کد خبر: 190202126764
اقتصاداقتصاد کلانراه و مسکنصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ طرح جامع حمل و نقل ناجی شبکه هوایی می شود؟ 

گروه اقتصاد-طی سال های گذشته، طرح‌های توسعه ای متعددی در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به صورت ازهم گسیخته و بدون لحاظ کردن ماهیت شبکه‌ای موضوع حمل ونقل، به صورت جزیره‌ای تصویب و به موقع اجرا گذاشته شده اند.

این طرح ها هرچند از نگاه مقطعی منافعی را برای برخی از بخش ها ایجاد خواهند کرد، اما به دلیل عدم یکپارچگی با کل شبکه حمل ونقل کشور، هزینه فرصتی که برای کل کشور و چه بسا برای همان بخش ها ایجاد می کنند، می تواند بسیار بیشتر از منافع حاصل از پیاده سازی آنها باشد.

از این رو، لازم است تغییر نگرشی در بین مسئولان دخیل در تصمیمات حمل‌ونقلی کشور مبنی بر توجه به عدم النفع‌های ناشی از استفاده نکردن از ابزارهای تخصصی برنامه‌ریزی حمل ونقل (ازجمله مدل برنامه ریزی حمل ونقل که امکان شبکه‌ای و یکپارچه دیدن کل سیستم حمل‌ونقل را فراهم می‌کند) صورت پذیرد.

تکیه بر اولویت تعیین شده پروژه‌ها با استفاده از طرح جامع حمل‌ونقل کشور در زمان تصویب و تخصیص اعتبارات یکی از اقدامات اساسی در این زمینه است.

وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی شبکه بهینه هر شیوه توسط نهادهای تابعه مربوطه خود در مجموعه وزارت راه‏ و شهرسازی در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور، اظهار کرد: فاز دوم طراحی شبکه بهینه هوایی کشور و نیازمندی‏‌های آتی آن در مرحله نهایی قرار دارد.

وی افزود: فاز دوم طراحی شبکه بهینه هوایی کشور با مشارکت سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‏‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده و نتایج نهایی طرح هم اکنون حاصل شده و در مرحله تصویب در مراجع ذیربط در این خصوص است.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: در ادامه در فاز سوم و نهایی، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تجمیع، تلفیق و یکپارچه سازی شبکه بهینه کلیه شیوه‏‌ها و تدوین سند راهبردی حمل و نقل کشور را در قالب طرح جامع بر مبنای افق ۱۴۱۴ مبتنی بر اسناد بالادستی بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به وسعت کشور، فاصله مراکز مهم جمعیتی و اقتصادی از یکدیگر و تنوع اهداف سفر به ویژه سفرهای زیارتی از جمله سفرهای حج، عتبات عالیات و مشهد مقدس، حمل‌‏ونقل هوایی به عنوان یکی از شیوه‏‌های مهم و مورد اقبال کاربران به شمار می‌آید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا