کد خبر: 081202152907
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

هشدار به مالکان محصولات شرکت کرمان موتور؛ چالش کیفیت رنگ، خدمات پس از فروش و تامین قطعه وجود دارد

این روزها کرمان موتور با شوآف فراوان در تلاش برای فروش بیشتر محصولات بنزینی، برقی و وارداتی خود است.

به گزارش عصر اقتصاد، این درحالی است که شیب کیفی محصولات این خودروساز به جای مسیر صعودی روند نزولی دارد، هرچند که این موضوع فقط منوط خودرو نمی شود؛ چرا که اخیرا چالش های کیفی این خودروساز به ارائه خدمات پس از فروش و کیفیت رنگ نیز رسیده است.

شاید زمان آن رسیده که وزارت صمت با تشکیل یک تیم مستقل به جای شرکت ISQI اقدام به بررسی غیر جانبدارانه از روند کیفی محصولات خودروسازان به ویژه کرمان موتور داشته باشد؛ چرا که هنوز با گذشت سه دهه از فعالیت این شرکت چالش های رنگ بدنه مورد تایید کارشناسان نیست، در ادامه به برخی از چالش های این خودروساز برای مشتریان خواهیم پرداخت؛

پیش از تحویل کارشناسی رنگ کنید

برخی از خودروهای چینی مونتاژ داخل چالش کیفیت رنگ بدنه دارند، این چالش در محصولات شرکت کرمان موتور بیشتر از سایر مونتاژ کنندگان مشهود است.

شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که سالن رنگ بدنه این خودروساز مشکلات کیفی در روند تولید دارد، بنابراین به تمام مشتریان محصولات مونتاژی کرمان موتور توصیه می شود که پیش از تحویل خودرو صفر کیلومتر، یک کارشناس رنگ و بدنه برای بررسی کیفیت رنگ خودرو به همراه داشته باشید.

چرا که بیشتر مشتیریان خودروهای کرمان موتور به دلیل وجود «آب رنگ» روی بدنه محصولات این خودروساز اقدام به مرجوع خودرو جهت تعمیر چالش کیفی کردند.

متاسفانه برخی از خودروسازان بخش خصوصی در کشور نتوانستند خطوط رنگ منطبق با استانداردهای جهانی برای مونتاژ محصولات خود تامین کنند، از سوی شرکای چینی آن ها نیز حاضر به تامین این مورد در کشور نیستند.

بنابراین از وزارت صمت باید سوال کرد که چرا خودروسازانی مانند شرکت کرمان موتور اقدام به توسعه و بهبود خطوط رنگ خود نمی کند؟ آیا برنامه ای برای توسعه خودروسازان در این وزارتخانه تدوین شده است؟

خواب خودرو در نمایندگی های کرمان موتور به ۲ماه رسید

شرکت های خودروساز بخش خصوصی عمدتا در تامین قطعات برای خدمات پس از فروش به دلیل کمبود نقدینگی چالش های دارند، اما ظاهرا این چالش در شرکت کرمان موتور در حال تبدیل به یک بحران برای مالکان خودروها است.

شنیده ها حاکی از آن است که خودروی مانند جک اس ۵ که به عنوان محصول موفق کرمان موتور در بازار شناخته می شود، علیرغم حضور دراز مدت خود نسبت به سایر محصولات این شرکت هنوز ضعف عملکرد گیربکس اتوماتیک دارد.

مالکان خودرو نامبرده در استان های تهران و شیراژ برای تعمیر گیربکس اتوماتیک گاها تا ۲ ماه منتظر تامین قطعه در نمایندگی های کرمان موتور می مانند، بنابراین باید در عرضه خدمات پس از فروش مناسب این شرکت کمی تامل کرد که چرا تامین قطعه مدت زمان ۲ ماهه نیاز دارد؟ آیا شرایط تحریمی، عدم تعامل مناسب شرکای تجاری یافقدان نقدینگی این معضلات را ایجاد می کند؟

خودروهای وارداتی کرمان معضل قطعات پلاستکی و لاستیکی دارند

کرمان موتور را می توان نماینده غیر رسمی هیوندای در شرایط فعلی در بازار کشور معرفی کرد، این خودروساز در سال های گذشته از برند هیوندای خودروهای به کشور وارد کرده بود که به دلیل ممنوعیت واردات یا فرآیند طولانی تشریفات گمرکی مدت زمان زیادی را در انبارهای گمرکات کشور دپو شده بودند.

باتوجه به اینکه پارکینگ های گمرکات کشور محل مناسب برای نگهداری از خودروها ندارد، عمده هیوندای های وارداتی توسط این شرکت معضل لاستیک و قطعات پلاستیکی دارد. بیشتر قطعات پلاستیکی این خودرو ها به دلیل تابش نور آفتاب دفرمه شده و کرمان موتور حاضر به پذیرش تعویض این قطعات نیست.

از سوی رنگ بدنه این محصولات به دلیل تابش بیش از حد نور آفتاب یا وزش باد، دچار تنزل کیفیت شدند. بنابراین متقاضایان خودروهای هیوندای باید نسبت به خط و خش یا افت کیفیت رنگ بدنه خودروهای وارداتی کرمان موتور آمادگی افت قیمت در بازار آزاد را داشته باشند.

باتوجه به اینکه مدتی خودروهای هیوندای در خطوط تولید کرمان موتور مونتاژ می شد و سابقا این خودروساز اقدام به مونتاژ فولکس واگن گل کرده بود، انتظار وجود کیفیت به مراتب بیشتر از سایر مونتاژ کاران از این خودروساز با در نظر داشتن تجارب مذکور وجود دارد. اما شاهد هستیم که خودروسازان از بنگاه صنعتی تبدیل به بنگاه صرف اقتصادی شدند.

شاید در نگاه نخست این مورد یک مزیت اقتصادی برای سهامداران این مجموعه ها باشد، اما در نگاهی عمیق تر نشان می دهد که خودروسازان بخش خصوصی که مشهور به مونتاژ کاران هستند، هنوز به معنای حقیقی خودروساز نشدند. فقدان پلتفرم و عدم استفاده از زنجیره تامین داخلی برای تولید خودرو را می توان دلیل اصلی این موضوع اعلام کرد.

هرچند کرمان موتور مدعی خرید پلتفرم جک جی ۴ از شرکت خودروسازی جک است، اما این سوال در خصوص پلتفرم این محصول وجود دارد که آیا کرمان موتور می تواند تغییرات مورد نظر را روی این محصول ایجاد کند؟ در صورت پاسخ مثبت، چرا کرمان موتور جی ۴ را فقط فیس لیفت کرد و بر پایه این پلتفرم یک خودرو جدید طراحی نکرد؟ آیا هزینه های طراحی مانع از این اقدام شد یا محدودیت های تجاری برای این مساله هنوز وجود دارد؟

در پایان باید اشاره داشت که این رسانه آماده بازدید و تهیه گزارش در خصوص موارد مذکور در این گزارش است تا ابهامات و شنیده های جاده مخصوص مورد بررسی قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا