کد خبر: 310403166919
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدننمایشگاه تحول صنعت خودرو در تصرف چینی ها؛

نمایش وزیر با تحمیل مالی به خودروسازان!

امید محمدی

سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حاشیه های فراوانی کار خود را در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز کرد. نمایشگاه که تکرار محصولات قدیمی یا معرفی شده توام با شوآف جهت ابقا و تداوم عمر کاری برخی از مدیران وزارت صمت بود‌.

عصر اقتصاد: در نمایشگاه تحول صنعت خودرو زمزمه های در مورد دیدار عباس علی آبادی وزیر صمت با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب شنیده می شد. ظاهرا پزشکیان برای ساماندهی صنعت خودرو و تغییر برخی از معاونین وزارت صمت چالش اساسی در دولت خود خواهد داشت، در ادامه به بررسی عملکرد نمایشگاه تحول صنعت خودرو خواهیم پرداخت؛

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، خودروسازان بزرگی مانند گروه صنعتی ایران خودرو، آرین پارس موتور و عمده شرکت های واردکننده علی رغم داشتن دستاوردهای فنی و محصولات جدید در این نمایشگاه حضور نیافتند

تبلیغ از جیب خودروسازان

عباس علی آبادی به عنوان سکان دار وزارت صمت در زمان بازدید از سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو و با حضور در غرفه یک خودروسازی، اعلام کرد: 《نمایشگاه تحول صنعت خودرو تنها هدفش این نیست که تحولات خودروهای داخلی را فقط نشان دهد. این رویداد تلاش می کند تحولات جهانی را هم برای خودروسازان داخلی در راستای تحول و هم برای مردم به عنوان مطالبه به نمایش در بیاورد.》 باتوجه به حضور خودروهای چینی یا مونتاژ چین در نمایشگاه مذکور، منظور وزیر صمت از تحولات جهانی، نمایش دستاوردهای خودروسازان چین است.

خطر چینی سازی صنعت خودرو با سیاستگذاری صنعتی عباس علی آبادی اگر تداوم یابد، سرمایه های ملی صنایع خودروسازی زیر سوال خواهد رفت.

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، خودروسازان بزرگی مانند گروه صنعتی ایران خودرو، آرین پارس موتور و عمده شرکت های واردکننده علی رغم داشتن دستاوردهای فنی و محصولات جدید در این نمایشگاه حضور نیافتند.

برخی از شرکت کنندگان این نمایشگاه مدعی بودند که فعالیت سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم معنی هزینه از جیب خودروسازان به کام وزارت صمت جهت شوآف و تداوم بقا در دولت چهاردهم دارد. پیشتر شنیده ها حاکی از آن بود که خودروسازان جهت حضور در نمایشگاه های از این قبیل فشارهای از سوی وزارت صمت وارد می شود.

صف آرایی چینی ها بیشتر از ایرانی ها

خودروهای مونتاژ یا وارداتی چینی حاضر در نمایشگاه بسیار بیشتر از خودروهای داخلی بود، شاهین، اطلس، کوییک برقی، پادرا و وانت زامیاد تنها خودروهای داخلی این نمایشگاه بوده و هستند.

تعدادی شرکت قطعه ساز نیز در نمایشگاه به اصطلاح تحول صنعت خودرو حضور داشتند که عمده محصولات آن تولید یا مونتاژ کشور چین بود. برنامه داخلی سازی قطعات یا خودروها با حضور عباس علی آبادی در وزارت صمت به فراموشی متعلق سپرده شده است‌. نمایشگاه تحول صنعت خودرو ثابت کرد که عمق نفوذ چینی ها در صنعت و بازار خودرو کشور بدون سرمایه گذاری یا انتقال فناوری بیشتر از تصور و توجه بازیگران و فعالان صنعت خودرو است.

در بخش خودروهای سنگین اعم از اتوبوس، کامیون، مینی بوس و کامیونت یک محصول داخلی در نمایشگاه مذکور وجود نداشت. با چنین رویکردی امکان نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

چینی ها با تحریم اروپا و آمریکا اکنون به دنبال توسعه بازارهای مصرف هستند، فرصت سوزی سیاستگذاران صنعتی در کشور و فقدان استراتژی اهرم فشار سرمایه گذاری چینی ها در داخل را از خودروسازان سلب کرده است.

بیشتر خودروهای برقی چینی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور داشتند، در دسته محصولات با کیفیت چین قرار نمی گیرند

خودروهای برقی نور چشمی علی آبادی

عباس علی آبادی وزیر صمت در روز نخست آغاز به کار سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در غرفه شرکت های که محصولات برقی داشتند به بررسی خودروها می پرداخت. اگر غرفه شرکتی خودرو هیبریدی یا بنزینی داشت، وزیر صمت کمترین علاقه را نسبت به جزئیات و مشکلات شرکت ها نشان می داد.

بیشتر خودروهای برقی چینی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور داشتند، در دسته محصولات با کیفیت چین قرار نمی گیرند. بیشتر این محصولات استانداردهای جهانی مبنی بر ایمنی سرنشینان را رعایت نمی کند. در کشور نیز آزمایشگاه یا مرجعی جهت بررسی ایمنی باتری و استانداردهای حرکتی این نوع خودروها وجود ندارد. از همین رو خودروهای برقی زیبا چین می تواند احتمال بستر فاجعه و آسیب به برند برقی سازی را فراهم کند. نکته قابل توجه اینجاست که سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست تاکنون نتوانستند قوانینی منطبق بر شرایط جوی و رفتار رانندگی در کشور برای خودروهای برقی وارداتی تدوین کنند.

گرما و محصولات تکراری نیز دو عامل اصلی کم فروغی نمایشگاه تحول صنعت خودرو در دوره سوم برگزاری شد

تحول صنعت خودرو؛ کم فروغ تر از همیشه

پیشتر اشاره شد که شرکت های بزرگ خودروسازی و واردکنندگان در این نمایشگاه حضور نداشتند، قطعه سازان و مدیران ارشد نیز حاضر به شرکت در گردهمایی علی آبادی نشدند.

گرما و محصولات تکراری نیز دو عامل اصلی کم فروغی نمایشگاه تحول صنعت خودرو در دوره سوم برگزاری شد. شاید کاهش بازدیدکنندگان به نفع اصحاب رسانه جهت پوشش خبر باشد، اما این برخورد بیانگر کاهش اعتماد مخاطب به صنعت خودرو در کشور است.

تعداد محدودی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه علاقمندان به خودرو بودند، این مخاطبان نیز با رسیدن به هر شرکت، مدیر یا مسئولی در پی یافتن پاسخ برای زمان آغاز ثبت سفارش خودروهای کارکرده بودند. متاسفانه مسئولین و متولیان این صنعت نیز حاضر به پاسخگویی در خصوص وعده های توخالی خود نبودند.

عدم محیط مناسب جهت برگزاری نشست خبری وزیر صمت و نبود روز خبرنگار از مهم ترین ضعف های برگزاری این گردهمایی بود

در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو

مسئولین برگزاری نمایشگاه خودرو مذکور ناهماهنگی های فراوانی جهت آغاز مراسم افتتاحیه داشتند. عدم محیط مناسب جهت برگزاری نشست خبری وزیر صمت و نبود روز خبرنگار از مهم ترین ضعف های برگزاری این گردهمایی بود.

عباس علی آبادی نیز در مواجه با خبرنگاران به سوالات چالشی پاسخ نمی داد و فرصت را جهت خبر درمانی در خصوص مسائل ارزی و واردات خودرو مغتنم می شمارد. شاید تنها دستاورد این نمایشگاه شوآف بیشتر عباس علی آبادی جهت حضور در دولت چهاردهم بود

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا