کد خبر: 14100063913
بازارها و خدمات مالیروزنامه

رئیس کمیته تفحص از بازار سرمایه: رانت در کارگزاری‌ها مانع از ایجاد کارگزاری‌های جدید می‌شود

به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بازار سرمایه درمجلس، رانت در کارگزاری‌ها مانع از ایجاد کارگزاری‌های جدید می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی درباره نتایج تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس به بازار گفت: فرآیند تحقیق و تفحص، یک فرآیند طولانی‌مدت است و آیین نامه داخلی مجلس شش ماه زمان را پیش بینی کرده است.

او تاکید کرد: این تحقیق و تفحص از دو الی سه هفته پیش در مجلس به تصویب رسید و فعلاً به نتایجی درباره این تحقیق و تفحص دست پیدا نکرده‌ایم.

 این نماینده مجلس تصریح کرد: با این حال ما بلافاصله جلسات خود را تشکیل دادیم و درخواست‌هایی را جهت اخذ اطلاعات از سازمان‌های نظارتی و امنیتی اعم از دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی، اطلاعات سپاه و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات داشته‌ایم.

او بیان کرد: همچنین ما یک‌سری نشست‌هایی را با برخی از خبرگان و کارشناسان در این بخش داشتیم

 رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس تصریح کرد: با این حال چیزی که برای ما حائز اهمیت است این است که مردم و کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کردند، بدانند ما هدف‌مان این است که متخلفین بازار سرمایه اعم از کسانی که در این بازار رانت ایجاد کرده و از رانتی سود برده‌اند، شناسایی کنیم.

او با بیان اینکه ما هم در بین حقیقی‌ها و هم در حقوقی افراد متخلف داریم، تاکید کرد: یعنی افراد حقیقی هم که دارای سرمایه‌های زیادی در بازار سرمایه بودند و می‌توانستند در نوسانات بازار تاثیرگذار باشند هم مورد بررسی ما قرار دارند و هدف ما شناسایی این افراد و معرفی آنها به محاکم قضایی است.

 موسوی لارگانی بیان کرد: همچنین ما پیرو بررسی‌های خود نامه‌ای را به رئیس‌جمهوری سابق آقای روحانی نوشته‌ایم و در این نامه ذکر کردیم که؛ «آقای روحانی شما مردم را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت کرده بودید، لذا باید هدف خود را از این دعوت بیان کنید. چرا بعد از این دعوت پشت بازار سرمایه را خالی کردید. آیا هدف شما همان بحثی بود که آقای نوبخت زمانی اعلام کردند و گفتند که ما کسری بودجه‌مان را از بازار سرمایه به دست می‌آوریم؟ آیا هدف این بوده است؟».

او تاکید کرد: همچنین زمانی شاید دو الی سه میلیون کد بورسی در بازار سرمایه داشتیم و در پی آن ۱۰۰ کارگزاری فعال بودند، در حال حاضر هم که ۵۰ میلیون کد بورسی در این بازار فعال است متاسفانه کارگزاری‌ها بیشتر نشده است چراکه رانتی که برای این کارگزاری‌ها وجود دارد این اجازه را برای ایجاد کارگزاری‌های جدید نمی‌دهد که به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا