کد خبر: 11050040209
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

شخصیت‌شناسی پژوهشگران بلژیکی از مقاومت‌کنندگان در برابر واکسیناسیون: بی‌اعتمادی به رسانه‌‌های سنتی و کسب اطلاعات در فضای مجازی

ترجمه: محمود نواب مطلق

اتحادیه اروپا به یکی از اهداف خود در مبارزه با ویروس کرونا دست یافت. در مجموع همه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا موفق شدند تا قبل از پایان تابستان حداقل  ۷۰ درصد مردم خود را با دوز اول، واکسن بزنند. و در این حال، ۵۷ درصد اروپاییان هر دو دوز واکسن را زده‌اند. با وجود این، اورسولا فندرله ین، رئیس کمیسیون اروپا، ضمن اعلام رضایت نسبی خود از وضع واکسیناسیون در اروپا گفت: «نباید دچار خوش‌خیالی شویم. ما باید به تلاشهای‌مان ادامه بدیم. ویروس جهش‌یافته دلتا بسیار خطرناک است.  بنابراین من اکیدا از تمامی افراد می‌خواهم برای سلامتی خودشان و دیگران حتما واکسن بزنند.»

او در حالی این مطالب را بیان می‌کند که همه‌گیری کرونا به ویژه جهش دلتا رو به افزایش است. برخی کشورها مثل فرانسه به منظور جلوگیری از این افزایش برای آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند مجازات‌هایی در نظر گرفته‌اند.

در بلژیک پژوهشگران طی یک بررسی درصدد  شناخت انگیزه‌های هر دو گروه داوطلب واکسیناسیون و مخالفانش هستند. آنها به دنبال شناخت راه‌های ایجاد انگیزه در افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند، فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز کرده‌اند.

یورنیوز در مصاحبه‌ای با تیموتی دسمه، اقتصاددان و متخصص امور تجارت و رفتارهای مصرفی در دانشگاه آزاد بروکسل و مسئول این پژوهش به این نکات پرداخته است.

نتایج اصلی پژوهش‌های شما چه چیز را نشان می دهند؟

آن چیزی که مسلم است این است که اکثریت افراد از عملیات واکسیناسیون راضی هستند. آنها علت این امر را نقش واکسیناسیون نه تنها در سلامت خودشان بلکه در سلامت دیگران به ویژه سالمندان و بیماران زمینه‌ای  ذکر می‌کنند. در مقابل افرادی هم هستند که هنوز واکسن نزده‌اند و تردید دارند ولی بیان می‌کنند که خواهند زد.

اطلاعات آماری افرادی که ضد واکسن هستند  از حیث سن، تحصیلات، جنس و میزان درآمد چگونه است؟

اختلافات بسیار جزئی میان افراد وجود دارد؛ ولی عمده مسائل مربوط به شخصیت کلی افراد است، چه زن چه مرد، چه جوان و چه سالمند. این امر به احساسی که فرد از واکسیناسیون دارد مربوط می شود. کسانی که مردد هستند به رسانه‌های سنتی چندان اعتمادی ندارند. به نظر می‌رسد این افراد بیشتر علاقه‌مندند اطلاعات خود را از فضای مجازی کسب کنند. به اعتقاد آنها واکسیناسیون خطرناک است و عوارض جانبی برای فرد به جا می‌گذارد. آنها در فضای مجازی به دنبال اطلاعات درست و دقیق در مورد تفکرات خود هستند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی دولت‌ها اقدامات گوناگونی  برای ترغیب مردم به واکسیناسیون انجام داده‌اند. تا چه اندازه این اقدامات در اقناع مردم مؤثر بوده است؟

گمان می‌کنم که در مجموع این اقدامات مؤثرند چون تنها از راه استدلاهای منطقی نمی‌توان افراد با به واکسیناسیون ترغیب کرد. صرفا با گفتن اینکه واکسن خطرناک نیست نمیشود مردم را قانع کرد. آنها نمی‌پذیرند، عقیده خودشون را دارند و برآن پافشاری می‌کنند. بنابراین باید راه‌های دیگری پیدا کرد. پاسخ‌های مردم در این پژوهش برای ما بسیار مهم است اما قدر مسلم قانع کردن مردم به واکسیناسیون بسیار سخت است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی به همه گیری در افرادی که واکسن نمی‌زنند اشاره کرده و گفته است که تنها آنانی که واکسن نمی‌زنند دچار بیماری می شوند و می‌میرند. نظر شما چیست؟

این تفکر بسیار سطحی است و من با آن موافق نیستم. گمان نمی‌کنم در مورد کسانی که نمی‌خواهند واکسن بزنند، درست باشد اینگونه فکر کنیم. در ضمن کسانی که واکسن هم می‌زنند می‌توانند دچار بیماری شوند و حتی گاهی از این بیماری می‌میرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا