایه از سوی بانک‌ها

بانک مرکزی «ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (۲) ماده (۲) «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار»، مصوب یکهزار و سیصد و ششمین جلسه مورخ ۲۵‏‏‏‏آذر ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۴۶۸۹۶‏‏‏.۹۹ ۳۰ دی ۱۳۹۹، مبنی بر اینکه؛ تملک واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق سرمایه‌گذاری «اختصاصی بازارگردانی» و همچنین تملک سهام یک شرکت تأمین سرمایه از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه و با رعایت حدود مقرر در دستورالعمل یادشده و در چارچوب ضوابط اجرایی که از سوی هیأت عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود، امکان‌پذیر است، براین اساس «ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» که در دهمین جلسه مورخ ۲۹‏‏‏ اردیبهشت ۱۴۰۰ هیأت عامل بانک مرکزی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است، از سوی این بانک ابلاغ شد.

در متن ابلاغیه بانک مرکزی آمده است: «در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (٢) ماده (٢) «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار» ، مصوب یک‌هزار و سیصد و ششمین جلسه مورخ ٢۵/٩/١٣٩٩، شورای محترم پول و اعتبار، هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ٢٩/٢/١۴٠٠، «ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» را به شرح زیر تصویب نمود.

بخش اول- ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه

ماده ١-تمک سهام شرکت تأمین سرمایه از سوی بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها با رعایت مفاد دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، پس از اخذ موافقت قبلی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است.

ماده ٢- نقل و انتقال آن بخش از سهام شرکت تأمین سرمایه که در تملک بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، منوط به موافقت قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

ماده ٣- شرکت تأمین سرمایه‌ای که تمام یا بخشی از سهام آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، مجاز به تملک سهام و واحد سرمایه‌گذاری در سایر اشخاص حقوقی نیست مگر در مواردی که به تبع تعهد پذیره‌نویسی و قبولی سمت رکن، موظف به ایفای تعهد باشد.

ماده ۴- شرکت تأمین سرمایه‌ای که تمام یا بخشی از سهام آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، مجاز به تعهد پذیره‌نویسی و تعهد خرید سهام بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و شــرکت‌های با موضــوع فعالیت بانکی طبق ضــوابط ابلاغی بانک مرکزی می‌باشــد. در صــورت پذیرش تعهد پذیره‌نویسی از سوی شرکت تأمین سرمایه مذکور برای شرکت‌ها با موضوع فعالیت غیربانکی، شرکت تأمین سرمایه مزبور موظف به واگذاری آن ظرف ٣ماه از تاریخ انتقال سهام به نام خود می‌باشد. در صورت موافقت بانک مرکزی این مدت تا ٣ماه دیگر فقط برای یک بار قابل تمدید اسـت. در هر حال سـقف پذیرش تعهد شـرکت‌ها با موضـوع فعالیت غیربانکی از سوی شرکت تأمین سرمایه، ١۵درصد سرمایه شرکت تأمین سرمایه می‌باشد.

ماده ۵- حداکثر میزان تعهد قابل پذیرش از سوی شرکت تأمین سرمایه‌ای که تمام یا بخشی از سهام آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است در پذیره‌نویسی سهام، حداکثر معادل ١٠درصد از کل اوراق قابل پذیره‌نویسی می‌باشد.

ماده ۶-شرکت تأمین سرمایه‌ای که تمام یا بخشی از سهام آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، مجاز به تعهد پذیره‌نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار (سهام و اوراق بدهی قابل تبدیل به سهام) منتشره از سوی بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی متبوع خود و سایر سهامداران دارای بیش از ۵٪سهام شرکت تأمین سرمایه نیست.

ماده ٧-بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است در صورت اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به ارایه اطلاعات، مدارک و مستندات مربوط به شرکت تأمین سرمایه‌ای که تمام یا بخشی از سهام آن متعلق به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آن است، اقدام نماید.

بخش دوم-ضوابط ناظر بر برتملک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی

ماده ٨-تملک واحدهای سرمایه‌گذاری در صــندوق سرمایه‌گذاری اختصــاصــی بازارگردانی از سوی بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها با رعایت مفاد دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، پس از اخذ موافقت قبلی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است.

ماده ٩-هر گونه تغییر در ارکان و تمدید دوره فعالیت صــندوق سرمایه‌گذاری اختصــاصــی بازارگردانی که تمام یا بخشی از واحدهای سرمایه‌گذاری آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، مستلزم کسب موافقت قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

ماده ١٠-صــندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی که تمام یا بخشی از واحدهای سرمایه‌گذاری آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، صرفاً مجاز به پذیرش تعهدات بازارگردانی مربوط به سهام بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی متبوع خود و یا سهام شرکت‌های با موضوع فعالیت بانکی تابعه بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی متبوع خود می‌باشد.

ماده ١١-صــندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی که تمام یا بخشی از واحدهای سرمایه‌گذاری آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، به جز ایفای تعهدات بازارگردانی، مجاز به تملک سهام و واحد سرمایه‌گذاری در سایر اشخاص حقوقی نیست.

ماده ١٢-مجموع ارزش دفتری سرمایه‌گذاری بانک یا مؤســســه اعتباری غیربانکی در صــندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی که تمام یا بخشی از واحدهای  سرمایه‌گذاری آن متعلق به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آنها است، از سرمایه نظارتی بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی متبوع جهت محاسبه سایر نسبت‌های احتیاطی کسر می‌شود.

ماده ١٣-بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است در صورت اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به ارایه اطلاعات، مدارک و مستندات مربوط به  صــندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی که تمام یا بخشی از واحدهای سرمایه‌گذاری آن متعلق به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و اشخاص تابعه آن است، اقدام نماید.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا