کد خبر: 0507992746
انرژی

هر متر مکعب آب ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

 علی سیدزاده در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب با اشاره به میانگین مصرف آب به ازای هر نفر در کشور گفت: میانگین مصرف آب به ازای هر نفر ۱۵۰ تا ۱۵۵ لیتر است در حالی که این میزان در تهران ۱۷۰ تا ۱۸۰ لیتر است یعنی ۳۰ لیتر بیشتر از میانگین کشور است.

وی افزود: سرانه مصرف آب در بخش خانگی نیز در برخی از کشورها ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر است و تلاش ما نیز این است که سرانه مصرف آب در کشور ما نیز به ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر برای هر نفر برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور خاطرنشان کرد: استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران، کردستان، تهران، قزوین و البرز بیش از ۱۵۵ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر مصرف آب دارند که تهران و البرز در صدر آنها قرار دارند.

وی با اشاره به قیمت آب گفت: به طور میانگین هر متر مکعب آب ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک بطری آب آشامیدنی نیم لیتری در بازار با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد

سیدزاده ادامه داد: در تمام دنیا بحث تعرفه‌گذاری و قوانین بازدارنده مصرف آب است. بنابراین اخذ قیمت واقعی آب فقط به جهت دریافت پول بیشتر از مردم نیست بلکه هدف، مدیریت مصرف آب است.

وی تاکید کرد: قطره قطره آب ارزش بالایی دارد در حالی که مدیریت مصرف صورت نمی‌گیرد. آب باید جایگاه واقعی خود را در سبد خانوار پیدا کند حتی در برخی کشورها برای اینکه آب به جایگاه واقعی خود برسد پلیس آب ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: در بخش آب شهری سالانه ۶ میلیارد متر مکعب تولید صورت می‌گیرد و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنعت مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به بخش مصرف آب در بخش خانگی است بنابراین ۲۵ درصد آب بدون درآمد داریم که ۱۳ درصد این عدد هدررفت واقعی و مربوط به نشت آب از خطوط انتقال و سرریز مخازن است.

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا