کد خبر: 23110069066
ادب و هنرروزنامهصفحه یک

نفوذ هوش مصنوعی به دنیای نشر

ترجمه: محمود نواب مطلق

ورود هوش مصنوعی به دنیای نشر با مبحث ترجمه آغاز شد. این انقلاب فناوری در سایر بخش‎های علمی، حقوقی و فنون فروش نیز وارد شده است اما درآفرینش ادبی تازه وارد است.

اما چگونه هوش مصنوعی می‎تواند در دنیای نشر انقلاب کند؟ طبیعتا استفاده از الگوریتم‎ها به عنوان عامل اصلی در این بخش اهمیت ویژه‎ای دارد. به عنوان مثال آمازون سال‎هاست در این زمینه سرمایه‎گذاری کرده است و برای مشتریان مخصوص خود نیازهایشان را برآورده می‎ کند.

استفاده از هوش مصنوعی در تمامی بخش‎های دنیای نشر از جمله نگارش، ترجمه، شیوه فروش و ساختار داده‎ها آغاز شده و فعالیت‎هایی نیز انجام شده است اما در بخش آفرینش ادبی مدت زمان زیادی برای استفاده از آن نیاز است.

به عقیده «ویرجین کلای سن» مدیر میراث فرهنگی و دیجیتالی‎سازی انتشارات «اِدیتیس» و رئیس کمیسیون امور دیجیتال اتحادیه ملی نشر:« اولین تحولات با ابزار هوش مصنوعی در بخش ترجمه رخ خواهد داد. طی سه سال اخیر پیشرفت‎های بسیار خوبی در اثر فراگیری دقیق این روش، در زمینه ترجمه متون حاصل شده است.

به کمک این پیشرفت‎ها می‎توان با حداقل قیمت نسخه‎های متعددی از کتاب‎های مختلف را به زبان‎های گوناگون ترجمه کرد. این امر منجر به رشد بازار واگذاری حقوق  برای ناشران می‎شود. برعکس توسعه استفاده از هوش مصنوعی در امر ترجمه موقعیت شغلی مترجمان متون ادبی را که از قبل نیز متزلزل بود بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. در نتیجه آنها چاره‎ای جز این ندارند که با داده‎های جدید همخوان شوند و به این شیوه روی آورند.

بدین وسیله بازارهای خرد به جود می‎آیند. « ژِئو کامکس» به کمک دانشگاه «رُشِل» اقدام به طراحی شیوه‎ای برای ترجمه داستان‎های مصور کرده است. با چند کلیک چندین بخش از نقاشی‎ها به چندین زبان ترجمه خواهد شد.

هوش مصنوعی هر روز بیشتر دامنه خود را در صنعت نشر گسترش می‎دهد. به عنوان مثال« بوکالوپ» فرمتی برای تبدیل نسخه‎های خطی کتاب‎ها و یا کتاب‎های از قبل چاپ شده به نسخه‎های ترکیبی «صوتی دیجیتالی» طراحی کرده است.

«جِنزتروگر» مدیر این شرکت نوآفرین می‎گوید:« به کمک شیوه اتوماسیون پاکسازی محتوای متون؛ مدت زمان تبدیل یک کتاب به نسخه دیجیتالی آن از یک هفته به یک ساعت کاهش می‎یابد.» پیشرفتی حیرت‎آور و درعین حال خطرناک برای بسیاری از افراد که مشاغل آنها در معرض حذف قرار می‎ گیرند.

به همین دلیل مقاومتی سخت نیز برای گسترش آن وجود دارد. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۳) آغاز شده است و از آن زمان تاکنون مؤسسات انتشاراتی متعددی با استفاده از آن توانسته ‎اند بازارهای خود را گسترش دهند و هر روز به تعداد مشتریان خاص خود بر مبنای سفارشارتشان بیفزایند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا