کد خبر: 21100064890
آموزشاقتصادجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

شکایت مجلات فرانسوی از گوگل نزد سازمان رقابت

ترجمه: محمود نواب مطلق

در چارچوب مذاکرات بین سندیکای ناشران مجلات فرانسوی و گوگل این سندیکا بر این باور است غول فضای مجازی آمریکایی قوانین سازمان رقابت را زیر پا گذاشته است. از اینرو دوشنبه ۱۰ ژانویه (۲۰دی) نزد این سازمان از گوگل شکایت کرده است.

بر اساس اطلاعیه‎ای که این سندیکا منتشر کرده است: به رغم پیگیری‎ های مکرر، گوگل به صورت مستمر قوانین سازمان رقابت و به طور مشخص قوانین صادره در تاریخ‎ های ۹ آوریل ۲۰۲۰ (۲۱ فروردین ۱۳۹۹) و در پی آن ۱۲ جولای ۲۰۲۱(۲۱تیر۱۴۰۰) را زیر پا گذاشته و بدین تریتب حقوق همسایگان را نادیده گرفته است.

بر اساس قانونی در فرانسه که از سپتامبر۲۰۱‍۹(شهریور۱۳۹۷) به اجرا درآمد صاحبان فضای مجازی موظف به پرداخت مبالغی در ازای انتشار مطالب و محتویات خود به مجلات و نشریات فرانسوی شدند. از همان زمان اختلافات شدیدی میان گوگل و نشریات فرانسوی بر سر اجرای این قانون آغاز شد. طی این مدت تنها خبرگزاری فرانسه موفق شد در ۱۷ نوامبر گذشته( آبان۱۴۰۰) به توافقی اختصاصی  با گوگل دست یابد.

طی دو سال گذشته همواره میان ناشران مجلات فرانسوی و صاحبان فضای مجازی مباحثاتی وجود داشته است. در اواخر سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) خبرگزاری فرانسه و سندیکای ناشران مجلات فرانسوی به همراه یک اتحادیه مطبوعاتی دیگر شکایتی از گوگل با عنوان«سوءاستفاده از موقعیت برتر» نزد سازمان رقابت طرح کردند.

به دنبال این شکایت سازمان رقابت در آوریل ۲۰۲۰(اردیبهشت ۱۳۹۹)گوگل را ملزم به انجام اقدامات مقتضی برای پرداخت حق انتشار مطالب به مجلات و نشریات فرانسوی کرد. از آن زمان مقامات به صورت ویژه این امر را پیگیری کردند.

اما چند ماه بعد در سپتامبر ۲۰۲۰( شهریور۱۳۹۹) مجددا نشریات فرانسوی شکایت جدیدی از گوگل نزد سازمان رقابت طرح کردند. بر این اساس گوگل همچنان متهم به نقض حقوق ناشران بود.

نهایتا ۱۳ جولای گذشته(۲۲تیر۱۴۰۰) گوگل به دلیل نداشتن حسن نیت در مذاکره با نشریات فرانسوی برای پرداخت حق انتشار آنها به ۵۰۰ میلیون یورو جریمه محکوم شد.

گوگل همچنین ملزم به آغاز مذاکرات با نشریات فرانسوی برای رسیدن به یک رقم توافقی برای انتشار محتویات خود شد که در صورت اجرا نشدن آن ملزم به پرداخت روزانه ۹۰۰ هزار یورو خسارت خواهد شد.

غول فضای مجازی کالیفرنیایی تقاضای تجدید نظر در این حکم کرد اما جریمه خود را در دسامبر گذشته(آذر۱۴۰۰) پرداخت.

سازمان رقابت دوماه به گوگل فرصت داد تا مذاکرات خود را با نشریات فرانسوی آغاز کند. در حال حاضر چندین هفته است این مهلت نیز سپری شده است. شکایت جدید سندیکای ناشران مجلات فرانسوی  نزد مقامات بر اساس تعهدات جدید گوگل در نیمه دسامبر۲۰۲۱(اواخرآذر۱۴۰۰) بررسی خواهد شد.

در چارچوب بازپرسی‎های ویژه انجام شده در پرونده پیچیده رعایت حقوق همسایگان درسال گذشته گوگل در ۱۵دسامبر۲۰۲۱(۲۴آذر۱۴۰۰) متعهد به اجرای هشت بند پیشنهادی خود طی پنج سال درخصوص اجرای مستمر قوانین و دستورالعمل‎ های سازمان رقابت شده است.

مهمترین بند پیشنهادی گوگل معرفی یک مقام مسئول مستقل که مورد تأئید مقامات نیز باشد برای تضمین اجرای تعهداتش است. این مقام مستقل می تواند در صورت لزوم ازخدمات کارشناسانی در زمینه‎های فنی، مالی و امور مربوط به مالکیت معنوی استفاده کند.

از جمله پیشنهادات مهم دیگر گوگل آنست که در صورت شکست مذاکرات میان او و ناشران فرانسوی، محکمه داوری دیگری از جمله اتاق بین‎المللی بازرگانی وارد ماجرا شود. تمامی ناشران و نشریات فرانسوی در قالب انجمن‎ها و اتحادیه‎های مربوط این مذاکرات را به جدیت دنبال می‎کنند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا