کد خبر: 170103155203
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ خودکفایی در انتظار گندم؟

وزارت جهاد کشاورزی اهمیت گندم بر کسی پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر جهش تولید در دیمزارها برای روی گندم آبی نیز برنامه جداگانه ای دارد اگر بتوان میزان عملکرد در واحد سطح گندم آبی را افزایش دهیم نیازی به گندم دیم و نگرانی از بابت بارش های نخواهد بود.

گروه صنعت، معدن و تجارت-به گفته علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه به عوامل موثر در کشت اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در کشت بذر مناسب است. ما می توانیم ۱۰۰ درصد نیازمان به بذر گندم را در داخل کشور تهیه کنیم. همچنین نگاهمان را بر تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا نمی بندیم و از دستاوردهای دنیا هم استفاده می‌کنیم. از طرفی محققان بسیاری نیز در کشور داریم.

مهاجر در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. از کشاورزان سراسر کشور خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگی‌ها و افزایش دما ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماری‌های گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماری‌ها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماری‌ها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.

وی عامل دیگر موثر در کشت را مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: ماشین آلات نقش مهمی در کاشت، داشت و برداشت دارند. اگر ما بتوانیم ماشین مناسب رو در فضای مناسب استفاده کنیم میزان عملکردمان افزایش پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا