کد خبر: 290202127629
انرژیتولید و بازرگانیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ چرا قاچاق سوخت جذاب است؟ 

گروه انرژی- شدت مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، به دلیل وجود صنایع انرژی بر در کشور، مصرف انرژی توسط صنایع بیش از ۳۵ درصد متوسط جهانی است.

جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت:  حوزه حمل و نقل از سال ۸۶ که ساماندهی مصرف سوخت انجام شد، کل ناوگان سبک ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو بود. با توجه به اینکه سالیانه یک میلیون خودرو اضافه شده، اکنون ۲۳ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون لیتری بنزین را تجربه می کنیم، گفت: با توجه به قیمت پایین انواع سوخت در کشور و با احتساب هزینه انتقال و توزیع، اکنون قیمت تمام شده از قیمت عرضه بیشتر است.

سالاری با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است، ادامه داد: باید با سیاست های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.

قاچاق سوخت از مشکلاتی است که در حال حاضر گریبان اقتصاد کشورمان را گرفته است با کاهش ارزش پول ملی برخی از اشخاص انگیزه پیدا می کنند به علت قوی تر بودن ارزهای خارجی، سوخت را از جمله بنزین و گازوئیل را به خارج از کشور قاچاق نمایند و از مابه التفاوت قیمت تمام شده سوخت در داخل کشور و قیمت فروش آن در خارج از کشور سود به دست می آورند این امر باعث می شود که به اقتصاد ملی آسیب وارد شود و زمینه برای اختلال در اقتصاد فراهم گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا