کد خبر: 060402131146
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد»بررسی می کند؛ الکل تقلبی بلای جان ایرانی است

گروه اجتماعی-مصرف الکل در اغلب نقاط جهان که مصرف این نوشیدنی زیان‌بار رایج است از جمله در کشورهای اروپایی و آمریکا، سالانه منجر به مرگ هزاران نفر می‌شود و مطالعات نیز نشان داده که این آمار هر ساله در حال افزایش است.

تخمین زده می شود که سالانه به طور میانگین بیش از ۱۴۰ هزار نفر (تقریباً ۹۷ هزار مرد و ۴۳ هزار زن) به دلایل مرتبط با مصرف الکل در آمریکا می‌میرند.

همچنین الکل چهارمین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در ایالات متحده پس از دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک بدنی و مواد مخدر است.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تمام مراجعات به بخش های اورژانس مربوط به مصرف الکل نیز در این کشور بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی ۴۷ درصد افزایش یافته است.تجزیه و تحلیل گواهی های فوت در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان داد که مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در آمریکا از حدود ۷۹ هزار نفر به بیش از ۹۹ هزار نفر افزایش یافته است که افزایش ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد.

بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹میلادی، علل اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف الکل به دلیل بیماری‌های کبدی (مانند بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل و سیروز کبدی نامشخص)، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها و … بوده است.

همچنین در سال ۲۰۲۱ میلادی تعداد کشته‌های حوادث رانندگی ناشی از مصرف الکل در این کشور ۱۳ هزار و ۳۸۴ مورد مرگ یا ۳۱ درصد از کل تلفات رانندگی بوده است.بر اساس آخرین برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، ۲۱ درصد از متوفیانِ خودکشی، دارای غلظت الکل خون ۰.۱ درصد یا بیشتر هستند.

 سالانه مشروبات الکلی تقلبی در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر را می‌کشد و بسیاری دیگر را نیز دچار دردهای مزمن می‌کند.

مرگ ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران

سالانه مشروبات الکلی تقلبی در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر را می‌کشد و بسیاری دیگر را نیز دچار دردهای مزمن می‌کند.

سالانه مشروبات الکلی تقلبی در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر را می‌کشد و بسیاری دیگر را نیز دچار دردهای مزمن می‌کند.دورهم نشسته‌اند و به سلامتی یکدیگر استکان‌ها را بالا می‌آورند و با جواب نوش شنیدن، جام‌های بلا را به سر می‌کشند. تلخی مزه آن نه سرخوشی که به یک تلخی ابدی برای آنها و خانواده‌شان تبدیل می‌شود.

خوش‌شانس باشند شاید تنها نابینا شوند، اما اگر شانس از آنها روبرگردانده باشد و آنگاه که دیگر کاری از دست کسی برایشان بر نمی‌آید، سینه قبرستان آنها را فرا می‌خواند. این حکایت مسمومان الکلی در ایران است که به جای مشروب اصل به آن‌ها مشروبات تقلبی و حاوی متانول فروخته‌اند.

مسمومیت الکلی در ایران هرساله به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ قربانی می‌گیرد، این‌ها آمارهایی است که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.

این آمارها گاهی افزایش پیدا می‌کند، چنانکه در بازه اسفند ۹۸ تا ۱۹ فروردین ۹۹ بیش از ۳ هزار نفر دچار مسمومیت الکلی شده و از این میان ۷۲۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

اگرچه این آمار اخیر به دلیل‌ عدم آگاهی و ظن تأثیر الکل بر روی ویروس کرونا افزایش پیدا کرد، با این حال نگاهی به آمارهای سال ۹۷ و سال ۹۶ نیز نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر به دلیل مسمومیت الکلی همچنان قابل توجه بوده است به طور نمونه در بازه ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۷، حدود ۹۷۰ نفر از شهروندان دچار مسمومیت الکلی شدند که از این میان ۹۶ نفر جان خود را از دست داده بودند.

بین ۹ تا ۱۰ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله که بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شوند، الکل مصرف می‌کنند، اگر چه به گفته مقامات پزشکی قانونی سن مسموم شدگان الکلی در ایران بین ۱۴ تا ۷۴ سال است، با این حال هرگونه مصرف خوراکی الکل (شرب خمر) در دین اسلام جزو محرمات مسلم است و بر این اساس تقریبا تمامی اعمالی که در رابطه با مشروبات الکلی امکان وقوع آن وجود دارد، جرم است و مجازات دارد. این جرایم به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم می‌شوند. نوشیدن مشروبات الکلی جرم حدی است، اما سایر اقدامات از قبیل حمل، نگهداری، عرضه، فروش و… جرایم تعزیری هستند.

از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

همچنین در ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات نیز آمده است که وارد کردن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌شود و واردکننده صرف نظر از میزان آن به ۶ ماه تا پنج سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ۱۰ برابر ارزش عرفی (تجاری‌) کالای یاد شده محکوم می‌شود.

اما با وجود این قوانین، هستند افرادی که به قیمت گرفتن بینایی و جان مردم از طریق مشروبات دست‌ساز کسب درآمد می‌کنند که به گفته یک سم‌شناس بالینی عمده مسمومیت‌های منجر به مرگ در ایران به دلیل استفاده از این مشروبات دست‌ساز و تقلبی است که در آن متانول (الکل چوب) وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا