کد خبر: 14010175989
جهانروزنامه

طرح بلندپروازانه برای کاهش وابستگی گازی اروپا به روسیه

اورسلا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا امیدوار است اتحادیه اروپا بتواند ظرف چند سال به طور کامل از شر واردات روسیه خلاص شود. آیا امریکا، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی در جهان به پر کردن این شکاف کمک می‎ کند؟

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سخنگوی دولت روسیه ۲۹ مارس با گلایه اعلام کرد: «بدون پرداخت، بدون گاز.» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از تحریم‎های اقتصادی غرب خشمگین شده بود، دستور داد کشورهای «غیردوست» باید هزینه گاز طبیعی روسیه را به روبل پرداخت کنند، در خواستی که وزرای کشورهای گروه G7 آن را رد کرده اند. اکونومیست گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

حالا با این احتمال که آقای پوتین شیرها را ببندد، قیمت گاز شروع به افزایش کرد. آلمان ۳۰ مارس آماده شدن برای بدترین شرایط را آغاز کرد و اولین گام خود را برای سهمیه‎بندی گاز برداشت. با این حال، تا پایان روز، دولت آلمان اعلام کرد که تضمین‎هایی دریافت کرده که شرکت‎های اروپایی مجبور به پرداخت به روبل نیستند.

حتی اگر از تحریم جلوگیری شده باشد، رویارویی اخیر مطمئنا تمایل اروپا برای کاهش کنترل پوتین بر اقتصاد را تقویت می‎کند. اتحادیه اروپا متعهد شده واردات گاز طبیعی از روسیه را کاهش دهد که حدود ۴۰ درصد از مصرف سوخت آن را در سال گذشته تشکیل می‎داد. این کاهش به دوسوم تا پایان سال ۲۰۲۲ برسد.

اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا امیدوار است اتحادیه اروپا بتواند ظرف چند سال به طور کامل از شر واردات روسیه خلاص شود. آیا امریکا، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی در جهان به پر کردن این شکاف کمک می‎کند؟

زمانی که دولت ترامپ سعی کرد مقامات اروپایی را متقاعد کند که وابستگی خود را به انرژی روسیه با اجرای سیاست‎هایی برای واردات بیشتر گاز طبیعی از امریکا که آن را مولکول های آزادی می‎نامید، کاهش دهند، این پیشنهاد مورد تمسخر قرار گرفت.

با این حال، جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، خود را در حال انجام کاری بسیار شبیه به سلف خود می‎بیند. ۲۵ مارس، او و خانم فون در لاین از طرحی پیشگامانه برای کمک به پایان دادن به اتکای اتحادیه اروپا به گاز روسیه خبر دادند.

این سازمان خواستار کمک آمریکا برای تامین ۱۵ میلیارد متر مکعب اضافی LNG برای اروپا در سال جاری است، چیزی معادل تقریبا یک دهم کل واردات اروپا از گاز روسیه در سال ۲۰۲۱. همچنین برای تضمین تقاضای اضافی بازار اتحادیه اروپا برای ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال سوخت از امریکا تا سال ۲۰۳۰ هم وعده داده است.

آشنایان به این صنعت با بدبینی از این طرح بلندپروازانه استقبال کرده‎اند. یکی از دلالیش این است که شرکت‎های گاز امریکایی با محدودیت‎های زیرساختی شدیدی مواجه هستند. سهم صادرات امریکا به اروپا از ۴ درصد در سال ۲۰۱۷ به تقریبا ۳۰ درصد در سال گذشته (معادل ۲۲ میلیارد مترمکعب) افزایش یافت، چرا که قیمت‎ها در این قاره با رشد همراه بوده است.

اما شرکت تحقیقات Rystad معتقد است که امریکا در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت مایع سازی خود را استفاده می‎ کند و هیچ LNG اضافی برای صادرات در کوتاه مدت ندارد.

همچنین سوالاتی در مورد اینکه آیا اتحادیه اروپا زیرساخت برای این میزان واردات را دارد یا خیر هم به وجود آمده است. دریافت محموله LNG و تبدیل آن به گاز طبیعی قابل استفاده، نیازمند امکانات بزرگی است.

اروپا ظرفیت مازاد دارد، اما بیشتر آن در سواحل کشورهای غربی مانند اسپانیا و فرانسه است. این به این معنی است که اینها برای واردات به بخش‎های شرقی اتحادیه اروپا، جایی که تحریم بیشترین ضربه را می‎زند، چندان مفید نیست.

آلمان که هیچ پایانه LNG ندارد، قول داده دو ترمینال بسازد، اما این اقدام هم چندین سال طول می‎کشد.

فرانسه مشتری گاز آمریکا شد

در همین راستا طبق گزارش‎ها، دولت فرانسه در حال برنامه‎ریزی برای ساخت تاسیسات شناور برای دریافت LNG آمریکایی است.

مقامات فرانسوی در حال بررسی پیشنهادهایی برای ساخت پایانه شناور گاز طبیعی مایع (LNG) در بندر لوهاور هستند.

روزنامه اقتصادی لیزیکو (لزکو) چاپ پاریس گزارش داد که مقامات فرانسوی برای راه‎اندازی این پایانه LNG در حال مذاکره با شرکت انرژی توتال هستند به همین دلیل انتظار می‌رود این شرکت به شبکه‌هایی که از سوی شرکت فرانسوی انرژی اداره می‌شود خدمات‎رسانی داشته باشد.

انتظار می‌رود با افتتاح این پروژه وابستگی فرانسوی‌ها به گاز طبیعی روسیه کاهش یابد، با این حال واردات این کشور از دیگر کشورها به طور معمول افزایش خواهد یافت.

عملیات نظامی روسیه در اوکراین باعث شد اتحادیه اروپا از اقدامات آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه مسکو پیروی کند. به عنوان بخشی از دستور کار تحریم‌ها، اعضای این اتحادیه در حال تلاش برای محدود کردن عرضه گاز طبیعی روسیه هستند چون این امر بحران بازار انرژی را تشدید کرده و در طول شیوع کووید به منطقه اروپا ضربات اقتصادی سهمگینی وارد کرده است.

روز جمعه، واشنگتن و بروکسل (مرکز اتحادیه اروپا) اعلام کردند که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب LNG به اتحادیه اروپا عرضه خواهد کرد تا به این اتحادیه کمک کند تا از واردات انرژی روسیه جلوگیری کند.

صادرات ال‌ان‌جی آمریکا رکورد زد

این در حالیست که به گزارش رویترز، بر اساس داده‌های اولیه مؤسسه رفینیتیو، صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) ایالات متحده آمریکا در ماه مارس نزدیک به ۱۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود رسید و صادرات گاز این کشور به اروپا همچنان ادامه دارد.

ال‌ان‌جی ایالات متحده آمریکا تقاضای زیادی دارد زیرا کشورهای اروپایی سعی می‌کنند واردات گاز از روسیه را پس از تهاجم مسکو به اوکراین کاهش دهند و در عین حال به‌دنبال بالا بردن ذخیره‌سازی‌های محدود خود هستند.

صادرات ال‌ان‌جی ایالات متحده به مقاصد مختلف در ماه گذشته میلادی حدود ۷ میلیون و ۴۳۰هزار تن بود که این رقم بیش از صادرات ۶ میلیون و ۴۰۰هزار تنی فوریه و بالاتر از رکورد پیشین یعنی ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن در ماه ژانویه بود.

اروپا برای چهارمین ماه پیاپی بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی ایالات متحده آمریکا بود و حدود ۶۵درصد صادرات آمریکا را به خود اختصاص داد حدود ۱۲درصد از صادرات واشینگتن به آسیا و سه درصد به آمریکای جنوبی بوده است، حدود ۲۰ کشتی ۲۰درصد حجم صادراتی ال‌ان‌جی آمریکا را به خود اختصاص داده بودند و مقصدشان علامت‌گذاری نشده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا