کد خبر: 070303160964
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنمدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازنران مطرح کرد:

تولید ۱۵۰میلیون جلد کتاب ۱۴.۵ میلیون دانش آموز از کاغذ ایرانی /نحوه رفع تعهدات ارزی مانع صادرات

زینب غضنفری

نشست خبری امید نیک نژاد، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران امروز دوشنبه ۷خرداد در این شرکت برگزار شد.

به گزارش عصر اقتصاد، در ابتدای این نشست امید نیک‌نژاد با توجه به سانحه بالگرد رئیس جمهوری که هفته گذشته اتفاق افتاد اذعان داشت :پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه امسال بود که مجموعه ما میزبان شهید جمهور بود، ایشان بازدید ۲ ساعت از قسمت‌های مختلف کارخانه داشتند که از خود یادگاری گذاشتند.

وی افزود: واحد صنعتی ما مدیون خدمات ویژه شهید آیت‌الله رئیسی است، ایشان زمانی که در قوه قضاییه بود در سال ۱۳۹۹ بازدید از این کارخانه داشتند که یک خط تولید تعطیل بود که از زمانی که به ریاست قوه مجریه رسیدند نگاه ویژه‌ای به این واحد داشتند به گونه‌ای که خط تولید تعطیل و راکد شده، احیا شد و اکنون به خودکفایی رسید.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها این بود برای کتاب‌های درسی کلیه مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان در سال گذشته، ۷۰ درصد از تولیدات این کارخانه بود و برای کتاب‌های درسی امسال، صد درصد از تولید داخل استفاده شد.

به گفته وی، ۱۵۰ میلیون جلد کتاب ۱۴.۵میلیون دانش آموز از کاغذ ایرانی تولید می‌شود که این امر منجر به جلوگیری از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز شد.

نیک نژاد گفت :در سال ۸۹ کاغذ قابل استفاده ما از میزان تولیدات حدود ۸۱ درصد بود والان به ۹۴ درصد رسیده است که تقریبا ۱۳درصد وضعیت کیفی کاغذ های ما نسبت به گذشته بهتر شده است .

امید نیک نژاد

نیک نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار عصر اقتصاد در مورد صادرات این شرکت گفت : با توجه به اینکه کشور ما به کاغذ احتیاج دارد و صادرات آن ممنوع است اما در سال ۱۴۰۱سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات مقوا و انواع کاغذ کنگره ای را برای کشور عراق داشته ایم که کشور عراق برای ما بازار خوبی بود.و درسال ۱۴۰۲ به واسطه نحوه رفع تعهد ارزی که مشکلاتی برای ما ایجاد کرد و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و صادرات کاغذهای ارزان کشورهای همسایه ،حجم صادرات مابه ۳۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

نیک نژاد در پاسخ سوال بعدی عصر اقتصاد که در مورد نوسازی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی بود گفت: تجهیزات ما سال ها با مشکلات و تحریم رو به رو بوده که باتلاش همکاران نوسازی و تجهیزات درست شده و ظرفیت اورهال ما را تا ۲۰ درصد افزایش داده و کیفت را بهتر خواهد کرد.ا

وی ادامه داد: دومین طرح نوسازی تجهیزات در تولید مقوا داریم که به عنوان تنها واحد تولیدی صنعتی در ایران و معدود واحدهای صنعتی در خاورمیانه هستیم که درصدی از چوب هم در تولید مقوا استفاده میکنیم و با توجه به کمبود چوب در کشور ،برنامه ریزی شده که به صورت صد در صدی از ضایعات بتوانیم تولید مقوا داشته باشیم که در حال حاضر با سرمایه گذاری حدود۳ میلیون دلاری، که کارهای اولیه آن انجام شده است و نیاز ما به چوب کاهش پیدا خواهد کرد ونیاز به چوب را در تولید کاغذ تحریر احتیاج خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکاغذ در کشور و تولید مشترک در خاورمیانه است که در ۲ خط تولید است ومحصولات شامل کاغذ تحریر و کاغذ کنگره ای است گفت: این مجموعه تنها تولیدکننده چاپ کاغذ تحریر با ظرفیت ۷۰ هزار تنی و ماشین‌آلاتی که در سال ۷۶به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در این مجموعه صنعتی در ۴۰۰ هکتار قرار دارند .

نیک‌نژاد عنوان داشت: در سال ۱۳۹۹ کل تولید و چاپ تحریر در این مجموعه چهار هزار و ۵۰۰ تن بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۱به عدد۴۵ هزارتن و در سال ۱۴۰۲به ۴۷ هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید افزایش یافته و اکنون شاهد رشد ۱۰ برابری با افزایش ۸۰۰ درصدی در تولید و چاپ تحریر در دوسال گذشته هستیم که این روند اتفاق افتاد.

نشست خبری امید نیک نژاد
امید نیک نژاد

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به بی‌توجهی دولت‌های گذشته نسبت به تولید کاغذ گفت: در نمایشگاه سال گذشته رهبر معظم بر تولید کاغذ تاکید کردند که اکنون شاهد رشد آن هستیم این در حالی است که این امر در دولت‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود.

وی ادامه داد: تاسال۹۶ برای تامین مواد اولیه کاغذ، برداشت چوب از جنگل های شمال را داشتیم و این روند از سال ۹۶ ممنوع شدو در حال حاضر از مواد زراعت چوب برای تولید کاغذ استفاده میکنیم.

نیک‌نژاد با اشاره به اینکه کاغذها دارای سیب سلامت هستند گفت: از نظر بهداشتی هیچ مشکلی برای دانش‌آموزان ندارند ومواد اولیه آن آب اکسیژنه است که برای دانش آموزان خطری ایجاد نمی کند.

وی عنوان کرد: کیفیت کاغذ هم رشد چند برابری در کنار تولید داشته است ضمن اینکه ۳۳۰ ناشر از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران درمورد واردات گفت: واردات حداقلی چوپ از روسیه هم داریم، ۱۰ درصد از نیازمان به چوپ را تا پایان سال ۱۴۰۲ که ۱۸ تن از ۱۸۰ هزار تن چوب بوده را از روسیه وارد کرده ایم. واردات چوب به صرفه است، اما یک محدودیتی هایی وضع شده که کار را مشکل کرده است.

نیک نژاد ادامه داد : کشورهایی مانند روسیه، فنلاند و برزیل زراعت چوب و صادرات چوب دارند و زراعت چوب یکی از نکات مغفول در کشور ما است که بسیار می تواند درآمدزا باشد، باید فرهنگ سازی شود تا در حاشیه مزارع و زمین های بلااستفاده این اتفاق بیفتد. درختی مانند صنوبر در حدود چهار تا پنج سال به بار می نشیند و هر کیلو از آن بیش از ۸ هزار تومان قیمت دارد.

وی با بیان این که از درخت های غیرمثمر برای تولید کاغذ استفاده می شود، گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح سه ساله است و یک الزام بین المللی است، با توجه به زمین های بلااستفاده موجود و گونه های قابل کشت در کشور این کار قابل انجام است و چوب و کاغذ و مازندران هم در این طرح مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران در مورد محدودیت های انرژی برای صنعت کاغذ نیز گفت: محدودیت مصرف انرژی به تولید کاغذ ضربه زده و باعث شده یک خط تولید در سه ماه تابستان متوقف و ۲۰ هزار تن از ظرفیت تولیدی ما کم شود. در سه ماهه زمستان هم قطع گاز داریم که از سوخت های جایگزین استفاده می کنیم که این هزینه تولید را برای ما بالا می برد. اگر محدودیت مصرف انرژی برداشته شود، برنامه تولیدی کاغذ تحریری ما در شرکت ۵۰ هزار تن است.

نیک نژاد در مورد تولید کاغذ روزنامه نیز گفت: تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه هستیم، اما به دلیل این که نیاز به تولید کاغذ کتاب های درسی است بر این بخش متمرکز شده ایم، به همین دلیل تولید کاغذ روزنامه محدود است و از ۷۰۰ تن به ۲۰۰ تن رسیده ایت و در اختیار رسانه های محلی در استان مازندران قرار می گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا