کد خبر: 08040035149
اقتصادروزنامهصفحه یکگردشگری

نگرانی درباره هرج‌ومرج در فرودگاه‌های اروپایی با اجرایی شدن گواهی‌های سفر کرونا

گروه‌های نمایندگی بزرگترین خطوط هوایی و فرودگاه‌های اروپا درباره هرج و مرج و ایجاد صف‌های طولانی‌مدت هشدار داده‌اند، مگر اینکه کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند گواهی‌های دیجیتال COVID-19 را بهتر مدیریت و مسافران را قبل از ورود به فرودگاه‌ها بررسی کنند.

سیستم گواهی سفر دیجیتال COVID-19 اتحادیه اروپا قرار است از روز پنجشنبه اجرایی شود، اما گروه فرودگاه‌های ACI و ارگان‌های نمایندگی هواپیمایی A4E ، IATA و ERA در نامه‌ای به رهبران ملی اتحادیه اروپا نسبت به «بخش‎های نگران‌کننده رویکردهای این تصمیم» هشدار داده‌اند.

این گروه‌ها در نامه مشترکی که روز دوشنبه ارسال شده و نسخه‌ای از آن را رویترز مشاهده کرده است، اعلام کردند: «با افزایش ترافیک مسافران در هفته‌های آینده، خطر ایجاد هرج و مرج و شلوغی در فرودگاه‌های اروپا جدی است.»

این گواهینامه‌های دیجیتالی با هدف اعلام اینکه مسافران کاملاً واکسینه شده‌اند، یا به دلیل بهبودی از کوید ۱۹ ایمنی دارند یا جواب آزمایش منفی است، بوسیله کدهای QR طراحی شده‌ است.

این کدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از اول ژوئیه (فردا) برای مسافرت در سرتاسر اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیرند.

در این نامه گفته شده تنها راه جلوگیری از ایجاد صف و تأخیرهای زیاد در اوج فصل تابستان پیاده سازی سیستمی است که به موجب آن هم گواهی واکسیناسیون و هم فرم‌های مکان‌یابی مسافر قبل از ورود مسافر به فرودگاه به صورت از راه دور پردازش شود.

در این نامه آمده است که بررسی‌ها فقط باید در کشور مقصد و نه در هنگام ورود به فرودگاه مبدا صورت گیرد و دولت‌ها باید داده‌های سلامت را مدیریت و تجهیزات لازم را برای بررسی کدهای QR فراهم کنند.

مدیر کل گروه فرودگاه‌های ACI اروپا، الیویه ژانکووک، که یکی از امضا کنندگان نامه است، گفت: «مقابله با این افزایش هرج و مرج در فرودگاه‌ها یک چالش بی‌سابقه خواهد بود.»

رافائل شوارتزمن، معاون رئیس یاتای اتحادیه اروپا، دیگر امضاکننده نامه گفت: «مدت زمان بررسی‌های قبل از سفر در فرودگاه‌ها از ۱ تا ۱.۵ ساعت، دو برابر شده و به ۳ ساعت رسیده است.

او افزود، اگر هیچ تغییری در این وضع ایجاد نشود و ظرفیت پروازها به سطح قبل از همه گیری کرونا برگردد، از لحاظ نظری این زمان می تواند به ۵ یا حتی ۸ ساعت افزایش یابد که غیر قابل قبول است.

پیش از نشست کشورهای اروپایی در مورد گواهی دیجیتال در روز سه‌شنبه، کمیسیون اتحادیه اروپا راهنمایی برای کشورهای عضو صادر کرد که برخی از نگرانی‌ها را تشدید کرد. این راهنما چیز جدیدی نداشت و ترکیبی از ۱۰ روش مختلف چک کردن در فرودگاه‌ها بود که به وسیله کشورهای مختلف طراحی شده است و منجر به «تکرار غیرضروری اقدامات و در نتیجه ایجاد صف و ازدحام در فرودگاه‌ها» می شود.

توماس رینارت، مدیر عامل A4E گفت: «وضعی خطرناکی است. این تصمیم ناشی از سیاست‌های ملی هر کشور است و باعث تضعیف اعتماد مسافران خواهد شد.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا