کد خبر: 06020023863
جهانروزنامهصفحه یکمسئولیت های اجتماعی (کرونا)

وعده آمریکا برای ارسال مواد اولیه واکسن کرونا به هند

تولیدکنندگان آمریکایی واکسن به دولت بایدن هشدار داده‌اند که در اختیار گذاشتن فرمول‌های ساخت واکسن کرونا ممکن است، باعث شود که فناوری انحصاری آنان در اختیار چین و روسیه قرار بگیرد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت همانطور که هند در اوایل همه‌گیری به آنها کمک کرده است، واشنگتن تصمیم دارد در بحرانی که اخیرا هند با آن روبه‌رو شده است،  به دهلی‌نو کمک کند.

جو بایدن در یادداشت توئیتری با پیوست کردن بیانیه تماس تلفنی مشاور امنیت ملی خود با مشاور امنیت ملی هند، از این تصمیم خبر داده است.

به گزارش ایرنا، اوکه به خاطر تاخیر در ارسال پیام به هند مورد انتقاد قرار گرفته بود، افزود: همانطور که هند در حالی که بیمارستان‌های ما در اوایل بیماری همه‌گیری دچار مشکل شده بودند به ایالات متحده کمک ارسال کردند، ما مصمم هستیم که در زمان نیاز به هند کمک کنیم.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند گفت وگو و همدردی عمیق خود را با مردم هند در پی جهش اخیر موارد کووید-۱۹ ابراز کرد.

وی افزود: سالیوان همبستگی آمریکا با هند، دو کشور با بیشترین تعداد کووید-۱۹ در جهان، را تأیید کرد. همانطور که هند به ایالات متحده کمک کرد زیرا بیمارستان‌های ما در اوایل همه‌گیری دچار مشکل شدند، ایالات متحده مصمم است که در زمان نیاز به هند کمک کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: به همین منظور، ایالات متحده به طور شبانه‌روزی در تلاش است تا منابع و تجهیزات موجود را مستقر کند.

هورن اظهار کرد: ایالات متحده منابع ماده اولیه خاصی را که برای تولید واکسن کوویشیلد هند مورد نیاز فوری است، شناسایی کرده است که بلافاصله در دسترس هند قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به مشارکت بهداشتی هفت دهه بین ایالات متحده و هند از جمله نبرد با آبله، فلج اطفال و اچ آی وی، آنها تصمیم گرفتند که هند و ایالات متحده به طور مشترک به مبارزه با بیماری همه گیری کووید-۱۹ ادامه دهند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: به همین منظور، ایالات متحده به طور شبانه‌روزی در تلاش است تا منابع و تجهیزات موجود را مستقر کند.

هورن تاکید کرد: ایالات متحده منابع ماده اولیه خاصی را که برای تولید واکسن «کوویشیلد» هند مورد نیاز فوری است، شناسایی کرده است که بلافاصله در دسترس هند قرار گیرد. برای کمک به درمان بیماران کووید-۱۹ و محافظت از کارمندان بهداشت و درمان در هند، ایالات متحده منابع درمانی، کیت های آزمایش تشخیص سریع، ونتیلاتورها و تجهیزات محافظت شخصی (PPE) را شناسایی کرده است که بلافاصله در دسترس هند قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده همچنین به دنبال گزینه‌هایی برای تهیه فوری اکسیژن است. شرکت توسعه مالی ایالات متحده (DFC) بودجه‌ای را برای توسعه قابل توجه تولید اکسیژن و واکسن در هند تامین می‌کند تا حداقل ۱ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۲ تولید کند.

این در حالی است که یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در دفاع از محدودیت صادرات مواد خام تولید واکسن کرونا که باعث کند شدن برنامه واکسیناسیون هند شده است، گفته است که اولویت دولت بایدن پاسخگویی به نیازهای مردم ایالات متحده آمریکاست.

به گزارش عصر اقتصاد از مینت و فایننشال تایمز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا این کشور به واسطه درخواست هند، حاضر است تا محدودیت صادرات مواد خام تولید واکسن کرونا را رفع کند، گفت: «ایالات متحده آمریکا فعلا درگیر برنامه موثر، جاه‌طلبانه و تاکنون موفق واکسیناسیون مردم آمریکا بوده است.

او ادامه داد: «این پویش با موفقیت پیش می‌رود و ما آن را به چندین دلیل انجام می‌دهیم. اول آنکه ما یک مسئولیت ویژه نسبت به مردم آمریکا داریم. دلیل دوم این است که این کشور، یعنی آمریکا، کشوری است که بیش از هر کشور دیگری در سطح زمین از کرونا لطمه خورده است. بیش از ۵۵۰ هزار مرگ و ده‌ها میلیون ابتلا تنها در این کشور رخ داده است.»

به گفته او، واکسینه کردن آمریکایی‌ها نه تنها به نفع مردم آمریکا، که به نفع مردم باقی نقاط جهان نیز هست.

پرایس ادامه داد: «نکته‌ای که وزیر خارجه بارها بر آن تاکید کرده است این است که شیوع ویروس در یک نقطه، مردم را در هر نقطه‌ای از جهان تهدید می‌کند. بنابراین مادامی که ویروس به صورت غیرقابل کنترل در این کشور (ایالات متحده آمریکا) در حال گسترش است، ممکن است از مرزها خارج شده و باقی نقاط جهان سرایت کند.  این مساله تهدیدی نه فقط برای آمریکا که برای جهان است.»

او درباره کمک آمریکا به سایر نقاط جهان نیز گفت: « البته ما به اندازه توان کمک خواهیم کرد. اما به هر حال باید اولویت اول خود را نیز در نظر بگیریم.»

تولیدکنندگان واکسن به مقامات آمریکایی هشدار دادند که در اختیار گذاشتن فرمول‌های ساخت واکسن کرونا ممکن است، باعث شود که فناوری انحصاری آنان در اختیار چین و روسیه قرار بگیرد.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های داروسازی در جلسات مخفی با مقامات کاخ سفید، هشدار داده‌اند که بی توجهی به مالکیت معنوی واکسن‌های آمریکایی ممکن است باعث شود چین و روسیه از فناوری‌هایی مانند mRNA که در این واکسن‌ها استفاده شده است، بهره ببرند. این فناوری امید ساخت واکسن‌هایی برای سرطان و سکته قلبی در اینده را تقویت می‌کند.

تاکنون شرکت‌های نواکس، مدرنا و فایزر و همچنین کاخ سفید به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخی نداده‌اند. در ماه اکتبر،  پیشنهادی از سوی هند و آفریقای جنوبی در سازمان جهانی تجارت مطرح شد که بر اساس آن مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا به طور موقت لغو شده است تا سایر کشورهای جهان بتوانند نسبت به تولید واکسن‌های ژنریک اقدام کنند. تاکنون بیش از ۶۰ کشور جهان از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند، اما دولت ایالات متحده آمریکا که در زمان ترامپ مخالف این پیشنهاد بود، در زمان بایدن نیز هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده، اما اعلام کرده که آن را در دست بررسی دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا