کد خبر: 181202153707
اخبار شرکت ها

ساده ترین روش دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

یکی از مهمترین اقداماتی که مودیان مالیاتی باید انجام دهند، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور است. به منظور انجام این کار شما باید یک شناسه یکتا حافظه مالیاتی داشته باشید. این شناسه به شما کمک می‌کند تا بتوانید صورتحساب‌های مالیاتی خود را صادر کنید و آنها را در سامانه مودیان قرار دهید.

شناسه یکتای مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری است که از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل می‌شود. این کد بخشی از یک کد ۲۲ رقمی را تشکیل می‌دهد که به عنوان شماره منحصر به فرد صورتحساب شناخته می‌شود. اما آیا می‌دانید نحوه دریافت شناسه یکتای مالیاتی به چه صورت است؟ در ادامه با مگاپی همراه باشید تا این شناسه و ساده ترین روش دریافت آن را به شما معرفی کنیم.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یکی از الزامات صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است. هر صورتحسابی که به این سامانه می‌فرستید یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد و این شناسه یکتای حافظه مالیاتی هم بخشی از آن است.

هر مودی یک حافظه مالیاتی دارد که اسناد و مدارک مربوط به امور مالیاتی و همچنین صورتحساب‌ها در آن ذخیره می‌شوند. شناسه حافظه مالیاتی هم مانند پسورد این حافطه است. اگر این شناسه را نداشته باشید نمی‌توانید صورتحساب‌های الکترونیک خود را به سامانه بفرستید و به همین دلیل ممکن است جریمه شوید. شما می‌توانید به کمک نرم افزار مگاپی این شناسه را به راحتی دریافت کنید. در ادامه این مطلب در این باره برای شما توضیح می‌دهیم.

نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

شما می‌توانید با مراجعه به راهنمای کامل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی اطلاعات کاملی را در باره دریافت این شناسه به دست بیاوردید. در ادامه نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای این اشخاص را به شما توضیح می‌دهیم.

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای اشخاص حقیقی

برای دریافت این شناسه در ابتدا باید گواهی امضای الکترونیک خود را دریافت کنید. سپس باید مراحل زیر را برای دریافت این کد انجام دهید:

  1. در مرحله اول باید کلید عمومی و خصوصی خود را از سامانه مودیان دریافت کنید.
  2. در ادامه وارد پروفایل خود در سامانه مودیان شوید.
  3. در اینجا فهرستی از پرونده‌های مالیاتی خود را خواهید دید که ممکن است فعال و یا غیر فعال باشند. در ادامه پرونده‌ای که می‌خواهید را انتخاب و بر روی «ورود به پرونده» کلیک کنید.
  4. در ادامه بر روی گزینه عضویت بزنید. منویی باز می‌شود که درآنجا باید گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب و بر روی دریافت یا فعالسازی شناسه یکتا حافظه مالیاتی کلیک کنید.
  5. در ادامه بر روی گزینه «توسط مودی» کلیک کنید و بعدی را بزنید.
  6. در این مرحله باید امضای الکترونیکی یا گواهی مهر دیجیتال خود را که قبلا دریافت کرده‌اید در جای مشخص شده بارگزاری کنید. سپس دکمه بعدی را بزنید.
  7. در این مرحله باید کد پستی صحیح محل کار را وارد و باز هم بر روی گزینه بعدی کلیک کنید.
  8. دیگر نیازی به پر کردن کادرها در این مرحله ندارید. فقط کافیست گزینه اتمام را بزنید.
  9. در این مرحله شناسه یکتای حافظه مالیاتی به شما تعلق می‌گیرد و به کمک آن می‌توانید صورتحساب‌های الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

ساده ترین روش دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی - تصویر 3

برای دریافت این شناسه در ابتدا باید فایل گواهی امضای الکترونیک یا مهر سازمانی یا همان CSR را دریافت کنید.

برای انجام این کار می‌توانید از نرم افزارهای مالی مانند مگاپی استفاده کنید و با چند کلیک ساده صاحب امضای الکترونیک خود شوید. سپس برای دریافت شناسه مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. در مرحله اول به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید.
۲. در ادامه با نام کاربری و رمز عبورتان وارد سامانه شوید و گزینه «ورود به کارپوشه» را انتخاب کنید.
۳. در این صفحه می‌توانید فهرست پرونده‌های مالیاتی فعال و غیرفعال خود را مشاهده کنید. پرونده مورد نظر خود را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.
۴. در صفحه بعدی و در سمت راست صفحه بر روی گزینه «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» کلیک کنید.
۵. حالا در سمت چپ صفحه گزینه «دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی» را انتخاب کنید.
۶. در ادامه باید انتخاب کنید که صورتحساب‌های الکترونیک خود را به کدام روش می‌خواهید به سامانه مودیان ارسال کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
۷. حالا در این مرحله باید فایل کلید عمومی که از طریق نرم افزار دریافت کرده‌اید را در قسمت مشخص شده بارگزاری کنید.
۸. در ادامه اطلاعات مربوط به شرکت مثل کد پستی و آدرس برای شما نمایش داده می‌شود. اگر اطلاعات درست باشد می‌توانید بر روی گزینه بعدی کلیک کنید.
۹. صفحه بعدی مربوط به دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت الکترونیکی است. اگر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنید باید آنها را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت گزینه بعدی را بزنید.
۱۰. در ادامه اطلاعات حافظه مالیاتی خود را وارد کنید. سپس در صورت وجود شعبه باید آدرس و کدپستی تمام آنها را در کادرهای مشخص شده وارد کنید.
۱۱. در مرحله آخر هم گزینه «اتمام» را بزنید تا شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای شما نمایش داده شود.

ساده ترین روش برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی کدام است؟

ساده ترین روش برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی این است که از طریق نرم افزارهای مالی مانند مگاپی گواهی امضای دیجیتال خود را دریافت و سپس سایر مراحل را دنبال کنید.

دریافت این گواهی زمان زیادی نمی‌برد، اما اهمیت زیادی دارد و بدون دریافت آن و در ادامه کلید عمومی، نمی‌توانید شناسه یکتای خود را دریافت کنید. بعد از گرفتن گواهی امضای دیجیتال، باید به سامانه مودیان بروید و وارد کارپوشه خود شوید.

سپس می‌توانید برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود اقدام کنید. این روش بسیار ساده است و دردسر خاصی ندارد، اما اگر انجام آن برای شما سخت است می‌توانید به دفاتر کامپیوتری مراجعه کنید تا به راحتی و ظرف چند دقیقه تمام این کارها را برای شما انجام دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا