کد خبر: 16090059654
اخبار شرکت ها

فروشگاه های زنجیره ای افق روشنی در مسیر معیشت مردم / سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا در ایران باید افزایش یابد

جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا در ایران بسیار اندک است، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته این فروشگاه‌ها سهم بزرگی در شبکه توزیع کالا دارند و در ایران این سهم باید افزایش پیدا کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، جعفر قادری با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای افق روشنی در مسیر معیشت مردم  ترسیم کرده اند ،  در خصوص مزایا و فواید فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ازیک‌طرف تنوع زیادی در خصوص کالاهای مختلف وجود دارد و انتخاب را برای مصرف‌کننده راحت می‌کند و از طرف دیگر این فروشگاه‌ها باعث می‌شوند که وقت و زمان برای مردم صرفه‌جویی شود و مشتری بتواند در یک مکان همه نیازهای خود را برطرف کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یکسان بودن قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یکی از مزایای مهم این فروشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت محصولات در سطح کشور یکسان است و این مشکل تفاوت قیمت که در فروشگاه‌های معمولی وجود دارد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

وی افزود: عموماً کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود کالاهای نو و تازه هستند. همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای این پتانسیل و ظرفیت رادارند که فروشگاه‌های کوچک را هم پوشش دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سرمایه در گردش اندک فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از دیگر مزایای این فروشگاه‌ها دانست و گفت: ازآنجایی‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازی به انبار کردن کالاها ندارند سرمایه در گردش آن‌ها خیلی زیاد نیست و این موضوع باعث می‌شود که هزینه توزیع کاهش پیدا کند.

همچنین کیفیت کالاهای توزیع‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیفیت قابل قبولی است و کالاهای تاریخ‌مصرف گذشته عموماً در این فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود.

قادری در ادامه اظهار داشت: درمجموع مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار ملموس است و برای کشور مفید هستند. وی در خصوص سهم این فروشگاه‌ها از شبکه توزیع کالا در کشور گفت: در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار و شبکه توزیع کالا و خدمات سهم ناچیزی است. در کشورهای توسعه‌یافته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شبکه توزیع کالا بسیار قابل‌توجه است. لازم است در کشور این فروشگاه‌ها گسترش پیدا کنند.

دکتر قادری تأکید کرد: دولت باید برای گسترش این فروشگاه‌ها حمایت لازم را داشته باشد.

قادری در پایان یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تقویت تولید داخلی ذکر کرد و گفت: دولت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجازه فروش کالاهای خارجی را نمی‌دهد و این موضوع باعث تقویت تولید داخلی و حمایت از شرکت‌های داخلی می‎شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا