کد خبر: 250701104933
جهانروزنامه

صندوق بین المللی پول: دلار قوی آمریکا دردسرساز است

ترجمه: سلیم حیدری

این سازمان مالی جهانی نشان می دهد که افزایش ارزش پول ایالات متحده، مبارزه سایر کشورها با تورم فزاینده را سخت تر می کند.

صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرد، در حالی که کشورهای سراسر جهان برای کاهش تورم فزاینده خود تلاش می کنند، تضعیف ارز آنها نسبت به دلار آمریکا این مبارزه را سخت تر کرده است.

در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، صندوق بین المللی پول توضیح داد که کشورها چگونه باید به دلار قوی واکنش نشان دهند.

این نشان می دهد که دلار آمریکا در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۰ قرار دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ درصد در برابر ین ژاپن، ۱۳ درصد در برابر یورو و ۶ درصد در برابر ارزهای بازارهای نوظهور افزایش یافته است.

این ارگان وام دهنده نوشت: “چنین تقویت شدید دلار در عرض چند ماه، با توجه به تسلط دلار در تجارت و امور مالی بین المللی، پیامدهای کلان اقتصادی قابل توجهی برای تقریباً همه کشورها دارد.”

همچنین نشان داد که در حالی که سهم ایالات متحده در صادرات کالاهای جهانی از سال ۲۰۰۰ از ۱۲ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است، سهم دلار در صادرات جهانی حدود ۴۰ درصد بوده است. “به طور متوسط، انتقال تخمینی افزایش ۱۰ درصدی دلار به تورم ۱ درصد است.

چنین فشارهایی به‌ویژه در بازارهای نوظهور شدید است، که نشان‌دهنده وابستگی بیشتر به واردات و سهم بیشتری از واردات با فاکتور دلاری در مقایسه با اقتصادهای پیشرفته است.”

بر اساس این گزارش، تقریباً نیمی از کل وام های فرامرزی و اوراق بدهی بین المللی به دلار آمریکا است. در حالی که دولت‌های بازارهای نوظهور در پرداخت بدهی با ارز خودشان پیشرفت کرده‌اند، بخش‌های خصوصی آن‌ها هنوز سطوح بالایی از بدهی‌های دلاری دارند

صندوق بین المللی پول گفت: “با افزایش نرخ‌های بهره جهانی، شرایط مالی برای بسیاری از کشورها به میزان قابل توجهی سخت تر شده است. دلار قوی‌تر تنها این فشارها را تشدید می‌کند، به‌ویژه برای برخی از بازارهای نوظهور و بسیاری از کشورهای کم‌درآمد که در حال حاضر در معرض خطر بالای مشکلات ناشی از بدهی های خود قرار دارند.”

این گزارش پیشنهاد می کند که واکنش مناسب سیاستی این است که اجازه دهیم نرخ ارز تعدیل شود و در عین حال از سیاست پولی برای حفظ تورم نزدیک به هدف استفاده شود.

قیمت بالاتر کالاهای وارداتی به تعدیل لازم برای شوک های اساسی کمک می کند زیرا واردات را کاهش می دهد،

که به نوبه خود به کاهش انباشت بدهی خارجی کمک می کند. سیاست های مالی باید برای حمایت از آسیب پذیرترین قشر بدون به خطر انداختن اهداف تورمی استفاده شود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا