کد خبر: 051101118186
اخبار شرکت ها

ظرفیت تولید فولاد در جهان؛ تولید فولاد در اوکراین درحال اتمام است

براساس آخرین اطلاعات موجود (تا ژوئن ۲۰۲۲) می توان به قطع گفت که که ظرفیت فولادسازی جهانی در سال ۲۰۲۲ برای چهارمین سال متوالی افزایش خواهد یافت.

به گزارش عصراقتصاد، ظرفیت جهانی فولادسازی تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۴۶۰.۸ میلیون تن افزایش می‌یابد که با در نظر گرفتن آخرین اطلاعات موجود در مورد افزایش ظرفیت جدید و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها بر اثر جنگ و یا کرونا، منجر به افزایش ۱.۲ درصدی در مقایسه با سطح پایان سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

در سال ۲۰۲۲، ظرفیت تولید فولاد خام عمدتاً در خاورمیانه افزایش یافت، جایی که انتظار می‌رود ۸.۶ میلیون تن ظرفیت اضافی در این سال عملیات تولید خود را آغاز کند. همچنین انتظار می‌رود که ظرفیت فولادسازی در آسیا (با ۷.۹ میلیون تن، یعنی ۰.۵ درصد در مقایسه با سال گذشته) افزایش یابد.

سال قبل آمریکای شمالی (با ۶.۱ میلیون تن، یعنی ۳.۹ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل)، آفریقا (۴.۱ میلیون تن، یعنی ۹.۵ درصد در مقایسه با سال قبل) و اروپا (۱.۶ میلیون تن، یعنی ۰.۶ درصد در مقایسه با سال قبل) افزایش تولید به ثبت رسانده بودند.

با توجه به روند ضعیف تولید فولاد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ (سطح سالانه ۱۸۹۷.۹ میلیون تن) و با توجه به انتظارات، شکاف بین ظرفیت جهانی و تولید، به طور بالقوه می تواند از ۵۲۱.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۵۶۲.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

داده های سالانه نیمه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که تولید جهانی فولاد به عنوان سهمی از ظرفیت، که یک شاخص تقریبی از نرخ بهره‌برداری جهانی است، می تواند از ۷۸.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

زیرساخت‌های فولادسازی اوکراین به دلیل جنگ در حال نابودی است

کارخانه ArcelorMittal Kryvyi Rih در مارس ۲۰۲۲ به دلیل تهاجم تمام عیار روسیه فعالیت خود را به طور کامل متوقف کرد و با این وجود، یکی از سه کوره بلند در این کارخانه، (۱.۳۶ میلیون در تن) که تقریباً ۲۰ درصد از ظرفیت Kryvyi Rih را شامل می‌شود، در آوریل ۲۰۲۲ مجدداً راه‌اندازی شد.

در همین بین این شرکت تصمیم گرفت ساخت کارخانه جدید گلوله ۵ میلی متری را به تعویق بیاندازد، که در ابتدا قرار بود در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

گروه متین وست به شدت تحت تأثیر تجاوز روسیه قرار گرفته است. بر اساس گزارش سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، کارخانه آزوستال (ظرفیت ۶.۲ میلیون تن) و کارخانه ایلیچ (ظرفیت ۳.۶ میلیون تن) به هیچ وجه نتوانسته اند فولاد خام تولید کنند.

فولاد Kamet (که قبلاً به عنوان کارخانه آهن و فولاد Dneprovsky شناخته می شد، با ظرفیت حدود ۳.۸ میلیون تنی) توانست تنها ۰.۴۵ میلیون تن تولید کند که کاهش ۲۶ درصدی نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان داده است. در نتیجه، کل تولید این شرکت به شدت کاهش یافت.

به عنوان مثالی دیگر کارخانه Zaporizhstal (ظرفیت ۴.۱ میلیون تن) در ۷ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۱ میلیون تن تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶.۳ درصد کاهش داشت. به گفته این شرکت، این کاهش با کمبود مواد اولیه و مشکلات لجستیکی ناشی از جنگ همراه بود.

اینترپایپ استیل (ظرفیت ۱.۳ میلی متر تن) تولید فولاد خام را ۱۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داد و به ۰.۱۶ میلیون تن در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ رساند.

به گفته مدیرعامل موقت این شرکت، دلایل این کاهش اختلال در زنجیره تامین است. به بیانی دیگر بنادر دریایی مسدود شده، کمبود سوخت موتور ملی، و زیرساخت‌های حمل‌ونقل دائماً به وسیله حملات موشکی روسیه نابود می‌شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا