کد خبر: 170502134857
راه و مسکنروزنامه

تفاهم‌نامه‌های ریلی اجرایی نشد

به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،  یکی از مشکلات ریلی تفاهمنامه ها بوده که به دلایلی اجرایی نشده است.

بر اساس قانون باید سهم حمل و نقل ریلی مسافری و باری به ترتیب به ۲۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد. اما در عمل این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل عدم تحقق این اهداف عدم پرداخت سهم یک درصدی حوزه ریلی از محل فروش نفت بوده است.

به گزارش عصراقتصاد، سیدمیعاد صالحی در نشست خبری درباره وضعیت قطارهای حومه‌ای و مطالبات ادعایی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا از راه آهن، اظهار کرد: شرکت رجا حدود ۱۳ سال قبل خصوصی‌سازی شد که هنوز تبعات منفی آن باقی مانده است.

وی با تاکید بر این‌که موافق واگذاری شرکت‌ها در قالب خصوصی‌سازی هستم اما به اهل آن، ادامه داد: واگذاری به نااهل شرکت‌ها را به فنا می‌دهد. ما موافق خصوصی‌سازی درست هستیم.

وی با یادآوری این‌که در فرآیند خصوصی‌سازی دو اتفاق ناگوار افتاد، گفت: یکی اختصاصی‌سازی بود و دیگری خصولتی‌سازی. در اختصاصی‌سازی فردی که یکی از مدیران راه‌آهن بوده زمانی که رفت بدون پرداخت یک ریال ۱۰۰۰ واگن را به اسم خصوصی‌سازی با خودش برد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که در خصوصی‌سازی، افراد یا سازمانها باید علاوه بر این‌که صلاحیت داشته باشند بایستی به حوزه (مثلا ریلی) علاقه‌مند باشند، اضافه کرد:‌راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای این افراد و سازمان‌ها فرش قرمز پهن خواهد کرد.

صالحی با اشاره به این‌که از همان روز اول تامین اجتماعی هیچ علاقه‌ای به برداشتن شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نداشت و با اجبار این کار پیش رفت، تصریح کرد:‌ بنده در دولت کنونی بارها با وزر سابق کار، سرپرست و وزیر کنونی این وزارتخانه مکاتبه و اعلام کرده‌ام اگر رجا را می‌خواهید باید به آن تزریق نقدینگی داشته باشید اگر هم آنرا نمی‌خواهید به آنکه آنرا می‌خواهد واگذارش کنید.

وی با بیان این‌که حدود ۵۰ درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاست، گفت: با ‌آنکه وزارت کار (تامین اجتماعی) اعلام کرده شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا برای آنها اولویت صدم هم نیست اما این شرکت برای راه آهن اولویت اول است.

وی  با یادآوری این‌که خصوصی‌سازی تراورس ۷۰۰۰ نفر را به خاک سیاه نشاند، اظهار کرد: خصوصی‌سازی‌ها بلای جان راه‌آهن شده است.

وی همچنین با اعلام این‌که شرکت ریلی رجا ۷ سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده از بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت به راه‌آهن خبر داد و گفت: علاوه بر این‌ رجا اجاره لکوموتیوها را هم نمی‌دهد. از وزارت کار خواهش می‌کنیم به این معضل رسیدگی کنند.

صالحی همچنین با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ با انباشت بدهی، تمدن تعمیرات، بهسازی خطوط و… مواجه شدیم، اظهار کرد: مجموعه‌ای را تحویل گرفتیم که دچار عقب ماندگی و به استضعاف کشیده شده بود.

وی افزود: یکی از مشکلات ریلی تفاهمنامه ها بوده که به دلایلی اجرایی نشده است. نمی خواهم سر مال بزنم و بگویم ویرانه ای را تحویل گرفتیم.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید سهم حمل و نقل ریلی مسافری و باری به ترتیب به ۲۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد. اما در عمل این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل عدم تحقق این اهداف عدم پرداخت سهم یک درصدی حوزه ریلی از محل فروش نفت بوده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی این را پیگیری کرده اما سازمان برنامه و بودجه آنرا حذف کرده است، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ باید حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه ریلی از محل فروش نفت پرداخت می شد که دولت دوازدهم این کار را انجام نداد.

صالحی با یادآوری اینکه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت بدهی عدم تعمیرات داشتیم، اضافه کرد: راه آهن ۲۴ هزار نفر پرسنل دارد که حقوق آنها را به صورت مستقیم پرداخت می کند. از این تعداد ۱۱ هزار نفر عملیاتی کیلومتراژ و انگیزشی هستند.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جابجایی مسافر با رشد ۱۳ درصدی به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد:سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ نیز جابجایی مسافر از طریق شبکه ریلی ۴۳ درصد رشد داشت.

وی همچنین از کاهش ۴۳ درصدی حوادث ریلی در ۴ ماه امسال خبر داد و با بیان اینکه در سال گذشته تعداد لکوموتیو ۴۸ درصد رشد داشته است، گفت: ۱۰۸۱ دستگاه لکوموتیو سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۹۸ دستگاه افزایش یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهاتر نفت، اظهار کرد: یکسال و نیم قبل در حوزه ناوگان و ساخت خطوط ریلی اول و دوم موضوع را پیش می بریم. از سازمان برنامه انتظار داریم در دوره جدید، تعهدات قبل را در این زمینه اجرا کند.

صالحی با بیان اینکه ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس در ناوگان ریلی داشتیم، گفت: از این تعداد ۸۲ دستگاه تحویل بنده شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا