کد خبر: 11020024520
صنعت و معدن

معاون وزیر صنعت: ۲۱۱ گلوگاه صنعتی شناسایی شد

معاون وزیر صنعت از شناسایی ۲۱۱ گلوگاه صنعتی خبر داد که برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها در دستور کار مراکز توسعه و مراکز توسعه فناوری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، «مهدی صادقی نیارکی» امروز (شنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت امور صنایع وزارت صنعت با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری در محل وزارت صنعت افزود: هدف از برنامه امروز ارائه و اعلام نیازمندی‌ها به بخش فناورانه کشور است.

وی بیان‌داشت: هدف از اجرای این تفاهم‌نامه، شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهای‌ مبتنی بر فناوری‌های نوین برای تامین این نیازها از طریق توانمندسازی و توسعه بازارِ شرکت‎‌های عرضه‌کننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری‎‌های نوین، ارتقای قابلیت‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی کشور و همچنین، ارتقای فناوری و جهش تولید این شرکت‎ها به واسطه قرار گرفتن در زنجیره تأمین شرکت‎های بزرگ داخلی و  تسریع در معرفی و به‌هم‌رسانی این شرکت‌ها است.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان‌ کرد:  مطابق گزارش بانک مرکزی در ۹ ماهه پارسال در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۷.۸ درصدی تولیدات صنعتی محقق شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ واحد جدید صنعتی به بهره برداری رسید که در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۰ درصدی ثبت کرد.

صادقی نیارکی گفت: پارسال همچنین رشد ۲۳ درصدی اشتغال و اشتغال‌زایی برای ۱۴۲ هزار نفر به طور مستقیم و رشد ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری به میزان ۲۰۷ هزار میلیارد تومان را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: فقط در ۳۰ طرح صنعتی و معدنی در سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد.

این مقام مسوول ادامه داد: پارسال تعداد ۴۰ هزار فقره جواز صنعتی صادر شد که تاکنون ۱۱ هزار فقره آن به مرحله انعقاد واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی رسیده و وارد مرحله اجرایی شده است.

صادقی نیارکی یادآور شد:  در ۱۶ رشته از ۲۵ رشته فعالیت صنعتی منتخب و اصلی در سال گذشته رشد حاصل شده است که از آن جمله رشد ۷۰ درصدی در بخش لوازم خانگی قابل اشاره است.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: پارسال ۳.۵ میلیارد دلار داخلی سازی در کالاهایی که پیش‌تر در آن زمینه‌ها وارد کننده بودیم، منجر به سرمایه‌گذاری و انعقاد قرارداد ساخت شد و برای امسال نیز داخلی سازی و کاهش ارزبری ۳.۴ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی شده است.

 وی گفت: در صورت تامین ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش جدید، ظرفیت‌های خالی واحدهای منتخب صنعتی تکمیل خواهد شد که خود منجر به افزایش ۱۵ درصدی تولید در این حوزه‌ها خواهد شد.

 در این مراسم «سعید سرکار» دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری افزود: اقتصاد مقاومتی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است که جز با توجه به قابلیت‌های داخلی کشور و جدی گرفته شدن ساخت داخل محقق نخواهد شد.

وی گفت: امروز هیچ صنعت و محصولی را نمی‌توان یافت که از فناوری نانو تاثیر نیافته باشد.

 سرکاره به مقام چهارم علمی ایران در فناوری نانو اشاره کرد و ادامه‌داد: در توسعه فناوری تاکنون ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو به ثبت رسیده و ۷۵۰ محصول تولید شده در بازار داریم.

وی تصریح کرد: امروز رسوخ فناوری در صنایع موجود دنبال می‌شود تا صنایع کشور برای ارتقای کیفی محصولات داخلی و حفظ بازارهای خود به فناوری نانو توجه ویژه داشته باشند.

 دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز فناوری نانو در ۱۸ حوزه صنعتی وارد شده است تا یاری رسان صنایع در تحقق جهش تولید و جهش بازار باشد، در این راستا ۲۶۱ پروژه موفق در بخش صنعتی به سرانجام رسیده و طی ۵۴ جلسه چالش صنعتی برگزار شده در ۱۷ مورد منجر به سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، در سال «تولید، پشتیانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و در راستای توسعه و تعمیق ساخت داخل و افزایش خوداتکایی در بخش‌های مختلف صنعتی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو منعقد شد.

برپایه این گزارش، موضوع این تفاهم‌نامه بررسی و احصای نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور، به‎ هم‌رسانی محصولات و فناوری‎‌های اثبات شده متناسب با نیازهای احصاء شده، بکارگیری و توسعه فناوری‎‌های نوین در جهت حل نیازهای صنعتی و جایگزینی اقلام وارداتی با اقلام ساخت‌داخل، توسعه فناوری‎های نوین در داخل کشور و همکاری جهت تسهیل فرایند صادرات آن‎ها، بررسی و شناخت حوزه‏‌های مستعد، فرصت‎‌ها و درخواست‎‌های فناورانه صنایع کشور و تبدیل آن‎ها به محصول،  معرفی چالش‎‌های راهبردی و پیگیری برای حل آن‎ها در قالب برنامه چالش‎‌های فناورانه و نوآورانه (innoTEN)،  بررسی و معرفی فرصت‎‌های فناورانه برای سرمایه‎ گذاری و کمک به اخذ تأییدیه‎‌های داخلی و خارجی لازم برای محصولات و فناوری‎‌ها براساس درخواست صنایع است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا