کد خبر: 21040037420
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

درخواست آمریکا از  اتحادیه اروپا برای بازنگری در مالیات دیجیتالی 

ترجمه: محمود نواب مطلق

نظام مالیاتی دیجیتالی برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد اروپا طراحی شده ولی واشنگتن معتقد است این نظام مالیاتی برای غول‌های فناوری آمریکایی  تبعیض آمیز است و خطر به شکست انجامیدن مذاکرات برای نظام مالیاتی جهانی شرکت‌های چند ملیتی را در پی دارد.

 ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که این سیستم مالیاتی می‌تواند مذاکرات بین‌المللی  در حال برگزاری برای ایجاد اصلاحات در نظام مالیاتی جهانی را کاملا از مسیر خود خارج کند.

ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، یکشنبه گذشته، از اتحادیه اروپا خواست در نظام مالیاتی دیجیتالی خود بازنگری کند. او یاد آوری کرد که این نظام مالیاتی که بسیاری از کشورهای اروپایی برقرار کرده‌اند «برای شرکت‌های آمریکایی تبعیض‌آمیز است.»

توافقنامه نظام مالیاتی جهانی در مورد شرکت‌های چند ملیتی اول جولای (۱۰ تیر) با حمایت سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در گروه ۲۰ به تصویب رسید. ژانت یلن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ونیز به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده آمریکا معتقد است نظام مالیاتی دیجیتالی موجود تبعیض آمیز است و از کشورها می خواهیم تا برای برچیدن آن توافق کنند و همچنین در آینده نیز نظام‌هایی مشابه آن برقرار نکنند. بنابراین دیگر این برعهده اتحادیه اروپا و اعضای آن است تا در مورد گام‌های بعدی تصمیم بگیرند.»

اصلاحات مالیاتی مصوب گروه ۲۰ بر دو پایه استوار است: یکی از این پایه‌ها حداقل مالیات را برای شرکت‌هایی که بیش از ۷۵۰ میلیون یورو گردش مالی دارند، ۱۵ درصد در نظر می‌گیرد. پایء دیگر بر پایان بخشیدن بر مالیات‌های یک‌جانبه برای خدمات دیجیتالی استوار است. در ازای آن به دولت‌ها اجازه داده می‌شود تا بر شرکت‌های سودآور در حال فعالیت، بر فروش  تولیدات و خدماتشان در قلمرو آن کشورها مالیات وضع کنند.

کشورهای اروپایی نیز در نظر دارند اطمینان خاطر ایالات متحده آمریکا را فراهم کنند. ژانت یلن دوشنبه برای شرکت در اجلاس وزرای مالی منطقه یورو به بروکسل می‌رود. برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه، سه‌شنبه گذشته خاطر نشان کرده بود اروپاییان فرصت این اجلاس را برای مذاکره با ایالات متحده آمریکا در مورد نظام مالیاتی دیجیتالی که اتحادیه اروپا در نظر دارد مستقر کند، مغتنم می‌شمارند.

اتحادیه اروپا در نظر دارد  از این نظام مالیاتی برای تأمین منابع مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی برنامه‌های راه‌اندازی مجدد اقتصاد خود استفاده کند. در این حال، واشنگتن به این نظام مالیاتی نگاه خوبی ندارد و آن را  را برای غول‌های آمریکایی چون گوگل، آمازون و فیس‌بوک تبعیض‌آمیز می‌داند.

برونولومر تأکید کرد: «ما در این اجلاس این فرصت را دراختیار داریم تا موضوع را به‌خوبی مطرح و مشخصه‌های بیشتر از این نظام مالیاتی را بیان کنیم تا اطمینان خاطر آمریکایی‌ها شود و از دغدغه‌های آنها نیز آگاه شویم.»

اواخر ماه ژوئن (اوایل تیتر) ایالات متحده آمریکا از اروپا خواست تا اجرای نظام مالیاتی دیجیتالی را در چارچوب یک اقدام محتاطانه سیاسی به تأخیر بیندازد. برونو لومر اطمینان داد: «هیچ اقدامی علیه آمریکایی‌ها در این برنامه مالیاتی وجود ندارد و من آرزو می‌کنم، بتوانم نگرانی‌های آنها را در این خصوص  برطرف کنم.»

فرانسه نیز همانند اسپانیا و ایتالیا نظام مالیاتی دیجیتالی را مستقر کرده است ولی متعهد شده است به محض تصویب  و اجرای توافقنامه در مورد شرکت‌های چندملیتی این نظام را برچیند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا