کد خبر: 170402132144
انرژیجهانروزنامه

کاهش تولید نفت و گاز “خطرناک” خواهد بود

ترجمه: سلیم حیدری

مدیر عامل شرکت شل، وائل ساوان (Wael Sawan) ادعا کرده است که جهان هنوز “به شدت” به هیدروکربن نیاز دارد.

وائل ساوان، مدیرعامل غول انرژی بریتانیایی شل، از وابستگی به نفت و گاز دفاع کرد و مدعی شد که کاهش تولید هیدروکربن‌ها “خطرناک و غیرمسئولانه” خواهد بود.

ساوان در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در روز پنج‌شنبه، استدلال کرد که جهان هنوز «به شدت به نفت و گاز نیاز دارد» و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر آنقدر سریع اتفاق نمی‌افتد که جایگزین آن‌ها شود.

سال گذشته، کمیسیون اروپا از اتحادیه اروپا خواست تا برای پایان دادن به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه، روی آوردن به انرژی سبز را سرعت بخشد. تلاش برای کنار گذاشتن سوخت ارزان روسیه باعث افزایش قیمت انرژی شد و به بحران شدید هزینه های زندگی در سراسر بلوک کمک کرد.

ساوان ادعا کرد که کاهش تولید سوخت فسیلی با محدود کردن عرضه جهانی انرژی و بالا بردن قبوض در مواجهه با تقاضای رو به رشد چین و هوای سرد در اروپا، خطر بدتر شدن رکود اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

شل (Shell) توسط فعالان آب و هوا مورد انتقاد قرار گرفته است و پروفسور امیلی شاکبورگ، دانشمند تغییرات اقلیم در دانشگاه کمبریج، می گوید که این شرکت باید بر تسریع گذار سبز تمرکز کند «به جای اینکه با طولانی کردن استفاده ما از نفت و گاز بخواهد به آسیب پذیرترین افراد جامعه به بهترین نحو خدمت کند.»

آنتونیو گوترش، رئیس سازمان ملل متحد اخیراً سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز را «جنون اقتصادی، اخلاقی» توصیف کرد.

ساوان در توضیح این اظهارات تاکید کرد که “آنچه خطرناک و غیرمسئولانه است، کاهش تولید نفت و گاز است، همانطور که سال گذشته شاهد بودیم، قیمت ها ممکن است دوباره شروع به افزایش کند.”

او اظهار داشت که عجله اتحادیه اروپا برای جایگزینی انرژی روسیه در سال گذشته (که شامل جنون خرید گاز طبیعی مایع بود) به جنگ در بازار دامن زد و کشورهای فقیرتری مانند پاکستان و بنگلادش را از گاز طبیعی مایع LNG محروم کرد.

ساوان گفت: «آنها LNG را از آن کشورها بردند و کودکان مجبور بودند در زیر نور شمع کار و تحصیل کنند. اگر می‌خواهیم یک انتقال داشته باشیم، باید یک انتقال عادلانه باشد که فقط برای بخشی از جهان کارساز نباشد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اخیراً پیش‌بینی کرده است که نفت برای آینده قابل پیش‌بینی غیرقابل جایگزین خواهد ماند و اشتهای جهان برای نفت خام تا سال ۲۰۴۵ به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا