کد خبر: 270103156249
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

شروع طوفانی شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۳ با ثبت رکورد تازه

زینب غضنفری

در سالیان اخیر که کشور با تحریم‌های شدید مواجه بوده و فروش نفت خام به عنوان محل درآمدی برتر کشور به حاشیه رفت. تولیدکنندگان زنجیره فولاد بار نفت را به دوش کشیدند و در این مدت بیشترین رشد تولید سالانه فولاد را در میان ۱۰ کشور برتر جهان از آن خود کردند و در جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد قرار گرفتند.

در بین تولیدکنندگان داخلی، گروه فولاد مبارکه اصفهان حکم رهبر گروه را بر عهده دارد و در سال ۱۴۰۲ با تولید انواع محصولات فولادی، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام و رکورددار تولید در کشور است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالی که گذشت با تولید ۸۶۵۰ میلیون تن انواع فولاد رشد حدود ۴ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

سال ۱۴۰۳ نیز برای این شرکت متفاوت از سال گذشته و طوفانی شروع شد و در همین روزهای ابتدایی رکوردهای تولید جابجا شدند و در گام اول به بالاترین رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در مگامدول‌های احیا مستقیم دست یافت که یک رکورد بی سابقه در کشور تلقی می‌شود.

ثبت این رکورد در حالی رقم خورده که در سال‌های اخیر صاحبان صنایع با محدودیت‌های بسیاری به خصوص در حوزه انرژی مواجه بودند که در نتیجه آن غالب شرکت‌ها با افت میزان تولیدات مواجه شدند.

از ابتدای سال جاری شاهد ثبت چندین رکورد در واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه بودیم که علاوه بر انرژی، عامل مهم مدیریت زمان در تولید و کاهش دادن زمان تعمیرات و توقفات اضطراری نیز نقش داشتند و در نتیجه، افزایش ضریب آماده‌به‌کاری خطوط موجب ثبت چنین رکوردهای شدند.

در همین راساتا با انجام بازرسی‌های منظم و دقیق و همکاری همه مدیران ذی‌ربط و واحدهای خدمات و پشتیبانی، خطوط برای تولید بهینه در شرایط سخت آماده‌ شده است.

روز اول فروردین سال ۱۴۰۳ میزان تولید در واحد احیا مستقیم شماره ۲ به ۹۹۱۲ تن و میزان تولید در واحد احیا مستقیم شماره یک ۱۷۵۹۰ تن بود و در مجموع در این روز تولید مجموع واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه به ۲۷ هزار و ۵۰۲ تن افزایش یافت.

همچنین یک رکورد روزانه برای واحد احیا مستقیم شماره ۲ و یک رکورد مجموع در ناحیه آهن‌سازی روز ۱۱ فروردین به ثبت رسید که ۹۹۶۰ تن سهم واحد احیا مستقیم شماره ۲ بود. در ادامه این رکوردشکنی‌ها روز ۱۹ فروردین هم تولید واحد احیا مستقیم شماره ۲ از مرز ۱۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی عبور کرد. نکته حائز اهمیت این است که تولید ۱۰ هزار و ۳۵ تن آهن اسفنجی با مشخصات فنی تجهیزات مگامدول‌های فولاد مبارکه یک رکورد روزانه بی‌سابقه در کشور محسوب می‌شود که دستاورد ارزشمندی برای صنعت فولاد کشور بوده است.

ناحیه آهن‌سازی نقش اصلی تامین آهن اسفنجی مورد نیاز ناحیه فولادسازی را بر عهده دارد. با توجه به محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی، شرکت فولاد مبارکه با مدیریت صحیح و کاهش زمان تعمیرات سالانه به میزان ۴روز، توانست حجم تولید محصولات را افزایش دهد.

به سبب شرایط بی ثبات در بازارها و سیاست‌گذاری‌ها و همچنین اعمال محدودیت‌های شدید مصرف برق در تابستان و گاز در زمستان، شرک اقدام به به تولید حداکثری و ذخیره‌سازی مواد در شرایطی عادی می‌کند تا در روزهای خاموشی و مواجه با قطعی برق و گاز، بتواند نیاز واحد فولادسازی را تأمین کند و از برنامه‌های مدون و مصوب خود را محقق کند.

در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ نیز با ثبت چندین رکورد روزانه و ماهانه ۸۵۰ هزار تن ذخیره‌سازی صورت گرفته و برای سال جاری نیز با توجه به شعار سال، ذخیره‌سازی به میزان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در دستور کار قرار گرفته است.

در مجموع باید اذعان داشت که افزایش کمی‌و کیفی تولید و تنوع هر چه بیشتر در تولید محصولات خاص با ارزش افزوده و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه، مهمترین دغدغه این فولادساز اصفهانی است و کارنامه فولاد مبارکه مؤید این نکته است که این شرکت در دست‌یابی به اهداف و چشم‌انداز خود موفق عمل کرده است.

تولید ۱۲ محصول ویژه و جدید از جمله تولید انبوه تختال‌های فولاد زنگ‌نزن و تولید فولادهای مورد استفاده در محیط نفت و گاز ترش مهم‌ترین دستاوردهای فولاد مبارکه در سال گذشته بوده که به سبد محصولات این شرکت افزوده ‌شده و با توجه به نام‌گذاری سال جدید به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، پیش‌بینی می‌شود شاهد دستاوردهای کمی‌و کیفی بیشتری در سال جاری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا