کد خبر: 280103156402
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

پنج شنبه روز بدی بود!

موضع گیری تند فعالان بخش خصوصی نسبت به چهار روز تعطیلی در تجارت خارجی

اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته عنوان کرد که تصمیم گرفته شده نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی و در خلاف جهت شعار سال است.

به گزارش عصراقتصاد-بهارستان نشین ها در جریان اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کاری هفته را از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش داده اند. حالا روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه بوده و روزهای پنجشنبه و جمعه تعیین خواهند بود.

با این اقدام اگر چه بخشی از فرهنگ و عرف بازار کار متاثر از غرب قرار گرفته و عملا فرصت زندگی اجتماعی و در کنار خانواده بودن را فراهم کرده ولی در عمل بدون توجه به اصل موضوع یعنی افزایش بهره وری و کارایی بیشتر بنگاه ها بی توجهی شده است.

به گزارش عصر اقتصاد اساسا دو روز تعطیلی بر اساس تحقیقات انجام شده و افزایش کارایی نیروی انسانی ترویج یافته که در نهایت به نفع بهبود سوددهی بنگاه ها و در کل اقتصاد می شود اما این که تصمیم کمیسیون اجتماعی با وام گرفتن ناقص از این موضوع فرصت های تجارت خارجی را در هر هفته به تنها سه روز محدود کند، کاری اشتباه است از همین رو بخش خصوصی در قالب تشکلها ، راه اندازی کارزار و اظهار نظرات شخصی موضع گیری سختی را نسبت به این موضوع اتخاذ کرده و از دولت خواستار تجدید نظر شده اند.

نقص اکید شعار سال

به گزارش عصر اقتصاد در بخشی از بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمده است: اسباب نگرانی است که نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته بی توجه بوده اند.

تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دست یافتن به اهداف شعار سال خواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد.

در صورت تصویب تعطیلی پنج شنبه تعداد روزهایی که اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی ارتباطی ندارد به ۴ روز افزایش می یابد. این تصمیم در شرایط تحریمی زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که فعالان اقتصادی پیش از این خواهان تغییر تعطیلات به جمعه و شنبه بودند.

وقتی گوش شنوایی در مجلس وجود ندارد

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره گفته است: با وجود همه سعی و تلاش‌هایی که فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها درباره تغییر قانون تعطیلات انجام دادند و خواستار تعطیلی شنبه در تقویم به جای پنجشنبه شدند؛ متاسفانه آنچه کمیسیون اجتماعی مجلس تدوین و تصویب کرده تعطیلی پنجشنبه و جمعه است.

به گفته او، اعضای محترم کمیسیون استدلال کرده‌اند که نظر دولت هم تعطیلی پنجشنبه و جمعه است و احتمالاً ظرف چند روز آینده این موضوع به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری و تصویب نهایی می‌رود.

علی شریعتی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره گفته است: کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، چه در حوزه صادرات و واردات و چه در مباحث گردشگری و به عبارتی، افرادی که با خارج از کشور کار می‌کنند، به‌خصوص کسانی که در حوزه لجستیک و کشتیرانی هستند، یکی از مشکلات‌شان، وقفه‌ای است که بین تعطیلات دنیا (شنبه و یک‌شنبه) با پنج‌شنبه و جمعه می‌افتد.

به گفته او، همین حالا هم خیلی از شرکت‌های تجاری، روزهای پنج‌شنبه زمان کاری‌شان است، جمعه‌ها نیمه‌وقت و شنبه تعطیل کامل هستند. این اتفاقی است که در خیلی از شرکت‌های لجستیکی می‌افتد و این شرکت‌ها شیفت دارند و آنلاین هستند.

شریعتی متذکر شده است: البته یک بحث مربوط به ارتباط شرکت‌ها و ارتباط بخش خصوصی داخلی با بخش خصوصی خارجی است. یک بحث دیگر هم این است که این ارتباط با دنیا نیاز به یک‌سری زیرساخت‌هایی مثل گمرک، وزارتخانه‌ها، استانداردها، آزمایشگاه‌ها و… دارد.

تنها کشوری هستیم که پنج‌شنبه تعطیل است

او در ادامه با تاکید بر این‌که ما الان از دنیا عقب افتاده‌ایم، می‌گوید: اگر این تصمیم نهایی شود، ما تنها کشوری در دنیا خواهیم بود که پنج‌شنبه تعطیل است. کدام کشور در دنیا پنج‌شنبه‌ها تعطیل است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: ما در یک جامعه مسلمان هستیم. اما نکته این‌جاست که تمام کشورهای جهان اسلام را که نگاه کنید، برای هماهنگی با دنیا دارند تعطیلات خود را شنبه و یک‌شنبه می‌کنند. آن‌وقت ما آمدیم و می‌گوییم شنبه روز یهودی‌هاست. این چه ربطی دارد؟ مگر هر کسی رفت شنبه را تعطیل کرد، صهیونیست می‌شود؟

حذف ایران از تقویم کار جهانی

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی کشورمان نیز در شبکه ایکس در واکنش به تعطیلی پنجشنبه‌ها نوشته است: روز شنبه در همه کشورهای مسلمان جزو تعطیلات آخر هفته است. بیش از ۹۵ درصد از مسلمانان دنیا روز شنبه تعطیل هستند. حالا مجلس به دلیل اینکه یهودیان شنبه تعطیل هستند می‌خواهد پنجشنبه را تعطیل کند! ۸/۱ میلیارد مسلمان که شنبه تعطیل هستنند را نمی‌بینید، اما ۱۵ میلیون یهودی را می‌بینید!

هم اکنون در بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل هفته بوده و در بعضی کشورهای مسلمان، جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل تعیین شده‌اند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به دلیل همگام بودن با بقیه جهان، تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند.

یک صادرکننده نمونه در بخش کشاورزی که نخواست نامش فاش شود نیز به عصر اقتصاد گفته است: در شرایط تحریمی عملا محدود کردن زمان تجارت خارجی با این نوع تعطیلی ها به همراه اختلاف ساعات در کشورهای مختلف ، نه تنها کار تجارت را سخت تر می کند که بازگشت ارز و مراودات مالی را هم هزینه برتر میکند، حتی اگر گفته شود که بانک ها پنج شنبه ها تعطیل نیستند!

این کارشناس گفته است: پشت سر هر تغییری و ایجاد رفاه اضافه ای برای نیروی انسانی فلسفه ای وجود دارد و افزایش تعطیلات به دو روز هم از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس مسلمات علم اقتصاد که در صفحات اول کتاب مقدمات علم اقتصاد آمده همه می دانیم که تجارت رفاه بیشتر ایجاد می کند و ما با تقلید ناقص از تعطیلی دو روز در هفته فرصت زمانی تجارت خارجی را محدود می کنیم.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی هم گفته که تبعات این تصمیم در مورد کالاهای مصرفی بسیار بالا است. یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات بود. اگر بخواهیم در کشور رونق صادراتی داشته باشد باید با تقویم کار جهانی هماهنگ باشیم، اما تصمیم مجلس رسما ما را از تقویم کار جهانی حذف می‌کند.

مکاتبات اتاق های بازرگانی با مراجع قم

البته فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا جلو این اتفاق نامیمون را بگیرند. به همین دلیل اتاق تهران برای تبیین خواسته بخش خصوصی نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌هایی را با بخش های مختلف داشته و به ۱۰ تن از مراجع نامه نوشته و تحلیل‌های خود را ارائه داده است. رئیس مجلس نیز در جلسه‌ای مشترک اعلام کرد که مکاتباتی هم از ناحیه مجلس با مراجع انجام گرفته است.

نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفته که ما پیگیری‌های خود را از طریق شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر مقام معظم رهبری ادامه خواهیم داد.

راه اندازی کارزار از سوی فعالان اقتصادی

علاوه بر این کارزاری برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه از روز گذشته آغاز و تا لحظه تنظیم گزارش در روز گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر آن را امضا کردند. در متن این کارزار آمده است: هم اکنون در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا تعطیلات هفتگی شامل روزهای شنبه و یکشنبه بوده که در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران ایام کاری مشترک با دنیا سه روز در هفته کاهش و التبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تبعات جبران ناپذیری بر تولید ناخالص داخلی تجارت خارجی و برخی از ارکان توسعه پایدار در کشور منتج خواهد شد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا