کد خبر: 150103155146
بازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیسلامت و رفاه

داروخانه ها پولی برای خرید دارو و شیرخشک ندارند/ احتمال بروز دوباره کمبودهای دارویی

کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با اشاره به احتمال بروز کمبودهای دارویی به بازار گفت: بسیاری از داروخانه ها نقدینگی کافی برای تامین نقدی داروهای اساسی و حتی شیرخشک را از دست داده اند.

این روزها داروخانه ها که به عنوان آخرین حلقه زنجیره تامین و توزیع دارو معرفی می شوند و در ارتباط مستقیم با مشتریان این بازار هستند، شرایط سختی را پشت سر می گذارند؛ هرچند وعده هایی درباره پرداخت بخشی از مطالبات آن ها شنیده می شود و مبالغی نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت به آن ها تامین شده اما همچنان پاسخگوی معوقات چندماهه داروخانه ها نیست و آن ها را با چالش های مالی شدید مواجه کرده است.

حسن کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان درباره چالش های موسسان داروخانه ها به بازار گفت: بخش عمده مشکلات موسسان داروخانه ها با بیمه تامین اجتماعی است؛ به خصوص که وضعیت پرداختی به این شکل است که فقط تا پایان مهرماه پرداخت کامل داشته اند و در ماه های بعدی فقط درصد کمی از مطالبات پرداخت شده است. بنابراین نه به درستی سهم سازمان و نه سهم ارزی را پرداخت نکرده اند.

این داروساز با اشاره به تاثیر اجرای طرح دارویار اضافه کرد: طی این طرح مبلغی که داروخانه باید از بیمار دریافت کند کاهش یافته و در عمل بیشتر دریافتی داروخانه ها از بیمه ها است و همین موضوع باعث شده مطالبات تا حد قابل توجهی افزایش یابد. از طرفی داروخانه ها نیز وام هایی که گرفتند کمتر از چیری بوده که لازم داشتند و الان به لحاظ نقدینگی شرایط بسیار سختی را پشت سر می گذارند.

کربکندی با اشاره به وعده پرداخت ۲۰ همت از سوی دولت ادامه داد: به نظر می رسد که یا این مبلغ به سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نشده و یا اینکه به بیمه ها داده شده و آن ها از پرداخت اجتناب می کنند. در هر صورت مشکل داروخانه ها سر جای خود است و خیلی از همکاران بنده نتوانستند پاداش آخر سال پرسنل خود را بدهند و خیلی ها چک های برگشتی دارند و یا اینکه نمی توانند چک های باقیمانده را بپردازند.

بروز کمبود دارویی در تعطیلات نوروزی

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان در خصوص نحوه تعامل سازمان بیمه سلامت با موسسان داروخانه ها گفت: خوشبختانه این سازمان بیمه ای به تعهدات خود عمل کرده اما سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز شرایطی مشابه تامین اجتماعی دارد و پرداخت مناسبی ندارد. اما چون مطالبات داروخانه ها از آن ها کمتر است مشکلات داروخانه ها از آن ناحیه هم کمتر است. بنابراین بیشتر مشکلات داروخانه ها با بیمه تامین اجتماعی است که باعث دردسر فراوانی هم شده است.

چک های برگشتی شرکت های پخش از داروخانه ها باعث شده آن ها هم نتوانند منابع لازم برای تامین و خرید دارو را برای توزیع داشته باشند.

کربکندی افزود: تمام اتفاقاتی که به آن ها اشاره شد باعث شده زنجیره توزیع دارو مختل شود و به گفته یکی از کارشناسان صنعت توزیع دارو نیز، چک های برگشتی شرکت های پخش از داروخانه ها باعث شده آن ها هم نتوانند منابع لازم برای تامین و خرید دارو را برای توزیع داشته باشند. همین روند باعث شده شرکت های تولیدکننده نیز منابع لازم را برای ساخت نداشته باشند؛ یعنی این مشکل باعث شده زنجیره تامین و توزیع مختل شود و وضعیت چندان مطلوب نباشد.

این داروساز در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین دارو در تعطیلات نوروزی چطور بوده است؟ گفت: با این شرایط در تعطیلات دو هفته ای نوروز نیز کمبودهای دارویی را تجربه کردیم.

در مراجعه خبرنگار بازار در تعطیلات نوروزی به داروخانه نیز، داروخانه داران از کمبود برخی از قطره های چشمی، اسپری های تنفسی و حتی بعضی از مکمل های دارویی از جمله ویتامین ث تزریقی ابزار گله کردند.

شیرخشک همچنان در صدر چالش های داروخانه داران

کربکندی با اشاره به تامین و توزیع شیرخشک به عنوان چالش دیگر موسسان داروخانه ها گفت: مشکل دیگر داروخانه ها این است که شیرخشک با افزایش قیمتی که پیدا کرده و بخش بیشتر این افزایش قیمت را هم بیمه سلامت باید به داروخانه ها بپردازد متاسفانه باید به این نکته اشاره کرد که پرداختی در این حوزه هم به موقع نیست و الان داروخانه ها حتی پول ندارند که شیرخشک تامین کنند. به خصوص آن هایی که در ایام عید در تامین شیرخشک و دارو فعال بودند بیشتر دچار مشکل شده اند.

در اصفهان اغلب داروخانه های متوسط هر کدام یک میلیارد تومان از بیمه تامین اجتماعی مطالبه دارند

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با اشاره به مطالبات داروخانه ها از شرکت های بیمه به ویژه تامین اجتماعی اضافه کرد: در اصفهان می توان گفت که داروخانه های متوسط اغلب هر کدام یک میلیارد تومان از بیمه تامین اجتماعی مطالبه دارند. بنابراین داروخانه هایی که فروش بیشتری دارند طلب شان هم بیشتر است. اما به صورت میانگین هر داروخانه این مقدار مطالبه را دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد داروخانه های اصفهان به بیش از ۷۰۰ واحد می رسد ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده نقدینگی موسسان داروخانه ها انتظار می رود که بیمه ها به ویژه تامین اجتماعی مطالبات داروخانه ها را هرچه سریع تر بپردازند تا داروخانه ها منابع کافی برای خرید دارو و شیرخشک را داشته باشند.

داروخانه ها توان تامین داروهای اساسی را ندارند

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان بیان داشت: یک فشاری از طرف معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت به داروخانه ها وارد شده تا شیرخشک خریداری کنند. این در حالی است که با توجه به تاخیر بسیار در پرداخت مابه تفاوت ارزی به آن ها، اغلب داروخانه ها نه نقدینگی و نه انگیزه ای برای این موضوع دارند که پول بیشتری را به این حوزه اختصاص دهند.

کربکندی اضافه کرد: درباره شیرخشک حتی برای بیمه سلامت هم زحمتی مضاعف ایجاد شده است. این درحالی است که این موضوع باید از طرف سازمان هدف مندی یارانه ها و سازمان برنامه و بودجه انجام می شد. در حقیقت مشکل دیگه ای که از بیمه ها شنیده ام این است که متاسفانه این سازمان هیچ شماره تلفن و آدرسی ندارد. تا برای مثال بیمه های اصفهان بتوانند تماس بگیرند و مشکلات را مطرح و درخواست سهم ارز داشته باشند. هر دو بیمه در جلسات ستاد توزیع ادعا می کردند که هیچ ارتباطی با این سازمان ندارند و نمی دانند وضعیت چطور پیش می رود؟

داروهای اساسی کمیاب شده اند و این شرکت ها هم به صورت نقدی اقدام به فروش می کنند و داروخانه ها هم توانایی خرید ندارند

این داروساز افزود: در هر صورت داروخانه ها با چالش شدید کمبود منابع مالی برای خرید دارو مواجه هستند چون تعداد زیادی از داروهای سهمیه ای به صورت نقدی توسط شرکت ها تحویل داده می شود و خیلی از داروخانه ها شرایط تامین داروهای اساسی به صورت نقدی را ندارند.

وی ادامه داد: از طرفی حتی مهلت پرداخت داروخانه ها به تامین کنندگان شیرخشک هم بسیار کم است و فکر می کنم اگر شرایط به همین شیوه ادامه یابد مشکلاتی در زمینه تامین داروهای اساسی و شیرخشک داشته باشیم. به خصوص که داروهای اساسی کمیاب شده اند و این شرکت ها هم به صورت نقدی اقدام به فروش می کنند و داروخانه ها هم توانایی خرید ندارند.

کربکندی تاکید کرد: این داروهای اساسی بیشتر شامل قلم های انسولین، داروی وارفارین دارویی ضد انعقاد خون و داروی سولفاسالازین برای بیماران گوارشی و تعدادی از قطره های چشمی، اسپری های تنفسی و یکسری داروی دیگر که از سبد داروخانه ها حذف شده و فقط به داروخانه های دولتی و یا در هلال احمر توزیع می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا